החלטת שר האוצר, ישראל כץ, להפחית את שכר השרים וחברי הכנסת, העלתה בישיבת הממשלה אתמול (שני) הצעה להפחית את השכר גם לנושאי תפקידים בכירים רבים אחרים. בדיקת ynet מעלה כי מדובר במאות בכירים, כאשר הפחתת השכר ל-120 הנבחרים ולנושאי המשרה הצמודים להם בשכר תגיע לכ-25 מיליון שקל בשנה ושלושה חודשים, שבהם מתוכננת הפחתת השכר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי ההצעה, מלבד לשרים ולחברי הכנסת, יופחת שכרם גם של נגיד בנק ישראל, מבקר המדינה, שופטים, ראשי רשויות מקומיות ורבני ערים. אולם, על פי ההצעה, יופחת השכר רק למי ששכרם גבוה משכר חברי הכנסת.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
שכרם של חברי הכנסת כיום הוא 45,241 שקל ברוטו לחודש. שכר השרים הוא 50,623 שקל לחודש ושכר זה משולם גם ליו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, ולמבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. שכרו של ראש הממשלה עומד כיום על 56,295 שקל ברוטו לחודש. שכרו של נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הוא 64,616 שקל.

הבעיה: ראשי הרשויות המקומיות

בעיה תיווצר בהפחתת השכר לראשי רשויות מקומיות. כאן יופחת השכר לראשי ארבעת הערים שבהן מתגוררים כיום יותר מ-250 אלף תושבים ושכר היסוד שלהם מהווה 100% משכר השרים. בנוסף, יופחת שכרם של 10 ראשי רשויות בערים שבהן יותר מ-100 אלף תושבים וששכר היסוד שלהם צמוד ב-97% לשכר השרים.
3 צפייה בגלריה
רון חולדאי בישיבת מועצת עיריית תל אביב-יפו
רון חולדאי בישיבת מועצת עיריית תל אביב-יפו
שכרו יופחת? רון חולדאי בישיבת מועצת עיריית תל אביב-יפו
(צילום: מוטי קמחי )
עוד יופחת גם שכר ראשי הערים שבהם מתגוררים יותר מ-50 אלף תושבים, אולם, הפחתת השכר שלהם ב-10% עלולה להוביל לכך ששכרם יהיה נמוך יותר משכר ראשי ערים שבהן מתגוררים מעל 30 אלף תושבים, ושלהם לא יקוצץ השכר ב-10%. לכן, נמסר ל-ynet שמחפשים כעת פתרון במשרד האוצר כדי למנוע את האבסורד.

הפחתה גם לשופטים ולרבני הערים הגדולות

בנוסף, מוצע גם להפחית את שכר השופטים רבני הערים הגדולות והקאדים, שמאות מהם משתכרים יותר מ-45,241 שקל, שכרם של חברי הכנסת.
הפחתת השכר תבוצע לכולם החל ממשכורת חודש אוקטובר, שתשולם ב-1 בנובמבר, ועד למשכורת חודש דצמבר 2021.
היום הנחה נשיא המדינה ריבלין את מנכ״ל בית הנשיא, הראל טובי, לפנות אל שר האוצר, ישראל כץ, ואל מזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, בבקשה להחיל את ההקפאה וההפחתה בשכר הבכירים גם על משכורתו של הנשיא. אל בקשה זו הצטרפה גם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות.
3 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
מבקש שגם שכרו יופחת. נשיא המדינה, ראובן ריבלין
(צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות)
במכתב שהעביר היום מנכ״ל בית הנשיא שר האוצר ומזכיר הממשלה כתב: "אני פונה אליכם, בהמשך להחלטת הממשלה שנתקבלה אמש על רקע מצב המשק בעקבות נגיף הקורונה, בעניין הקפאת העלאה של שכר חברי הכנסת, השרים וראש הממשלה והפחתת שכרם הנוכחי ב-10%.
"בשם נשיא המדינה, אבקש לפעול להרחבת ההסדר הכלול בתזכיר החוק הנגזר מהחלטת הממשלה האמורה, ולהחיל את הקפאת ההעלאה ואת הפחתת השכר על משכורתו של נשיא המדינה".
שר האוצר כץ אמר בתגובה, כי הוא "מברך על הודעת נשיא המדינה ונשיאת בית המשפט העליון על הצטרפותם להחלטת הממשלה להפחתה של 10% בשכר הבכירים, ראש הממשלה, השרים, חברי הכנסת וכו'. הדוגמה האישית של בכירי רשויות המדינה מבטאים מסר של דוגמה אישית כלפי הציבור".