ברקע השביתה הכללית בחברה הערבית שהחלה הבוקר (ג') כ"אות הזדהות עם מסגד אל-אקצא ותושבי שכונת שיח' ג'ראח בירושלים", החלו ויכוחים רבים בין עובדים למעסיקים במסגרתם קיבלו חלק מהעובדים באופן בלתי חוקי הודעות פיטורים בוואטס-אפ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד אלימות בלוד
הפגנה נגד אלימות בלוד
הפגנה נגד אלימות בלוד
(צילום: דנה קופל)
בחברת מזון בכפר סבא, עשרות עובדים ועובדות פנו למנהלי החברה וכתבו כי הם לא יגיעו לעבודתם מכיוון שהם מרגישים סכנת חיים. "אני לא מרגישה בטוחה להגיע ולחזור לעבודה. אני מפחדת מהתפרעויות בכבישים ולכן אני פונה אליכם שתבקשו מהמשטרה מכתב חתום שהם אחראים עליי ועל רכושי בהגעתי לעבודה. אני באמת מפחדת. אם יזרקו אבנים, מי ישלם על הנזק ומי ישמור עליי שלא ייגרמו לי פציעות? מבחינתי תתחייבו אתם אפילו בכתב וקחו אחריות, ואני אגיע", כתבה אחת העובדות בחברה.
5 צפייה בגלריה
שביתה בחברה הערבית כאות הזדהות עם אל אקצא ושייח ג'ראח
שביתה בחברה הערבית כאות הזדהות עם אל אקצא ושייח ג'ראח
"מי ישמור עלי שלא יגרמו לי פציעות?". עובדים ערבים חוששים להגיע לעבודה
בבית החולים רמב"ם, שלחו מכתב לעובדים שבו ביקשו מהם לא להשתתף בשביתה ואף הגדירו אי-הגעה לעבודה בתור צעד לא חוקי. יודגש כי שביתה זו אכן אינה עומדת בדיני העבודה, שלפיהם שביתה צריכה להיות מוכרזת על ידי ארגון העובדים ועליה לכלול הכרזה על סכסוך עבודה שבועיים מראש. עם זאת, פיטורים בוואטס-אפ ללא שימוע גם הם אינם חוקיים, ללא קשר לנסיבות.
מנהל בית החולים כתב במכתב לעובדים כי "השבוע היה אחד מהמאתגרים שעברו על החברה הישראלית. הנהלת רמב"ם הייתה הראשונה בין הנהלות בתי החולים בישראל שיצאה בקריאה לשימור שיתוף הפעולה בין כולנו, בעיקר בתוך משפחת רמב"ם המלכודת. אני מברך על יוזמות חיוביות אלו, אך יחד עם זאת יש לנו בית חולים לנהל ומטופלים לטפל בהם. הנהלת בית החולים אינה מאשרת התכנסויות ועצרות בשטח בית החולים ללא תיאום מראש וכן השתתפות בשביתות שיגרמו לפגיעה במנדט העיקרי שלנו למטופלים.
"לא אאפשר כמנהל קיום של עצרות ופעולות שיש להן קשר לגורמים מכל הקשת הפוליטית הישראלית. לכן, עם כל ההבנה לרחשים הפנימיים וללחץ הסביבתי, אין אישור לאנשי הצוות להשתתף בשביתות ובעצרות אלו. מדובר בהליך לא חוקי. אין אני רוצה להשתמש באמצעים משמעתיים, זו אינה דרכי, אך בנסיבות האלה לא הייתה ברירה בידי".
אחד העובדים בבית החולים אמר בתגובה: "הופתעתי מאוד מהמכתב. חבל שלא מבינים את הכאב שלנו. אנו חלק מהחברה הערבית ולוקחים חלק במאבק צודק לאור הפגיעה בנו מכל הבחינות. ההתייחסות של בית החולים לא במקום ומראה שהיא אינה מכבדת את הצד האחר. אנו לא מחבלים. בסך הכול רצינו להביע את דעתנו בצורה חוקית".
בבית החולים עדכנו הבוקר כי "לא מורגשת אי-התייצבות כתוצאה מהכרזת השביתה במגזר הערבי. יש מקרים בודדים מאוד של חוסר הגעה עקב שביתה של גני ילדים ובעיה בלתי צפויה לאמהות עובדות".
ליטל גרוסמן, מעמותת רופאים לזכויות אדם: "בעוד שבחלק ממוסדות הבריאות יש הבנה ואף אוזן קשבת לאלו מבין הרופאים וצוותי הבריאות שנעדרו מעבודתם היום ואשר הביעו חששות לאורך כל הימים האחרונים, הרי שבחלקם גילו פחות הבנה ואף איימו כי ינקטו בצעדים כנגד מי שנעדרו על מנת להשתתף בשביתה. זה הזמן להזכיר לכולם שהגאווה במערכת הבריאות כמגדלור של שפיות היא צ'ק שיש לפרוע - מגדלור זה לא יכול להתקיים עם אבן הפינה שלו היא השתקת מחאה לגיטמית רק משום שזו אינה נעימה לאוזן הישראלית".

"מי שלא מגיע מחר לעבודה - מבחינתי זו התפטרות לכל דבר"

עובדת נוספת מואדי ערה שעובדת במשרד, שלחה הודעה לאחראי שבו הודיעה כי לא תגיע לעבודה. האחראי ענה לה בתגובה: "מה הקשר לשביתה בחברה הערבית לעבודה במשרד? תודה רבה על התקופה שעבדת. שיהיה לך בהצלחה בהמשך". בהמשך ההתכתבות הוא הוסיף: "המדינה שאת אזרחית בה נתנה לך בית חם וזכויות בדיוק כמו שלי אבל את והעם שלך בחרתם לא להשתלב במדינה הזו. בגלל אנשים כמוך תמיד תישארו אזרחים סוג ב' וחבל".
5 צפייה בגלריה
"בגלל אנשים כמוך תמיד תשארו אזרחים סוג ב'". הודעת הפיטורים בוואטס-אפ שקיבלה העובדת
"בגלל אנשים כמוך תמיד תשארו אזרחים סוג ב'". הודעת הפיטורים בוואטס-אפ שקיבלה העובדת
"בגלל אנשים כמוך תמיד תשארו אזרחים סוג ב'". הודעת הפיטורים בוואטס-אפ שקיבלה העובדת
(צילום מסך)
בחברה אחרת כתב אחד האחראים לעובדים: "אני לא רוצה להסתכל אחורה על מי לא הגיע ומי ניצל את המצב והבריז ועשה לעצמו אחלה חופש. מיום ראשון, מי שלא מתייצב לעבודה וחוזר לשגרה אני הולך לטפל בו באופן אישי, עד כדי זימונים לשימוע. יהיו לזה השלכות. חלאס, די, הכול מאחורינו והמצב בסדר גמור בסניף ובאזור שלנו. אני מקווה שהמסר שלי ברור וחד".
אחראי נוסף, בחברת מזון, כתב גם הוא לעובדים מסר שנוי במחלוקת: "ניסנו ביפה ואני רואה שזה הולך לכיוונים לא רצויים ולא נכונים. רק קחו בחשבון דבר אחד - מי שלא מגיע לעבודה ממחר והחליט שהוא עושה לי שביתה, קחו בחשבון שאתם לא חוזרים לעבודה ומבחינתי זו התפטרות לכל דבר. על המשכורת שלכם נדבר כבר בפעם אחרת. אף אחד פה לא יכול לעשות לי שביתה, קחו בחשבון. מי שרוצה לבדוק אותי מבחינה חוקית מוזמן, הכול בסדר, אתם עשיתם שביתה ואתם תישאו בתוצאות. עכשיו מי שלא מתכוון להגיע לעבודה בבקשה מוזמן לצאת מהקבוצה ולהישאר בבית".
מורים ומורות מתחו ביקורת על משרד החינוך לאחר שנשלחה לצוות המנהלים הודעה שבה נכתב: "לבקשת מנהלת המחוז, נא לשלוח אליי עד השעה 10:00 רשימה של מורים שלא השתתפו בלמידה מרחוק בכפר קאסם, בכפר ברא, בטייבה ובקלנסווה".
אחת המורות אמרה: "הם פשוט רוצים להכשיל את השביתה. אני אישית לא הלכתי ללימודים ושיעשו מה שבא להם. אין מצב לראות את כל מה שמתרחש ולשבת בשקט ולא להשתתף בשביתה. משרד החינוך לא מכתיב לנו מה לעשות. אנחנו נהיה יותר חזקים מהם, לא נפחד ונתמודד איתם בכל צעד משפטי אם ינקטו צעדים נגדנו".
מורה נוסף מטייבה אמר: "אם היה מדובר בשביתה של יהודים לא היו שולחים להם הודעות להתייצב בבתי הספר. גם לנו יש מה להגיד וזכותנו להשתתף בשביתה. ההודעה של משרד החינוך פשוט מאכזבת. איפה כל העובדים הערבים במשרד? למה הם שותקים? זה מראה עד כמה הם חלשים".
עו"ד רועי גוטמן, שותף ומנהל מחלקת דיני עבודה, משרד איתן מהולל שדות, הסביר כי "חובתו הבסיסית של עובד במסגרת יחסי העבודה היא להתייצב למקום העבודה והוא אינו יכול לקחת לו את החירות מתי להגיע ומתי לא, כאשר תנאי העסקתו מחייבים זאת. יחד עם זאת, גם היעדרות חד-פעמית שאינה לגיטימית אינה יכולה לגרור בצדה צעד משמעתי דרסטי של גדיעת מקור פרנסה באבחת יד אחת, לא כל שכן כשהדבר לא מלווה בהליך תקין.
"זה לא פרופורציונאלי למעשה. היעדרות זו גם לא נחשבת להתפטרות או לזניחת מקום עבודה. אכן עובד כזה צריך להבין כי עשויים להיות צעדים משמעתיים נגדו, והוא לא יקבל שכר בגין יום זה, אך בסקאלת הענישה המשמעתית היעדרות חד-פעמית זו, לאות הזדהות עם שביתת מסחר כללית, לא ראוי ולא נכון שיהיה בצדה פיטורים".

מנכ"ל רשת יוחננוף: "בסוף הלחץ הכלכלי ינצח"

בהקשר ישיר לכך, מנכ"ל ובעלי רשת יוחננוף, איתן יוחננוף, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי הוא מקבל את ההודעות של העובדים על השביתה בשוויון נפש וכי "זה מיותר לפטר עובדים שאמרו שהם שובתים, אבל אני מציע לכולם להתעשת ולחזור כמה שיותר מהר לעבודה, גם לציבור הערבי".
לדבריו, "בסופו של דבר המציאות הקיומית תנצח. לא תהיה ברירה אחרת. אנחנו משולבים בהמון תעשיות, לטוב ולרע, ובסוף המציאות תתקיים, הפרנסה של כולם חשובה וכולם רוצים להאכיל את הילדים שלהם. הלחץ הכלכלי יחזיר את השוק למצבו הקודם, גם אם מישהו לא רוצה".