המספרים שמאחורי הפקק בנמלים: פעם בחודש מגיעה לנמל אשדוד אניית צובר עם פולי סויה למפעל סולבר, יצרן הסויה הגדול בארץ לרבים ממפעלי המזון בישראל. לפי הספר, אמורה הפריקה לארוך חמישה ימים. אבל כעת נאלצת האנייה לשהות 10 ימים מחוץ לנמל בהמתנה לפריקה, והפריקה עצמה אורכת 10 ימים בגלל מחסור בעובדים בנמל.
"בגלל העיכובים, חברות הספנות הכפילו את מחירי ההמתנה, ועל כל יום נוסף מעבר לחמישה הימים המתוכננים אני צריך לשלם לקברניט הספינה 30 אלף דולר", מספר טל שמעון, מנכ"ל סולבר. "בפעם האחרונה שילמתי 150 אלף דולר נוספים, ובקצב שהעיכובים גוברים, בפעם הבאה אשלם יותר - עוד עלות נוספת שמוטלת עלינו ובסוף תייקר את התוצרת שלנו ותשפיע על מחירי המזון בארץ".
1 צפייה בגלריה
נמל חיפה
נמל חיפה
נמל חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
סולבר לא לבד. מבדיקת אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים עולה כי נזקי זמני ההמתנה והפריקה האיטית בנמלי אשדוד וחיפה, שהחריפו בחודש האחרון בגלל מחסור בעובדים ובשטחי אחסון, עלו לתעשייה המקומית בשלושת השבועות האחרונים כמעט מיליארד שקל: 960 מיליון במונחי פדיון.
החישוב הזה כולל את העלות הישירה של תשלום ההיטלים לאניות המעוכבות, סחורה שפג תוקפה, מפעלים שמאיטים או עוצרים ייצור בגלל חומרי גלם שלא הגיעו בזמן ועלויות נוספות. העלות היומית לתעשיינים כבר עומדת על 50 מיליון שקל, וצפויה לגדול ל-75 מיליון שקל בקצב שבו גדלים העיכובים.

הפקק פוגע גם ביצואנים

הפקק פוגע גם ביצואנים. מפעל רומולד למוצרי פלסטיק מעפולה, היצואן הגדול בארץ בתחום, נאלץ להשבית את הייצור פעמיים מאז ינואר בגלל מחסור בחומרי גלם שנתקעו בנמלים. "אני לא יכול לא לשלם לעובדים משכורת גם כשאין לי חומר גלם בשבילם לעבוד איתו", אומר המנכ"ל דב פרומוביץ'.
לדבריו, "אני במפעל מאז 2004 ולא זוכר מצב כזה. נאלצתי להודיע ללקוחות בגרמניה ובג'מייקה שאאחר באספקות. אני מכיר תעשיינים שבודקים שליחת משאיות במעבורות לנמלים בקפריסין וביוון כדי שיעמיסו סחורה שלהם שנפרקה שם מאניות שסירבו לעגון כעת בארץ, וכך להביא אותה לארץ. זה לא מצב נורמלי והוא לגמרי באחריות המדינה".
ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, אומר כי "משרד התחבורה לא נכנס מתחת לאלונקה, ואנחנו נכנס ישיבה עם כל הגורמים בניסיון לעשות תיאומים שהמדינה לא עושה, ולשחרר את הפקק שמקשה עלינו לצאת מהמשבר. בעולם מעריכים את המוצרים הישראליים, אבל לקוחות לא יחכו לנצח, ובפעם הבאה ירכשו מספקים שמסוגלים להעביר סחורה בזמן".
במשרד התחבורה מעדיפים שלא להיכנס לתהליך של פתיחת הסכמי עבודה שתאפשר קליטת עובדים זמניים, או הפעלת נמל המספנות בחיפה גם בשבתות, מחשש שהמהלך יביא לתביעות מצד מפעילות הנמלים הפרטיים החדשים, ולהגדיל את היקף פריקת הסחורות. במשרד בונים על סיכום שהושג על ניוד עובדים בשני הנמלים, שיאיץ את קצב הפריקה.

מפנים אניות לנמל חיפה ומייקרים עלויות ליבואנים

אניית מטען הנושאת גרעינים במשקל 55,000 טון, המיועדים למכוני תערובת בדרום, הופנתה לנמל חיפה בשל העומסים בפריקת אניות בנמל אשדוד. התוצאה: תוספת בכביש של אלפי משאיות הגורמות לפקקים וזיהום אוויר, שישנעו את הסחורה מנמל חיפה לממגורות בדרום, ותוספת עלות ליבואנים שנאלצים לשלם את ההובלה היקרה מהצפון לדרום, עלות שעלולה להתגלגל למחיר לצרכן.
איתי רון, מנהל איגוד יבואני התבואות, שלח היום מכתב למנהל נמל אשדוד ובו הוא התריע כי "אנו נאלצים זו הפעם השלישית ברציפות להפנות אנייה המיועדת למכון התערובת אסמי עוז, הממוקם באופקים, לפריקה בנמל חיפה. הנזק הוא שוב נסיעה מיותרת בכבישים של 2,000 משאיות בקירוב מחיפה לאופקים להובלת המטען".