פרשת ההונאה של איש העסקים מייק בן-ארי, ש-450 משקיעים טוענים כי הונה אותם במאות מיליוני שקלים, מעוררת דז'ה–וו: מה גורם שוב ושוב לאלפי ישראלים ליפול בקסמי הבטחות שווא לרווחי עתק? מומחים טוענים שעם ידע נכון וראייה מפוכחת, ניתן ברוב המקרים להימנע מאסון כלכלי בהשקעה. הנה מספר כללים בסיסיים שעשויים לספק למשקיעים נורות אזהרה חשובות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הונאה כספית
הונאה כספית
הונאה כספית
(צילום: Shutterstock)
פיזור סיכונים: ד"ר דייבי דישטניק, חבר סגל בכיר בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב ובעלים של קרן השקעות, מסביר כי העיקרון הראשון להשקעה נכונה הוא לפזר את הכסף שלנו. "גם אם אתה בטוח שבן אדם או גוף מסויים יעשה לך תשואות מדהימות, אל תגיע למצב שאת כל כספך אתה נותן לבן אדם הזה".
אין ארוחות חינם: אין דרך לעשות תשואה של כעשרה אחוז בלי שיהיה סיכון. "משקיע צריך לפחד מהבטחת תשואה, להיות מודע לסיפורי הפרמידות אליהם נחשפנו בשנים האחרונות, ולהיות מודע שלוקח זמן לסיפורי הפרמידות האלה להתפוצץ", מציין ד"ר דישטניק.
סכן רק מה שניתן: חשוב להשקיע רק כסף שאתה יכול להפסיד את כולו בלי שהחיים השוטפים שלך נפגעים. "פשוט כואב הלב לראות אנשים שאיבדו את החיים שלהם כי נתנו את כל החסכונות שלהם לאדם אחד. תשקיע רק כסף שאתה יכול להרשות לעצמך להפסיד את כולו. בעיניי זה הדבר הכי קשה בהשקעות: לזהות מה סכום הכסף שאתה יכול להרשות לעצמך להשקיע", אומר ד"ר דישטניק.
2 צפייה בגלריה
מייק בן ארי
מייק בן ארי
מייק בן ארי
(צילום: חן גור אריה)
כסף שחור: אם אתה, כמשקיע, מעביר כסף והגוף שאליו העברת את הכסף לא שואל אודות מקור הכסף שלך, על מנת לוודא שזה כסף לא שחור - אל תשקיע באותו גוף.
מצגי שווא: עו"ד ציפי גז, מנהלת מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך, מציינת כי רשות ניירות ערך מזהירה כל העת מהסכנות בהשקעות שאינן מפוקחות ומדגישה את נורות האזהרה הקיימות בהשקעות מעין אלה. "יש לשים לב להצגת תשואות גבוהות וקבועות, הפעלת לחצים על המשקיעים הפוטנציאליים להשקיע, הצגת ההשקעה כהשקעה שאינה מסוכנת ובעלת תשואה גבוהה קבועה שאינה משתנה, הצגת מצגי שווא כאילו מדובר בהשקעה שמפוקחת ע"י הרגולטור למרות שזה אינו המצב, הבאת משקיעים בצורה של 'חבר מביא חבר', מתן 'בונוסים' למי שמביא משקיעים נוספים ולמי שמוותר על התשואה החודשית שלו, הצגת סממני הצלחה ועושר מופרזים, התנהלות במזומן וללא אסמכתאות, אי הצגת אסמכתאות ודו"חות מסודרים ללקוחות ועוד", אומרת גז. "על המשקיעים לבדוק ראשית האם מדובר בהשקעה מפוקחת. השקעה המפוקחת ע"י הרשות כוללת כללי גילוי ברורים אשר משקפים לציבור באופן ברור מהי ההשקעה, מה הסיכונים הגלומים בה, מהי איתנותה הפיננסית וכו'. ניתן למצוא רשימה של הגופים המפוקחים באתר הרשות".
עוה"ד איתן ארז, המייצג כ-400 ממשקיעי מייק בן ארי, ומור בן שושן מסבירים כי בבנק מקבלים ריבית אפסית על פק"מ ומי שמשקיע באג"ח או במניות מקבל לכל היותר 2%-4% בשנה על השקעתו. מהשכרת דירה מקבלים בישראל כ-3% לשנה ברוטו, מזה צריך להוריד מס ושיפוצים כך שנותר כ-2.5%. "כמובן שגוף מוסדי לא יבטיח תשואה קבועה כלשהי. בנוסף לכך בבנק אי אפשר להפקיד יותר מ-50 אלף שקל במזומן בלי להסביר את מקור הכסף. בכל מקרי הפונזי הובטחו לאנשים תשואות קבועות וגבוהות - למשל, ערן מזרחי הבטיח 4% לחודש מבנק שוויצרי, ברנרד מיידוף הבטיח 12% לשנה ובן ארי (שעניינו נחקר כעת והוא בגדר חשוד - ל.ד) הבטיח תשואה קבועה של 10%-13% לשנה".
נחמדות יתר: עו"ד איתן ארז, המשמש גם כנאמן לנכסי יועץ ההשקעות ערן מזרחי, שנשלח למאסר של 12 שנים, ממליץ להיזהר מקבלת ערבות של אדם חסר כל או ערבות של חברה שאין לה רכוש. "יש גם להיזהר מהבטחת ריבית קבועה או תשואה קבועה לחודש או לשנה, כי אין שום דבר שרק עולה בלי לרדת. יש להיזהר מאוד מאנשים שרק הכרת אותם וכבר מתעניינים בשלומך יתר על המידה, דואגים לך ובאים אליך הביתה או לשמחות שלך. צריך להיזהר מאנשים שמייד רוצים לאכול איתך במסעדה ולספר על ענייניהם האישיים, שולחים תמונות מחו"ל על יאכטה או בוילה וכו'. במיוחד על אלה שנוהגים לספר כל מיני "סיפורי הצלחה" של לקוחות בלי לאמת את אותם סיפורים. כדאי להיזהר גם מ-Name dropping, אדם שזורק כל מיני שמות של אנשים מפורסמים ומספר שהם חברים שלו הוא שותפים עסקיים שלו".
כמו כן, מציין עו"ד ארז, כי "כשאתה כמשקיע פוטנציאלי מוזמן לאירוע גרנדיוזי שארגן האדם או הגוף שאצלו אתה שוקל להשקיע, צריך להיות ברור שאירוע כזה עולה הרבה כסף. אתה חייב לשאול את עצמך - מי משלם את האירוע הזה?".
אם כבר החלטתי להשקיע, מה אני צריך לדעת? לבדוק היטב במה אתה משקיע ואם יש לעסקה המובטחת היתכנות כלכלית. עו"ד איתן ארז מסכם: "המלצתי היא להיוועץ עם מומחים בתחום ו/או לפנות למוסדיים ולחברות מוכרות שדרכם ניתן להשקיע באמצעות גורם שמורשה לעסוק בייעוץ השקעות. רצוי גם לעשות חיפוש יסודי על אותו גורם שמבטיח לך הבטחות, למשל בגוגל, פייסבוק, לינקדין וכו'. שימו לב, אם מישהו הבטיח לך 13% תשואה לשנה, הוא צריך להרוויח 20% על הכסף כדי שיישאר לו רווח".