עליות המחירים העולמיות של חומרי גלם והפקקים בנמלים, גובים קורבנות ראשונים: מפעל טרפלקס בקיבוץ רשפים הודיע היום (שלישי) לעובדיו כי החל משבוע הבא המפעל יושבת זמנית בגלל מחסור בחומרי גלם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המפעל, אשר נמצא בבעלות משותפת של קבוצת "תבי-השקעות" של איש העסקים אביב אלגור וקיבוץ רשפים, עוסק בייצור תרכובות פי.וי.סי לתעשיית הפלסטיק, תשתיות וצנרת גמישה. לאחרונה עבד המפעל 3-4 ימים בשבוע בלבד, בשל המחסור.
1 צפייה בגלריה
מכולות בנמל חיפה
מכולות בנמל חיפה
מכולות בנמל חיפה
(Bravo-Zulu Aerials)
מדובר במפעל עם מחזור מכירות של עשרות מיליוני שקלים, כולל יצוא. מפעל מסילות, יצרנית כבלי פלדה לתעשיית המעליות וההנפה, גם הוא בבעלות טרפלקס, נתקל באותם קשיים ונאלץ לשחרר חלק מהעובדים לחופשה ולעבור לעבודה במשמרת אחת בלבד. בשני המפעלים מועסקים כ-100 עובדים.
ארז כהן, מנכ"ל הקבוצה, אמר ל-ynet: "מדובר בשני מפעלים שונים, אחד בתחום המתכת ואחד בתחום הפלסטיקה, שניהם עומדים בפני ביקושים גדלים בארץ ובחו"ל ולצערנו אנחנו צריכים להשבית את המפעל בגלל מחסור מתמשך בחומרי גלם. נוסף לכך, מלאים שבדרך מתעכבים בנמלי היעד ובים בגלל משבר שרשרת האספקה העולמי, ושכבר מגיעים לשיראל מתעכבים בגלל הפקקים בנמלי ישראל שהולכים ומחמירים בנמל אשדוד ובחיפה, שם המצב גרוע יותר.
לדבריו כהן, "בנוסף לחוסרים, סובלים המפעלים גם מעליית מחירים עולמית של חומרי הגלם בשעור של פי שניים. כשמחיר החומר נקבע, בניגוד לעבר, בסמוך למועד המשלוח. כתוצאה מכך, ייקרנו את מחיר המוצרים ללקוחות בכ-10%".
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר ל-ynet: "משבר הנמלים הוביל למצב שבו חברות תעשייתיות רבות אינן מסוגלות להמשיך ולעבוד, והן נאלצות לסגור קווי ייצור שלמים ולשלוח עובדים בפריפריה הביתה - ובמשרד התחבורה כמעט ולא מצליחים לפתור את המשבר. יש פתרונות אשר יפחיתו את העומס בנמלים, אבל צריך שמישהו ייקח את ההובלה ויישם אותן. זהו משבר לאומי, כל יום שהמצב הזה נמשך עולה למשק 75 מיליון שקל, והממשלה צריכה להתחיל להתנהל בהתאם ולפעול באופן מיידי להפחתת העומס בכניסה לנמלים".