צמצום המבצעים בשוק המזון נמשך. מנתוני סטורנקסט לסיכום חודש מאי, עולה כי מדד המחירים של החברה עלה מתחילת השנה ב-0.9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בחודש מאי עמדה העלייה על 0.4% ביחס למאי אשתקד.
מדובר בהתמתנות לעומת חודש אפריל, בו נרשמה עלייה של 2.6% במדד מחירי סטורנקסט, אז צומצמו מבצעי ההוזלות לפסח על ידי החברות הפועלות בשוק על רקע מגבלות התנועה והעומס שיצר משבר הקורונה.
3 צפייה בגלריה
טיב טעם אשדוד
טיב טעם אשדוד
בתקופת הקניות לחג, נרשמה עלייה של 8.9% במכירות
(צילום: רועי עידן )
עיתוי חג השבועות סייע למכירות בשוק מוצרי הצריכה (מזון משקאות, טיפוח ובית) לצמוח ב-4.2% ל- 4.4 מיליארד שקל. בתקופת הקניות לחג, הכוללת את השבוע שלפני החג ואת השבוע שבו חל החג, נרשמה עלייה של 8.9% במכירות כאשר מי שהובילה את הצמיחה הייתה קטגוריית המשקאות, שהתאוששה מהאטה שרשמה מתחילת השנה וצמחה ב-17.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
הערכות הן שמכירות המשקאות צמחו בשיעור חד בשבועיים האחרונים של מאי, בעקבות הסרת המגבלות והאפשרות למפגשים משפחתיים וחברתיים בחג, שנמנעו מאז פורים. הזינוק החד ביותר (40.3%) נרשם במכירות היין והמשקאות החריפים.
מכירות הבירה הלבנה צמחו בשיעור של 21.8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, תרכיזי המשקאות צמחו ב-12.8% והמשקאות הקלים ב-9.8%. מכירות המזון צמחו ב-9.2% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ובשיעור דומה צמחו המוצרים לבית הכוללים כלים חד פעמיים, בהם נעשה שימוש במפגשים החברתיים.
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה יין מרתף יינות
אילוס אילוסטרציה יין מרתף יינות
קטגוריית המשקאות צמחה ב-17.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד
(צילום: shutterstock)

נרתעים ממזון לא ארוז

בשוק החלב נרשמה בתקופת החג עלייה של 14.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, בין היתר בזכות העלאות מחירים שנרשמו בענף בשנה שעברה. את השפעת נגיף הקורונה ניתן לזהות בשינוי הרגלי צריכה, שיצרו פער בהעדפת הצרכנים למוצרים ארוזים מהמדף, על פני מוצרים מהמעדנייה. זאת על אף שמחירי המוצרים במעדנייה זולים יותר.
3 צפייה בגלריה
פער בהעדפת הצרכנים למוצרים ארוזים מהמדף על פני מוצרים מהמעדנייה
פער בהעדפת הצרכנים למוצרים ארוזים מהמדף על פני מוצרים מהמעדנייה
פער בהעדפת הצרכנים למוצרים ארוזים מהמדף על פני מוצרים מהמעדנייה
אפשר להעריך שהשינוי נרשם מהחשש לקנות מוצרים פתוחים שנארזים במקום ולא בתנאים סטריליים יותר במפעלים. מכירות הגבינות המיוחדות צמחו במדף ב-48.8% לעומת 18.6% במכירות המעדניה.
מכירות גבינות השמנת במדף צמחו ב-31% לעומת ירידה של 1.1% במעדנייה. השינוי נרשם גם בגבינות המלוחות שצמחו ב-28.3% במדף, בעוד במעדנייה צמחו ב-9.6% בלבד. הגבינות הצהובות שחלקן תחת פיקוח מחירים ולכן מחירן נמוך משמעותית במעדנייה צמחו ב-22.4% במדף בעוד המעדנייה צמחה ב-3.7% בלבד.
בין הקטגוריות שרשמו צמיחה משמעותית ניתן לזהות מוצרים המותאמים להערכות לאירוח והם נייר אפיה (46.8%), משפרי אפיה (37.6%), בצקים קפואים (24.6%) ותבניות אפיה חד פעמיות (19.3%).