מבצע "שומר החומות" - היום השלישי: צה"ל הודיע הבוקר (רביעי) כי מאז תחילת ההסלמה בדרום שוגרו כ-850 רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, וכי שיעור היירוטים עומד על 85% הצלחה. באוגדה 162 הכפופה לפיקוד הדרום נערכים דיוני היערכות למבצע נרחב ברצועה - וחטיבת הצנחנים נערכת גם היא לירידה לדרום. צה"ל תקף עד כה יותר מ-500 יעדים ברצועה, ולפי דובר צה"ל "בכירי חמאס מסתתרים - אך כשישובו לביתם ימצאו אותו חָרֵב". מדובר צה"ל נמסר שלוחמי כיפת ברזל עקבו אחר כלי טיס בלתי מאויש שהמריא מרצועת עזה ויירטו אותו כשחצה לשטח ישראל.
לאחר שצה"ל תקף את ביתו של בכיר חמאס נוסף, ששימש כמחסן לאמצעי לחימה, תושבי העוטף הונחו להיכנס למרחבים מוגנים מחשש למטחים.

8 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
תקיפות בעזה, הבוקר
(צילום: רויטרס)
בעקבות המהומות בלוד הועברו תשעה גדודי מג"ב לעיר - ושני גדודי צה"ל נכנסו במקומם ליהודה ושומרון. עשרות פעילי חמאס בגדה נעצרו במהלך הלילה. "התקיפות של ישראל מתגברות ואורך הנשימה של חמאס הולך ויורד, גם אם הוא יודע לירות במשך ימים ארוכים", אמר דובר צה"ל.
בנוסף ל-850 השיגורים עד כה, בצה"ל זיהו כי כ-200 רקטות שוגרו באופן כושל ונפלו בשטח הרצועה. "לא הופתענו מהירי לגוש דן, ידענו שחמאס הולך לירות לתל אביב", אמרו בצה"ל. "לא ניבהל מהמטחים ונפעל לתקוף בעוצמה". בעקבות המטחים הכבדים שחלקם הצליחו לחדור את ההגנה האווירית, בצה"ל אמרו כי ככל הנראה הייתה תקלה בשני משגרים בשעות הצהריים, אך תוך זמן קצר היא טופלה ואשקלון הייתה מוגנת גם בזמן התקלה.

מוקדם יותר הודיעו בצה"ל כי במבצע משותף עם שב"כ חוסלו בכירים במערך המודיעין של ארגון חמאס, בהם חסן קאוגי, ראש מחלקת ביטחון במודיעין הצבאי של חמאס, וסגנו וואיל עיסא, ראש מחלקת הריגול הנגדי בביטחון הצבאי של המודיעין הצבאי. עיסא הוא אחיו של מרואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס. השניים נהרגו מתקיפת מטוסי קרב במבנה בו שהו בשכונת תל אלהווא בעיר עזה.
העדכון הגיע בהמשך להודעה של דובר צה"ל על תקיפת רב קומות נוסף של חמאס, בו שכנו בין היתר מטות המודיעין, ההסברה, וחטיבות עזה והגדה של הארגון. המבנה בשכונת רימאל בצפון רצועת עזה הותקף על ידי מטוסי קרב. כמה דקות לאחר מכן חיסל כלי טיס של צה"ל שני פעילי חמאס שעסקו בירי רקטי. כמו כן, מטה המשטרה בעיר עזה הופצץ, וכן מבנים ששייכים לגופים הביטחוניים הכפופים למשרד הפנים של חמאס.
8 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
(צילום: AP)
צה"ל הודיע כי תקף הלילה גם בתים של בכירים בארגון חמאס, ששימשו כתשתית טרור. מדובר על בתיהם של מח"ט העיר עזה באסם עיסא, מח"ט חאן יונס ראפע סאלמה וראש מערך המודיעין הצבאי של חמאס, מוחמד יאזורי.
בזירה אחרת, דרומית לחברון נהרג פלסטיני מאש צה"ל, הרקע לתקרית עדיין לא ידוע.
במקביל, מתדלק מנהיג חמאס בחו"ל חאלד משעל את מהומות ערביי ישראל וקורא להם להמשיך להפגין. "'הפנים' (המגזר הערבי – א"ל) ניצת בידי אנשינו", אמר הלילה אחרי המטח הכבד למרכז. "זוהי המערכה של כולם, ואין מנוס מכך שכולם ישתתפו בה. אנשינו ב'פנים' הכבוש: המשיכו במערכה, בזעם ובהצתה. אתם בעלי האדמה האמיתיים, והציונים צריכים ללכת".
עוד הוסיף משעל "זוהי מערכה יוצאת דופן בכל המובנים. המסר של עמנו הוא שזוהי מערכת ההצלה של ירושלים ואל אקצא, והכשלת מזימות האויב. ההתנגדות התערבה כדי להגן על אנשינו, ולהוכיח שהמערכה היא אחת. אנחנו גאים ביכולתה של ההתנגדות".
8 צפייה בגלריה
 תקיפה של צה"ל ב עזה שומר החומות
 תקיפה של צה"ל ב עזה שומר החומות
הבניין שהותקף
(צילום: דובר צה"ל )
8 צפייה בגלריה
שיגורים מעזה
שיגורים מעזה
שיגורים מעזה
(צילום: AFP)
ההודעות הגיעו דקות אחרי מטחים כבדים הלילה למרכז שלא נראה כמותם כבר עשרות שנים, שגבו קורבנות נוספים בישראל. אחרי שעות אחדות של שקט יחסי, ירי הרקטות התחדש הלילה מעט לפני השעה 03:00 – עם מטחים כבדים לכל אזור המרכז, השרון והדרום. לראשונה בסבב ההסלמה הזה מטחים כבדים נורו גם לאזור באר שבע. בלוד נהרגו גבר בן 52 ובתו בת ה-16. הירי מעזה נמשך במטחים כבדים לאורך כל הלילה.
בתל אביב התמוטט גבר בן 74 בזמן שנמלט למרחב מוגן, ופונה לאחר פעולות החייאה לבית החולים. נפילות דווחו באזורים רבים בארץ.
חמאס הודיע כי ירה לפחות 110 רקטות בתגובה לתקיפות צה"ל ברצועה, אולם ההערכה היא שבתוך פחות משעה נורו מאות רקטות לישראל. ביהוד בית נפגע ישירות, אך לפי דובר מד"א זכי הלר יושבי הבית התפנו למרחב המוגן ולכן ניצלו. שברי יירוט של כיפת ברזל נפלו בבאר שבע. במרכז מגורים אחד נגרם נזק לתשתיות בעקבות נפילה – אך לא דווח על נפגעים.
פורסם לראשונה: 04:37, 12.05.21