חשש למחסור במזון לפרות בעקבות הפקקים בנמלי ישראל. המחסור עלול להביא לירידה בתפוקת החלב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, ביקש במכתב לשרת התחבורה מירי רגב לתת עדיפות בפריקה לאונייה הנרייטה, הנושאת מזון חיוני לפרות.
2 צפייה בגלריה
מכולות בנמל חיפה
מכולות בנמל חיפה
מכולות בנמל חיפה
(Bravo-Zulu Aerials)
חג'ג' כתב לשרה: "בואה של האונייה התעכב בשל התקלה בתעלת סואץ שיצרה פקק ענק של אוניות. העיכוב יגרום למחסור חמור במזון לפרות. על פי הנתונים שבידינו, צפוי בקרוב להסתיים מלאי הגלוטן, וגם בסויה, תחליף חלבון, יש כבר מחסור. המחסור החמור במרכיבי המזון החיוניים לרפת עלול להביא לירידה דרסטית בתפוקת החלב עד כדי מחסור זמני במוצרי חלב לצרכן".
יוני דמרי, רפתן ממושב גילת שליד אופקים, אמר לממון ול-ynet: "הפרות בישראל ניזונות מכמה רכיבים, אחד מהם הוא גלוטן שהמלאי שלו בישראל אזל, גם אצל הרפתנים וגם במחסני היבואנית ADM. ניתן להשתמש בחומרים חלופיים, אבל זה מייקר לנו מאוד את המנה ואת מחיר החלב. אני נאלץ להשתמש בחומרים כמו לפתית שעולה לי פי שניים".
2 צפייה בגלריה
"המחסור במזון לפרות מייקר את מחיר החלב"
"המחסור במזון לפרות מייקר את מחיר החלב"
"המחסור במזון לפרות מייקר את מחיר החלב"
(צילום: חיים הורנשטיין)
הלחץ בנמלים נולד מעיכובים בנמלים בחו"ל שעבודתם הסדירה נפגעה במשבר בקורונה, מעלייה עולמית בביקושים לסחורות עם היציאה מהמשבר ומחוסר הנכונות של הנהלות הנמלים להוסיף כוח אדם בגלל התחרות הצפויה להם בקרוב בעקבות פתיחת שני נמלים נוספים באשדוד ובחיפה. בשיא המתינו לפריקה בנמל אשדוד 56 אוניות. אתמול (שני) דווח מאשדוד על 20 אוניות בהמתנה, ומתברר כי הלחץ כעת גדול יותר בנמל חיפה.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עו"ד אבי אדרי: "כרגע העומסים מורגשים בעיקר בנמל חיפה. באשדוד אישרנו להנהלה שהעובדים ייתנו שעות נוספות כדי לפתור את בעיית העומס, אך דירקטוריון החברה עדיין לא אישר את ההסכמות.

"בעיה לאומית, לא עניין כספי"

"בחיפה הבעיה תפעולית וקשורה ל'פול גוררים' (מספר המנופים ליד אוניות המכולות). הצענו להנהלה פיילוט של חודשיים אך לא הושגו הסכמות כדי שיהיו שישה גוררים על כל מנוף, דבר שייעל את העבודה ויפחית עומסים מיד. התחייבנו שהעובדים ייתנו עוד 100 משמרות בחודש, אבל ההנהלה רוצה להביא מיקור חוץ ומנופים זרים. זו טעות. העבודה בנמלים פיזית וקשה ועובדים גם נפצעו ושילמו בחייהם. הם עושים עבודה אחראית ויעשו הכל כדי לפתור את המשבר. זו בעיה לאומית, לא עניין כספי. אני קורא להתערבות משרד התחבורה".
מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "חברת נמל אשדוד לא אישרה הצעה לשעות נוספות לעובדים משום שהוועד דרש תשלום לשמונה שעות משמרת בעבור תוספת של ארבע שעות בלבד. הצעה שאינה סבירה ולא נוכל להיעתר לה. נמלים מרכזיים בעולם חווים לאחרונה עומסים חריגים כחלק ממשבר בשרשרת האספקה העולמית שנגרם מהתפרצות הקורונה. הנהלים המשתנים בין מדינות הנכנסות ויוצאות מסגרים, ועלייה משמעותית בצריכה גורמת לחוסר איזון ולפגיעה קשה בשרשרת האספקה העולמית. כיום יש כ-19 אניות בהמתנה אצלנו".
מנמל חיפה נמסר כי עיקר הלחץ אינו במכולות, ולכן פול הגוררים העוסק בפריקה ממכולות אינו הבעיה.

"כל יום שבו אונייה תקועה עולה עשרות ומאות אלפי דולרים"

בתוך כך, נשיא התאחדות התאשיינים, ד"ר רון תומר, מתח אמש ביקורת חריפה על מה שכינה "אוזלת היד של משרד התחבורה בפיתרון המשבר בנמלים".
בפגישת חירום שערכו בכירי הנמלים, התעשייה והספנות בארץ, יחד עם מנכ"ל ממשרד התחבורה, עופר מלכה, אמר רון: "הגיע הזמן שהממשלה תתעורר ותבין כי המשבר הלאומי הכלכלי המיידי הוא כבר לא רק הקורונה, אלא גם הפקק העצום נמלים. כל יום שבו אונייה תקועה מחוץ לנמל עולה לה עשרות ואף מאות אלפי דולרים, ואת המחיר בסוף נשלם כולנו"
בתגובה רמז מלכה בדיון כי אינו רואה צורך בדיווח על פעולות המשרד בנושא, וכי הם "פועלים מאחורי הקלעים".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "אין בכוונותינו להתייחס לרסיסי רכילות".