הקלות לחברות הבנות של בזק: רשות התחרות פרסמה היום (ב') תיקון לתנאי המיזוג שבין בזק ל-yes, לפיו הממונה על הרשות תאפשר לחברות הבנות של בזק: פלאפון, yes ובזק בינלאומי למכור חבילות תקשורת טריפל או דאבל, הכוללות תשתית אינטרנט, ספק אינטרנט ושירותי טלוויזיה, ללא חובה למכור את שירותי הטלוויזיה במחיר מופרד שיהיה אחיד לרוכשי חבילות ולמי שאינם רוכשים חבילות. כמו כן, החליטו ברשות התחרות לאפשר גמישות גדולה יותר בכל הנוגע לרכש תוכן זר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במרץ נודע כי הדירקטוריונים של בזק בינלאומי ו-yes אישרו את המיזוג בין yes ובזק בינלאומי, תוך הפרדת הפעילות העסקית של האחרונה. בעקבות המיזוג הן יוכלו למכור טריפל מוזל, כשכיום הן מוכרות טריפל במחירים גבוהים של 312-280 שקל לחודש. המחירים לטריפל שכולל את סטינג TV שירות הטלוויזיה המוזל של yes על גבי האינטרנט נמוכים יותר (199.90 שקל לחודש). בעקבות הכוונות למיזוג, ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בבזק בינלאומי.
1 צפייה בגלריה
הטלוויזיה של yes
הטלוויזיה של yes
הטלוויזיה של yes
(באדיבות yes)
במרץ 2014, אישר ממלא מקום הממונה על התחרות מיזוג בין בזק ל-yes. לאור החששות התחרותיים שהתעוררו כתוצאה מהמיזוג, הוא אושר בשעתו בכפוף לתנאים.
כחלק מתנאי המיזוג נאסר על yes למכור סל שירותי תקשורת הכוללים שירותי טלוויזיה במחיר שונה ממכירת שירות הטלוויזיה בנפרד. על פי התנאי, אם קבוצת בזק בוחרת למכור חבילת שירותי תקשורת, כמו טריפל הכולל קו טלפון, אינטרנט ושירותי טלוויזיה, במחיר מסוים, עליה למכור את שירותי הטלוויזיה במחיר נפרד ממחיר החבילה, כך שמחיר שירותי הטלוויזיה יהיה זהה בין אם השירותים נרכשו כחלק מחבילת שירותי התקשורת ובין אם הם נרכשו כשירותי טלוויזיה בלבד. תנאי זה הוטל עליה מחשש שבזק תמכור את שירותי הטלוויזיה כחלק מחבילת שירותי תקשורת במחיר טורפני ובכך תקשה את הכניסה של מתחרים נוספים לתחום הטלוויזיה או תדחק מתחרים קיימים.
תנאי נוסף שהוטל על yes במסגרת תנאי המיזוג הוא איסור על הסדרי בלעדיות בכל הנוגע לרכש תוכן לטלוויזיה רב ערוצית. תנאי זה נועד לאפשר לשחקנים אשר ירצו להיכנס לתחום הטלוויזיה הרב ערוצית לרכוש תכנים בלי הגבלה.
ברשות טוענים כי "מאז הטלתם של התנאים גברה והשתפרה התחרות בשווקי התקשורת השונים ולשיפור תחרותי זה השפעה על הצורך בתנאים הללו.
"כשהוטלו התנאים היו שני מתחרים בלבד בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית, HOT ו-yes. מאז נכנסו לתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית מתחרים חדשים - סלקום TV ופרטנר TV שצברו נתחי שוק וכיום כל אחת מהן מחזיקה ביותר מ-200 אלף מנויים לשירותי הטלוויזיה שלהן.
"תשתיות האינטרנט עברו תמורות ושדרוגים המאפשרים אספקת תכנים אודיו ויזואליים באיכות גבוהה (OTT). שינוי שמאפשר לבתי אב לצרוך תכני טלוויזיה מפלטפורמות בינלאומיות ישירות דרך האינטרנט כגון אפל TV, נטפליקס ואמזון פריים וידיאו.
"רפורמת השוק הסיטונאי מאפשרת לשחקנים קיימים ולשחקנים אשר רוצים להיכנס לתחום הטלוויזיה הרב ערוצית לרכוש תשתית אינטרנט במחיר מפוקח וכן לפרוס תשתיות תקשורת בצנרת של בזק. כמו כן, ניתן לראות כי IBC ופרטנר החלו לפרוס סיבים באופן עצמאי. בדיקת הרשות העלתה שימוש נרחב בשוק הסיטונאי.
"משכך, החליטה הממונה לתקן את תנאי המיזוג כך שיתאפשר לחברות הבנות של בזק למכור חבילות שירותי תקשורת ללא הפרדת שירותי הטלוויזיה.
"בכל הנוגע להסדרי בלעדיות, בדיקת הרשות העלתה כי היצע התוכן הזר (להבדיל מתוכן מקומי ותוכן ספורט) הוא רחב וניתן לרכשו ממספר גורמים שונים: אולפני המייג'ורס; מפיקים עצמאיים רבים מרחבי העולם; רשתות טלוויזיה זרות, המפיקות תכנים לשימושן העצמי. בנוסף לכך, קיימת אפשרות לרכוש תכנים רבים ומגוונים באמצעות אגרגטורים בינלאומיים בעלי כח רכש משמעותי, המרכזים מגוון תכנים זרים מכל אחד מהגורמים הללו".
לפי הממונה, ביטול חלק מתנאי המיזוג עולה בקנה אחד עם מדיניותה, לפיה במקרים שבהם השוק הופך להיות תחרותי יותר ניתן להקל את מידת הפיקוח הרגולטורי וההתערבות הרגולטורית ולאפשר לשווקים להסדיר את עצמם.
בצהריים עצרו היום עובדי בזק בינלאומי את עבודתם למשך שעתיים במחאה על התוכנית לפירוק בזק בינ"ל ומיזוג פעילותה עם חברת yes. במקביל הם נוקטים צעדי מחאה שכוללים בין היתר עצירת פרויקטים הקשורים לפלאפון ו-yes עצירת פרויקט CRM אלפא, ורשת תקשורת אלפא, ועצירת פרויקט הסיבים פייבר פלוס של בזק בינלאומי שאמור להיות מושק באפריל
בזק בינ"ל עומדת גם במרכז פרשת מחיקת מנויים כפולים, מחיקת ערך ושיערוך מחדש של דו"חות כספיים מהעבר אחרי שמחקה 300 מאות מיליון שקל בדו"חות 2020.