בולדוזר או איש של רפורמות ראוותניות בלבד? על ישראל כץ, שמילא במשך שנים את תפקיד שר התחבורה וזכה לשבחים אך גם לביקורת נוקבת, תוטל כנראה המלאכה של הטיפול במשק בתקופה של מיליון מובטלים וגירעון מעמיק.
כץ בן ה-64 תושב כפר אחים, נשוי לעו"ד רונית כץ ואב לשניים. בצעירותו למד בישיבה התיכונית באור עציון. הוא סלל במהירות את דרכו לצמרת משר חקלאות בממשלת שרון, לשר תחבורה משפיע במשך עשור שלם. דווקא תפקודו במשרד החוץ לא נחשב להצלחה גדולה.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ באולפן ynet
ישראל כץ באולפן ynet
שר האוצר המיועד, ישראל כץ
(צילום: חגי דקל)
בבחירות האחרונות שימש כראש מטה הבחירות של נתניהו, שהחליט לקדמו לשר האוצר ולהפר את הבטחתו למנות את ניר ברקת לתפקיד. הוא גם יו"ר מזכירות הליכוד מ-2013.
אחת התכונות החזקות של כץ היא נכונותו לצאת למאבקים קשים. כך נאבק בוועדי הרכבת ונמל אשדוד, והצליח גם ליישם רפורמות כמו "השמיים הפתוחים" והרחבת טיסות הלואו־קוסט.
מנגד, מבקריו טענו שפעל לקידום פרויקטים ראוותניים כדי שיוכל להצטלם ליד מחלפים חדשים. גם את התחבורה הציבורית הזניח שנים, ובדו"ח מבקר המדינה מ-2019 נכתב כי "הכשלים והליקויים בתחבורה הציבורית משמעותיים ביותר. מצב זה רובץ לפתחו של המשרד, שבראשו ישראל כץ".
מבקריו טוענים גם שבניגוד לשר היוצא משה כחלון, כץ לא רגיש במיוחד לבעיות חברתיות, אך ייתכן שזה יסייע לו לקבל החלטות קשות כמו העלאות מיסים וקיצוצים במשרדי הממשלה, בהם הפחתת שכר וביטול שירותים לציבור.
אחד ממקורביו אמר כי "כץ לא איש רע, אבל יודע להכריע בדברים לא נעימים. אולי הוא ישתנה כעת, לאור המצב, וגם כי המטרה הבאה שהציב היא ראשות הממשלה".