נובמבר הגיע ועימו ימי המבצעים האגרסיביים, ובעקבות הקורונה והרצון למנוע הצטופפויות בחנויות - רובם יהיו אונליין. הפיתוי גדול, אך לפעמים החבילה מחו"ל מגיעה לארץ יחד עם הפתעה: דרישת תשלום מיסים ועמלות שחרור ממכס שעשויות להפוך את הקנייה לבלתי משתלמת בעליל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מתי יש פטור ממיסים וכמה מס יש על הזמנה של אלף דולר? בסיוע עו"ד רני שורץ ממשרד ירון אלדר פלר שורץ ושות', המתמחה בדיני מכס ומיסים, גיבשנו מדריך שיעזור לכם לא ליפול למלכודות מס. וגם: כך תזמינו גם אם האתר לא מציע שילוח לישראל.
3 צפייה בגלריה
קניות ברשת. אילוסטרציה
קניות ברשת. אילוסטרציה
קניות ברשת. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אילו מיסים מצפים לי? הזמנה מחו"ל הופכת אותנו ל"יבואנים קטנים", ויבוא כרוך בתשלום מיסים. אדם פרטי שערך הזמנתו עד 75 דולר (לא כולל משלוח) פטור לחלוטין מתשלום מיסים (פרט למוצרי אלכוהול וטבק שממוסים מהדולר הראשון). בהזמנות עד 500 דולר תשלמו מע"מ אך תהיו פטורים ממכס ולרוב גם ממס קנייה (תלוי בסוג המוצר).
  • מע"מ: כשמחיר ההזמנה נמוך מ-75 דולר - לא ייגבה מע"מ על המשלוח גם אם הוא מעלה את מחיר כלל ההזמנה ליותר מ-75 דולר. כשמחיר ההזמנה גבוה מ-75 דולר, המע"מ ייגבה על מלוא העסקה כולל משלוח. כלומר: מוצר שמחירו 70 דולר + 10 דולר עבור משלוח - אין מס. מוצר שמחירו 80 דולר + 10 דולר עבור משלוח - מיסים על פי 90 דולר.
  • מס קנייה: מוטל בנוסף למע"מ על מספר קטן של קטגוריות מוצרים, למשל טבק ואלכוהול, חלפים לרכב, סטרימרים, מוצרים לבע"ח ועוד. על קטגוריות רבות אין מס קנייה בכלל.
  • מכס: מס נדיר יותר שמוטל על מוצרים מסוימים שיובאו ממדינות שלישראל אין עימן הסכמי סחר. על הזמנות מהאיחוד האירופי ומארה"ב למשל אין מכס.
  • עמלות: בהזמנות מעל 100 דולר תשלמו עמלה של 18 שקל למכס, ומעל 500 דולר תשלמו גם 41 שקל אגרת ביטחון.
כמה מס אשלם על מוצר שעולה לי 700 דולר? 17% מע"מ ומס קנייה ומכס לפי סיווג המוצר. סיווג נכון יכול להביא לחיסכון: על מאוורר למשל משלמים רק מע"מ, אך אם בטעות הוא יסווג כמזגן תצטרכו לשלם 31% מס. באתר רשות המיסים יש מדריך מפורט, וכן רשימת מוצרים נפוצים ושיעורי המס החלים עליהם.
ואם המוצר עולה יותר מאלף דולר? בסכום כזה מדובר בהליך יבוא פרטני שכולל הצהרה של היבואן (הצרכן) וכן עמלת שחרור ממכס גבוהה יותר. יש מוצרים רבים בשווי הזה שלא חייבים במס חוץ ממע"מ (למשל מחשבים, טלוויזיות, מוצרי חשמל למטבח), אך לעיתים, בהתאם לסיווג המוצר, יחולו עליו הוראות ומגבלות נוספות (לדוגמה אישור מכון התקנים).
הזמנתי כמה משלוחים נפרדים בסכום קטן. יהיה לי פטור ממיסים? לפי רשות המיסים, שתי חבילות (או יותר) שיישלחו מאותו ספק לאותו לקוח בהפרש של עד 72 שעות ייחשבו כמשלוח אחד והמס יחושב לפי ערכן הכולל. צרכני אונליין רבים מעידים שנדיר שאיחוד החבילות קורה בפועל, אך כדאי לשים לב לתקרות הפטור ולהקפיד על מועדי ביצוע ההזמנה כדי לא להיחשף לתשלומי מס לא צפויים. המכס גם יכול לבדוק חבילות אם הערך שדווח לא סביר בעיניו.
3 צפייה בגלריה
עו"ד רני שורץ
עו"ד רני שורץ
עו"ד רני שורץ
(צילום: תומר יעקובסון)
המס שדורשים גבוה ממה שעליי לשלם. איך לפעול? ניתן להגיש בקשה לבירור בסניף הדואר לפני שחרור החבילה. זכותכם להיות נוכחים בעת בדיקת החבילה בעקבות ההשגה.
מה קורה אם קניתי באמזון וחישבו לי מס גבוה מדי? באמזון המס מחושב מראש בקופה כך שתקבלו מחיר סופי ללא הפתעות. אם טעו לטובתכם אמזון לא תגבה מכם שקל נוסף. אם טעו לרעתכם: תקבלו החזר כספי תוך 60 יום באופן אוטומטי.
האתר לא שולח לישראל או שולח ביוקר. יש מה לעשות? יש חברות שילוח שמספקות כתובת בארה"ב או אירופה שניתן לשלוח אליה, והן ישלחו את החבילה ארצה. העלות בהתאם למשקל החבילה, החל מכ-20 דולר. מס, אם יידרש, ישולם דרכן.