שוק הנדל"ן של דובאי התאושש ממשבר הקורונה: שווי העסקאות הגיע בחודש שעבר לשלושה מיליארד דולר, שיא של ארבע שנים - כך לפי נתוני "פרופרטי פיינדר", אתר הנדל"ן המוביל באיחוד האמירויות, שצוטטו באתר "ארביאן ביזנס". המחקר הראה כי במהלך החודש בוצעו בדובאי 4,429 עסקאות - 8.1% פחות מאשר באפריל במונחים של היקף, אבל עלייה של 1.4% בשווי הכולל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בכך מגיע מספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו בדובאי בשנה החולפת ל-20,989 כאשר שוויין הכולל עומד על 12.8 מיליארד דולר. במונחים של מספר עסקאות, מדובר בזינוק של 205% לעומת מאי 2020, ואילו השווי המצרפי שלהן קפץ ב-324%. האזורים המבוקשים ביותר במונחים של חיפושים אחרי וילות ובתים עירוניים במאי היו דובאי הילס אסטייט, ארביאן רנצ'ס, פאלם ג'ומיירה, דמאק הילז ומוחמד בן ראשיד סיטי. עבור דירות, האזורים הנחשקים הם המרינה, מרכז העיר, פאלם ג'ומיירה, ביזנס ביי וג'ומיירה וילג' סרקל.
1 צפייה בגלריה
דובאי
דובאי
דובאי
(צילום: Shutterstock)

פתוח למשקיעים זרים

"סימן לכך ששוק הנדל"ן של דובאי התאושש ממשבר הקורונה זו העובדה שהשווי הממוצע של נכס עלה ב-16.77% עבור וילות ובתים עירוניים וב-17.18% עבור דירות, בשנה אחת", ציינה לינט סאקטו, מנהלת מחקר ונתונים באתר. "מדובר לא רק בעלייה מאז 2020 אלא גם מאז 2019. הבחנו בעלייה של 36.5% בהיקף העסקאות ובעלייה של 83.9% בשוויין הכולל, בין מאי 2019 למאי 2021", היא הוסיפה. במאי האחרון, 62% מכלל העסקאות היו של נכסים בנויים בשווי כולל של 2.3 מיליארד דולר, ו-38% של נכסים בשלב השלד, בשווי כולל של 702.5 מיליון דולר.
שוק הנדל"ן למגורים של דובאי נפתח לזרים ב-2002, כשהם מורשים לרכוש נכסים באזורים מסויימים. העובדה כי מדובר באזור פטור ממס רכוש, שיחקה תפקיד מפתח. פיתוי נוסף היא העובדה כי רוכשי נדל"ן למגורים זכאים לוויזת תושב עבורם ועבור בני משפחתם, בתנאי שהשקעתם עומדת על מיליון דירהם לפחות (כ-272 אלף דולר). ככל שעולה ההשקעה, כך מתארך תוקף הוויזה. עבור השקעה של מיליון דירהם ומעלה תוענק ויזה לשלוש שנים, ועבור 5 מיליון דירהם ומעלה, היא תינתן לחמש שנים.
לפי אתר פרופרסטאר, תהליך הרכישה הוא פשוט עבור זרים, הנדרשים רק לדרכון תקף. לפי חברת ייעוץ הנדל"ן נייט פרנק, נדרשים 30 ימים בממוצע כדי להשלים תהליך לרכישת נכס למגורים בדובאי, מהיום שבו נחתמה העסקה. עם זאת, נייט פרנק אינה צופה טובות עבור נכסי היוקרה.
לפי נתוני חברת הייעוץ, דובאי, ביחד עם בואנוס איירס, תהיה אחת משתי הערים היחידות ברשימת 25 מרכזי הנדל"ן המובילים שבהם צפויה השנה שחיקה בשווי הנכסים הללו. בעוד הרוכשים העשירים שנמלטו לדובאי בתקופת הקורונה סייעו להמריץ ביקושים לבתי יוקרה, השינוי איננו אחיד. נכסים רבים בעיר עדיין מתמודדים עם עודפי היצע שגרמו לשחיקת השווי ביותר מ-30% מאז 2014.