מה השתנה אחרי שמדינת ישראל יצאה חלקית מהסגר? תלוי באיזו תעשייה מדובר, והאם היא הצליחה להפעיל לובי חזק מספיק. חנויות בגדים וצעצועים עדיין לא פועלות (למעט חנויות סטוק שפעלו במשך כל הסגר) וגם מסעדות ובתי קפה עדיין לא נפתחו, אבל כבר אפשר לאסוף באופן גלוי קפה בטייק אוויי.
בחלק גדול מהמאפיות שהיו פתוחות בזמן הסגר מכרו גם קפה "לקחת", אף שלכאורה הדבר היה אסור בחוק. חלקן עשו זאת בגלוי ואחרות מכרו קפה בתוך שקיות נייר. "מהיום אנחנו יכולים למכור בגלוי קפה בטייק אוויי, שזאת בשורה, כי מה ההבדל בין לחם לקפה? אם מותר לי למכור עוגה, מדוע לא קפה. גם את מקס סטוק לא הגבילו בפריטים שהרשת מוכרת: חומרי היגיינה כן צעצועים לא".
1 צפייה בגלריה
התקהלות מחוץ לבית קפה בתל אביב
התקהלות מחוץ לבית קפה בתל אביב
התקהלות מחוץ לבית קפה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

במקום שטיפה על ידי שליח: שטיפה בלי לצאת מהרכב

עוד ענף שהמתווה של הקניות בו השתנה הוא ענף שטיפת הרכב. הבעלים של רשת שטיפת הרכב סיטי ווש פנה לח"כ יואב קיש, סגן שר הבריאות, בבקשה לשנות את האופן שבו מאפשרת המדינה לשטוף כלי רכב בימים אלה.
החל מהיום לקוחות יוכלו לשטוף את מכוניתם, אך מבלי לצאת מהאוטו. החיוב ייעשה באמצעות מסופון כרטיס אשראי נייד או אפליקציות תשלום. הלקוחות כן יוכלו להשתמש בשואבי אבק בשירות עצמי וינקו לעצמם את רכביהם.
עד כה תעשיית שטיפת הרכב פעלה במתווה "משלוחים": הרכב נאסף על ידי שליח שמגיע עמו לתחנת השטיפה ואחרי כן מוחזר לבעליו. "הבעיה הבולטת בהנחיות במתווה היא הסיכון להדבקות של הלקוחות והשליחים שעוברים מרכב לרכב", טענו בענף.
בתעשיית שטיפת הרכב 800 עסקים המגלגלים כמיליארד שקל בשנה. בענף מועסקים כעשרת אלפים עובדים, שרובם במעמד סוציואקונומי נמוך. לרשת סיטי ווש, שלה 10 סניפים ברחבי הארץ, היה אינטרס לדחוף למתווה כזה, משום שהיא משרתת לקוחות שמנויים אליה בתשלום חודשי של 45 שקל. כמו כן עבור כל העסקים בישראל, פתיחה בנובמבר משמעה מכה נוספת לעסק.

"בסופר אין הגבלת מספר אנשים ואנחנו התחייבנו לעשרה בחנות"

ענף שחטף מכה קשה וכעת לא מותרת בו פעילות (למעט מכירות אונליין), הוא ענף הרהיטים הישראלי, שרובו - רהיטים בהזמנה מיוחדת ובהתאמה אישית. בענף זה, הציעו לשר עמיר פרץ מתווה להפעלת חנויות ריהוט בתקופת הסגר - שלא התקבל. לפי המתווה, החנויות לא יהיו פתוחות לקהל, אלא בתיאום מראש בלבד. לקוח שיידרש להגיע לחנות עבור מדידה ואפיון הרהיט יוכל להגיע רק לאחר תיאום מראש עם החנות בטלפון או במייל.
בנוסף, הלקוח ישהה בחנות לזמן נתון בלבד (זוג/משפחה גרעינית תיחשב לקוח אחד), או בהתאם למגבלת ההתקהלות בחלל סגור. עם זאת, מול מעצב/מוכר לא ישהו יותר משלושה לקוחות בשולחן. דלתות החנות תהיינה סגורות במשך כל שעות הפעילות ותיפתחנה רק לכניסה של לקוח שתיאם הגעה, או ליציאה של לקוח שסיים את הביקור בחנות. לא ייווצר תור בתוך החנות או מחוצה לה וכל המבקרים בחנות יעברו רישום דיגיטלי.
אורי סגרה, מארונות ריביירה, אמר ל-ynet: "נפגענו מאוד בסגר הקודם, והשיפור במכירות ביולי-אוגוסט לא כיסה את אובדן המכירות בזמן הסגר. כרגע כבר חודש שאנחנו מספקים רהיטים לבית הלקוח שהוזמנו לפני הסגר. בקרוב גם זה ייגמר. אנחנו מייצרים רהיטים לפי הזמנת לקוח מפני שכך יותר קל להתחרות עם הייבוא. כרגע, אנחנו לא יכולים לתת שירות ללקוח במלואו ומתחילים להוציא לחל"ת חלק מהאנשים. אצלי למשל יש 120 עובדים. שיווק ומכירות לא עובדים והם מהווים 25% מהעסק אבל הרבע הזה מניע את כל הגלגל. מי שנפגע הם הדיירים שקנו דירות חדשות וכניסתם מתעכבת.
"לא ברור מדוע לא קיבלו את המתווה שלנו, כשבסופר את רואה שאין הגבלת מספר אנשים, בעוד אנחנו התחייבנו שנגביל ל-10 אנשים בחנויות של 200 מ"ר. בחצי השנה האחרונה, כל האנשים שיצאו לבידוד או היו חולים בתעשיית הריהוט, לא נדבקו במפעל או בסניפים. נדבקו מחוץ לענף, למשל בטיול לאילת. מדברים איתנו על חזרה לשגרה בנובמבר, אבל זה יגמור את התעשייה. בקרוב נוציא לחל"ת גם את ה-75% הנוספים".