כל ראשי האגפים במשרד האוצר קיימו היום (רביעי) דיון יחד עם שר האוצר ישראל כץ לצורך גיבוש הערכה ראשונית על העלות לתקציב המדינה ולמשק של מבצע "שומר החומות" ונזקי ירי הטילים על ישראל. כך נודע ל-ynet. הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג העריכה כי מבחינת נזק למשק, מבצע של כמה ימים כמעט ולא יורגש אך אם ישראל תקלע למערכה של עד כחודש הסכומים יכולים להגיע לכמה מיליארדים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהסקירה על הנזקים לרכוש עולה כי כבר ניזוקו יותר מ-2,000 מבנים, דירות וכלי רכב בדרגות פגיעה שונות ביישובי הדרום, השפלה, השרון, גוש דן ופרוזדור ירושלים. עלות הנזקים צפויה להגיע לפי שעה ליותר ממאה מיליון שקל.
עשרה מבנים נהרסו כליל ולאחר בדיקה של מהנדסים יתברר אם יהיה צורך לבנות מחדש גם מבנים נוספים. לכ-150 דירות נוספות נגרמו נזקים וכמו כן יותר מ-100 מכוניות ניזוקו ללא אפשרות לתקנן. חלק מהרכבים, נשרפו, גם במהומות שהיו בישובים מעורבים בארץ. שלושה אוטובוסים ניזוקו קשות ושניים מהם נשרפו כליל.
2 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בבית ספר באשקלון
פגיעת רקטה בבית ספר באשקלון
פגיעת רקטה בבית ספר באשקלון. נזקים ביותר ממאה מיליון שקל
(צילום: יריב כץ)
כמו כן, קיימות הערכות ראשונות במשרדי האוצר והביטחון על עלות הפעילות הצבאית, שכבר הגיעה למאות מיליוני שקלים וצפויה לחצות קרוב לוודאי את מיליארד השקלים ביממה הקרובה.
יצוין, כי עלות כל טיל מיירט של כיפת ברזל מגיעה ליותר מ-150 אלף דולר, השווים לכחצי מיליון שקל, ורק מירי הטילים הללו העלות מגיעה כבר ליותר מ-150 מיליון שקל. עלות כל גיחה של חיל האוויר מוערכת בעשרות אלפי דולרים ומאות כאלה כבר בוצעו.
בנוסף, גויסו אלפי חיילי מילואים, בין השאר לפיקוד העורף, וכוחות רבים הועברו לאזורי הדרום ומרכז הארץ וגם כאן מדובר בעלות משמעותית.
2 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
הריסות בעזה. הפעילות הצבאית תעלה יותר ממיליארד שקל
(צילום: AFP)
מדיווחים ראשונים עולה, כי כרבע מהמפעלים סביב רצועת עזה הושבתו כליל ובמפעלים אחרים העבודה היא חלקית. הנזק נאמד במיליוני שקלים לכל יממה. בשל אי-התייצבות של עובדים רבים, הורים לילדים קטנים שאינם עובדים, במקומות העבודה נגרם נזק משמעותי נוסף למשק.
בתוך כך, לאור המצב הביטחוני וההכרזה על מצב מיוחד בעורף, הנחה החשב הכללי, יהלי רוטנברג, את חשבי משרדי הממשלה להקדים ולשלם לספקים ולרשויות בטווח של עד 80 ק"מ מרצועת עזה את התשלומים המגיעים להם באופן מידי וללא תלות בימי האשראי. כמו כן, הממונה על השכר הוציא הנחיה עדכנית למגזר הציבורי אשר מרחיבה את האפשרות לעבוד מהבית, זאת בהתאם להחלטת המנהלים במשרדים וביחידות השונות.
החשב הכללי רוטנברג: "לאורך השנים הכלכלה הישראלית מפגינה חוסן יוצא דופן והתאוששות מהירה מסבבי לחימה וזעזועים נוספים. יש לזכור כי המשק הישראלי הינו בעל מאפיינים כלכליים בסיסיים חזקים המאפשרים גמישות פיננסית ויכולת להתמודד גם עם תרחישים חמורים. אנו עוקבים אחר ההתפתחויות, וערוכים לתת מענה רחב ומהיר לכל תרחיש ככול שנדרש".

התעשיינים: להסדיר מיידית את זכויות הפיצויים למעסיקים

בתוך כך, נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, ונשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, פנו היום לשר האוצר כץ בדרישה לגבש באופן מיידי הסדר שיאפשר למעסיקים תשלומי שכר בסבב הלחימה הנוכחי ולהסדיר מראש את זכויות הפיצויים על הנזקים שיגרמו להם כתוצאה ממבצע "שומר החומות".
נשיא התעשיינים כתב לשר האוצר, "בזמן שעשרות אלפי עובדים נשארו היום בבתיהם, אין כל הסדר המחייב תשלום שכר לעובד שנעדר מעבודתו לצורך שמירה על ילדיו או בהתאם להנחיות פיקוד העורף".
עוד בפנייתו לשר האוצר דורש תומר להכריז על אזור התעשייה באשקלון, אשר ספג עשרות מטחים, כחלק מיישובי עוטף עזה ןשדרות, כפי שהיה בעקבות מבצע "צוק איתן" ולהרחיב את מסלול הפיצויים לעסקים המרוחקים עד 80 ק״מ מהרצועה וזאת על רקע הרחבת מתקפת הטילים והאיומים.

רשות המיסים: נדחה מועד הדיווח התקופתי למע"מ

במקביל, בעקבות המצב החליט מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, לדחות את מועד הדיווח התקופתי למע"מ לציבור העוסקים שאינם חייבים בדוח מפורט עד ליום שני 24/5/2021. מועד זה הינו גם לעוסקים המדווחים דיווח חד חודשי לחודש אפריל 2021. יובהר, מועד הדיווח והתשלום לניכויים ולמקדמות מס הכנסה הינו ללא שינוי. מועד הדיווח והתשלום לדו"ח מפורט למע"מ יחול אף הוא ביום שני 24/5/21 (ללא שינוי).
בדיון השתתפו, מ"מ מנכ"ל המשרד, קובי בליטשטיין; נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון; החשב הכללי, יהלי רוטנברג; מ״מ ראש אגף תקציבים, יוגב גרדוס; מנהל רשות המיסים, ערן יעקב; ראש מערך חירום סייבר וביטחון, יוני מור; הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת; ראש הרשות לניירות ערך, ענת גואטה; הכלכלנית הראשית, שירה גרינברג; יועמ"ש המשרד, אסי מסינג; הממונה על השכר, קובי בר נתן; רמ"ט כלכלי של שר האוצר, תמיר כהן, וכן נציגים נוספים מכלל האגפים ויחידות האוצר.
שר האוצר, ישראל כץ, מסר: "משרד האוצר בראשותי נערך לימי הלחימה הצפויים בכל הכלים העומדים לרשותו, ואנשי המשרד כולם מגויסים על מנת לוודא שכל הצרכים הנדרשים לציבור הישראלי יסופקו באופן יעיל ומהיר, וכן כי יינתן מענה לכל מי שנפגע מהמצב. נמשיך לפעול במלוא העוצמה כנגד ארגוני הטרור, תוך מתן ביטחון מלא לעורף ולמשק הישראלי, בדיוק כפי שעשינו ועודנו עושים במהלך משבר הקורונה".
פורסם לראשונה: 12:01, 12.05.21