לקוחות חברת המופעים והמועדונים זאפה מתלוננים על כך שהיא מעכבת מתן החזר כספי, בכך שהאריכה את תקופת מתן זיכוי - בדמות שובר למימוש אצלה באתר.

ביולי 2020 פרסם משרד המשפטים המלצות בנוגע להשפעות משבר הקורונה לגבי שוק המופעים, והציע הסדר זמני לפיו יינתן לצרכן שרכש כרטיס למופע שבוטל - כרטיס חלופי, הניתן למימוש במשך 12 חודשים מהמועד בו נודע כי המופע בוטל או נדחה. בתום התקופה, אם הצרכן לא מימש את הכרטיס, הוא יהיה זכאי להחזר כספי מלא.
1 צפייה בגלריה
אביב גפן בזאפה
אביב גפן בזאפה
לפי המועצה לצרכנות, הצרכנים כבולים בשוברי זיכוי ארוכי טווח. זאפה
(צילום: מוטי קמחי)
למרות זאת, בזאפה ספירת התקופה מתחילה לא 12 חודשים ממועד רכישת הכרטיס המקורי. בחברה פונים לצרכנים שרכשו כרטיס לפני שנה (לדוגמה) ומציעים להם שובר זיכוי למימוש באתר למשך 12 חודש. כלומר שנתיים לכאורה ממועד הרכישה.
לפי המועצה לצרכנות, כך יוצא שבפועל, הצרכנים כבולים בשוברי זיכוי ארוכי טווח בניגוד להמלצת משרד המשפטים ובניגוד לדיני החוזים הקובעים שבמקרה של הפרה צפויה הצרכן זכאי להשבה בסמוך למועד שבו נודע שההופעה לא תתקיים.
מהמועצה נמסר כי, "המועצה לצרכנות סבורה שבחלוף שנה ממועד ההופעה, מתן שובר זיכוי תקף לשנה אינו פתרון מאוזן. ניתן לקבוע תקופה של שלושה חודשים החל ממועד החזרה לפעילות ולא להעניש צרכנים במשך שנה נוספת.

צרכנים: "כופים עלינו זיכוי במקום החזר כספי"

כך למשל, צרכנית שפנתה למועצה כתבה כי רכשה כרטיסים להופעה שבוטלה עקב הקורונה. הם נקנו בתלוש מתנה + הוספת כסף בכרטיס אשראי. "במהלך השנה החולפת שלחתי מיילים רבים, פניתי באתר ובפייסבוק אך ללא מענה", היא טוענת. "ביוני התקבל מייל כללי מהם שבסוף הקורונה כל לקוח יוכל לבחור החזר כספי או הופעה אחרת אך לפני כשבועיים התקבל מייל המאפשר רק זיכוי לשימוש בהופעות בשנה הקרובה. אני לא מעוניינת ללכת להופעות בשנה זו ולא הגיוני בעיני לכפות דבר כזה על לקוח, כמו כן נשלחו בשבועיים האחרונים ארבעה מיילים בנושא, שלא נענו ובכלל".
לקוחה אחרת כתבה: "לפני כשנה במרץ 2020 רכשתי עבורי ועבור בעלי זוג כרטיסים למופע בזאפה. במעמד הקנייה הובטח לי שאם בשל הקורונה המופע לא יתקיים - אקבל את כספי חזרה. שנה שלמה אני שולחת להם מיילים ללא שום התייחסות. עכשיו החליטו שנותנים במקום זה כרטיס להופעה אחרת שאבחר. אינני מעוניינת בשום כרטיס! אני לא אישה בריאה בשל אירוע מוחי בין היתר ולכן נאסר עליי להתחסן. אני בסיכון גבוה ואין בי שום רצון להגיע למקום הומה אדם. אני מבקשת את כספי בחזרה".
לקוח אחר טוען כי רכש שני כרטיסים מזאפה להופעה של ליאור סושרד שאמורה הייתה להתקיים ב-24 באוגוסט 2020 בזאפה ת"א ב-280 שקל. "שילמנו בכרטיס אשראי. ההופעה בוטלה בגלל הסגר. ב-11 בספטמבר שאלנו במייל לגבי הופעה חלופית או החזר כספי לא נענינו. פנינו שוב ב-23 בנובמבר. קיבלנו מייל מענה אוטומטי בו נאמר כי הכרטיסים יעמדו לזכותנו ועם שובם לשגרה יצרו עמנו קשר לשיבוץ מחדש.
"ב-21 בפברואר 2021 קיבלנו מייל פרסומת מזאפה בו הודיעו שהם חוזרים להופעות. התקשרנו לשירות הלקוחות בזאפה וביקשנו להגיע להופעה של סושרד שתתקיים ב-3 במרץ בהרצליה, קיבלנו סירוב, לדברי הנציגה, לא ניתן להמיר הכרטיסים שרכשנו בכרטיסים חדשים. נאמר לנו שאנו נקבל מהם וואוצ'רים. למרות שפננו שוב במרץ - לא קיבלנו מהם כלום".

משרד המשפטים: "ראוי לשקול ארכה קצרה"

במשרד המשפטים מסכימים עם המועצה לצרכנות שיש לאפשר ארכה להחזר הכספי אך קצרה משנה. מהמשרד נמסר בתגובה: "אכן במתווה שהוצג ביולי הומלץ על וואוצ'ר של שנה בלבד מהיום שבו האירוע צריך היה לצאת לפועל. על כן וככלל לפי המתווה ואם חלפה שנה כאמור יש להשיב את כספי המופע לפי דרישה.
"יחד עם זאת, כיוון שלא הייתה כל דרך לצפות מראש את אורך התקופה שבה שוק המופעים יושבת לחלוטין, מאחר שהתקופה התארכה, ראוי לשקול ארכה קצרה לתקופה האמורה לעיל כדי לתת למארגנים שהות נוספת לצורך חזרה הדרגתית לשגרה".
מקבוצת זאפה נמסר: ''לאחר שנה שלמה שבה מדינת ישראל נלחמה בנגיף הקורונה והחליטה על סגירה הרמטית של עולם התרבות, זאפה פתחה בימים אלו את שעריה מחדש ונערכה מבעוד מועד על מנת לאפשר קבלת קוד מימוש להופעות חלופיות ללקוחותיה. החברה הקימה מערך שירות לקוחות ייעודי לטיפול יסודי בנושא, במסגרתו יוכל קהל הלקוחות של זאפה לקבל קוד מימוש להופעות חיות חלופיות. אנו שמחים כי אחוז מאוד גבוה מקהל הלקוחות הנאמנים שלנו כבר ניצל את קוד המימוש ומאמינים כי בשבועיים הקרובים נשלים מענה לכלל הפניות.
"אנו שמחים לשוב ולהניע את גלגלי התרבות והיצירה מחדש ופועלים במרץ על מנת להגיש ולספק ללקוחותינו את מיטב ההופעות החיות וחווית הבידור כפי שעשינו בשנים האחרונות''.