בית המשפט העליון דחה את בקשת רשות הערעור של המדינה נגד החלטת בית המשפט המחוזי, שקבע כי חנות איקאה באשתאול תמשיך לפעול כרגיל, וכי אין לסגור חלקים ממנה עד להכרעה בעתירה שהגישה המדינה נגד היזמים. השופטת דפנה ברק ארז קבעה כי אין מקום להתערב בהחלטת בית המשפט המחוזי בעניין, כך שהסניף ימשיך לפעול במלואו.
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון שירה תלמי באבאי, הגישה לפני כחודש בקשת רשות ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי אשר דחה את בקשת המדינה למתן צו ביניים כנגד פתיחת הסניף במלואו. זאת בשל טענת המדינה כי מעבר ל-17 אלף מ"ר שטחים המותרים לבנייה, הקימה החברה היזמית - פארק תעשייה ומסחר אשתאול - 8,000 מ"ר נוספים בחריגה.
1 צפייה בגלריה
סניף איקאה באשתאול
סניף איקאה באשתאול
סניף איקאה באשתאול
(צילום: שלאגר מדיה)
בהחלטה נקבע כי מבלי לשלול את האפשרות שבסופו של דבר יהיה מקום להתערבות בהליכים התכנוניים - בנסיבות המקרה יש לדחות את הבקשה לצו ביניים משיקולי מאזן הנוחות. כאמור, בניגוד לעמדת הוועדה המחוזית, גם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטה יהודה וגם ועדת הערר המחוזית תמכו באישור השטחים הבנויים במלואם של החנות. ועדת הערר קבעה כי הבנייה שבוצעה מעבר ל-17 אלף המ"ר המותרים בתוכנית נכונה תכנונית, וציינה כי יש לנהל את סוגיית עבירות הבנייה, אם יוכח שבוצעו, בהליך פלילי נפרד.

"התנגשות חזיתית בין עמדות רשויות התכנון"

"בפנינו ניצבת התנגשות חזיתית בין עמדותיהן של רשויות התכנון", קבעה השופטת דפנה ברק ארז. "אכן, הבדלי גישות וזוויות מבט של ועדה מקומית וועדה מחוזית אינם בלתי שכיחים. אולם, לכך נוספת המורכבות הנובעת מכך שוועדת הערר שנקודת המוצא שלה אינה 'מקומית' מצדדת דווקא בגישתה של הוועדה המקומית".
את הוועדה המקומית ייצג עוה"ד איל ד. מאמו ממשרד אגמון ושות'. את איקאה ייצגו עוה"ד יאיר עשהאל ודן ליברמן ממשרד אפרים אברמזון ושות'. את פארק המסחר אשתאול ייצגו עוה"ד שלום זינגר ואיל גור ממשרד זינגר-דנה.
עו"ד איל מאמו ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות', שמייצג את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטה יהודה מסר כי "לטעמנו החלטת ועדת הערר מדברת בעד עצמה וערכה ביסודיות רבה ומשיקולי תכנון ראויים. טוב שבתי המשפט לא הפכו את ההליך התכנוני כהליך אכיפה. לשם כך קיימים הליכים ייחודיים בחוק".