משטרת זבולון ומשרד העבודה חוקרים תאונת עבודה בה נהרג בתחילת השבוע עובד סיני, באתר בנייה בקריית ים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התאונה אירעה ביום ראשון באתר "צור טאואר" שמקימה חברת בראל א.ב. הנדסה בע"מ ברחוב הציפורן בקריית ים. הפועל, פנג שן שין (Peng shan xin), כבן 30, נפל ככל הידוע במהלך עבודתו מהקומה ה-13 לקומה שמתחתיה ונפגע בראשו. הוא פונה לבית החולים שם נקבע מותו למחרת.
1 צפייה בגלריה
תאונת עבודה אתר בנייה "צור טאואר" שמקימה חברת בראל א.ב. הנדסה בע"מ ברחוב הציפורן בקריית ים
תאונת עבודה אתר בנייה "צור טאואר" שמקימה חברת בראל א.ב. הנדסה בע"מ ברחוב הציפורן בקריית ים
זירת התאונה
(צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)
"הפועל שכב מחוסר הכרה בתוך אתר הבנייה, הוא סבל מחבלת ראש קשה לאחר שנפל מגובה של מספר מטרים", סיפר החובש הבכיר במד"א במרחב כרמל, טל שוסטק, שהגיע לזירה.
לדברי המפקח הראשי במינהל הבטיחות במשרד העבודה, חזי שוורצמן, ניתן צו סגירה לאתר ובמקום יבוצעו ביקורי מפקחים של המינהל כדי לוודא את בטיחותו.
במשרד ציינו, כי "הפועל היה רתום ברתמת בטיחות אבל היא לא הייתה מעוגנת". הם הוסיפו כי מהחקירה עולה שהעובד עבר את ההדרכות על העבודות בהן עסק, "הוא היה מודרך בגובה, נתנו לו את הציוד מגן המתאים, אבל הוא לא השתמש בו כמו שצריך. כל נושא האחריות והרשלנות נמצא כעת בחקירה".
במשרד ציינו כי לפני כחודש וחצי נערכה ביקורת במקום והאתר היה במצב בטיחות גבוה יחסית.
יצוין, כי בחודש שעבר נפצע קשה מנופאי באתר אחר של אותה חברה, כאשר החליק ונפל במהלך טיפוס בסולם לכיוון תא הניהוג של המנוף. ואילו בחודש יולי האחרון, בפרויקט SEE YAM, הצמוד לפרויקט בו נהרג השבוע העובד, נפצעו שני עובדים באורח בינוני וקל, בנפילת תבנית יציקה ממנוף.
לדברי ד"ר הדס תגרי, העומדת בראש הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, "שוב עובד באתר בנייה נופל מגובה ונהרג - וזאת בתקופה בה מרבית הפעילות הכלכלית נעצרה. שוב מתרחשת תאונה קטלנית באחריותה של חברה קבלנית מבצעת, אשר באתריה נמצאו הפרות בטיחות שהביאו להטלתם של תשעה צווי בטיחות. באחד מהם, התרחשה רק בחודש שעבר תאונה נוספת של נפילה מגובה, שהביאה לפציעתו הקשה של עובד.
"אף על פי כן, עניינה של החברה לא הועבר על ידי מינהל הבטיחות התעסוקתית לרשם הקבלנים במשרד השיכון, על מנת שזה ישקול נקיטת אמצעים משמעתיים נגדה. נגד חברות רבות להן רקורד בטיחותי חמור לא ננקטים כלל אמצעים משמעתיים, וגם כאשר מתנהלים הליכים כלשהם, אלו מתנהלים באיטיות רבה ולעתים קרובות בתוצאות מקלות".
מנכ"ל בראל א.ב הנדסה בע"מ, אריאל בבלי, אמר כי החברה עובדת עם ממונה בטיחות ומינהלת בטיחות על פי כל הכללים. "כל עובד שנכנס לאתר מקבל הדרכה. האתרים מגודרים, והכניסה לאתר היא דרך 'קרוסלה' ומותנית בהחזקת כרטיס אלקטרוני, שניתן רק למי שעבר את כל הדרכות הבטיחות. ההדרכות מתורגמות לכל השפות. מתחילת השנה החלטתי שבכל יום ראשון מתחילים בעבודה על בטיחות, מ-6:30 בבוקר עוסקים רק בבטיחות, ותחזוקה של אמצעי הבטיחות", אמר.
בנוסף מסר, כי "בנוגע לאירוע נפילתו ומותו של העובד, כל מה שנדרש מאיתנו, כאמצעי בטיחות, נבדק וניתן לו. כל הציוד שהיינו צריכים לספק לו נמצא, והיה כשיר, כולל הדרכות וריענון בבוקר יום האירוע. החברה בונה היום כ-2,600 יחידות דיור בכל רחבי הארץ במקביל, במגה פרויקטים. אני מקדם את נושא הבטיחות ומקדיש לו הן משאבים והן מאמצים רבים מאוד".
לגבי צווי הבטיחות שהוצאו נגד החברה, אמר בבלי כי ברוב המקרים הצווים נרשמו "במעמד צד אחד", וכי ערער עליהם, עד כה ללא הועיל. "אנחנו כופרים בצווים האלה שבעינינו ניתנו שלא כדין. אנחנו פועלים להסרת הצווים האלה באמצעים משפטיים", אמר.