דבר כזה עוד לא היה. החל מהיום (ראשון) אין למדינת ישראל חשב כללי, שבתוקף תפקידו אחראי על כל כספי המדינה וכל הוצאה מתוך מאות המיליארדים שבקופת המדינה. מינוי החשב הכללי שאמור היה להתבצע היום בממשלה בוטל ברגע האחרון.
המצב הזה חמור עוד יותר: למדינת ישראל אין תקציב מאושר מזה 10 חודשים ולכן רק החשב הכללי באוצר מנהל את כל כספי המדינה. אפילו שקל אחד לא עובר לשום משימה ללא אישור החשב הכללי. וכל זאת - כאשר באוצר אין גם מנכ"ל וראש אגף תקציבים, לאחר שהם התפטרו ובמקומם מונו ממלאי מקום זמניים. שר האוצר ישראל כץ אמר אמש כי המשמעות היא שלא יהיה כסף לביטחון, רווחה, בריאות וחינוך - כי אין מי שיאשר את העברת הכספים.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ
(צילום: גיל יוחנן)
לפני כשבועיים הודיע השר כץ על החלטתו למנות את יהלי רוטנברג (46) לחשב הכללי במקומו של רוני חזקיהו, שהוא אחד משלושת בכירי משרד האוצר שהתפטרו לאחרונה. רוטנברג היה בעבר סגן החשב הכללי ולאחרונה מנהל הכספים הראשי של חברת בזק.
כץ טען אמש בעמוד הפייסבוק שלו שהמינוי יובא היום לאישור הממשלה, אולם ראשי כחול לבן הודיעו כי ימנעו את מינוי יהלי רוטנברג לחשב הכללי, כל עוד לא יבוצעו שורה של מינויים שהם דורשים ומעוכבים על ידי הליכוד ובראשם מינוי מנכ"ל למשרד המשפטים.
כמו כן, דורשים בכחול לבן אישור של שורת מינויים נוספים שמעוכבים, כמו מינוי מנכ"לית הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ועוד.
2 צפייה בגלריה
(צילום מתוך פייסבוק)
בלשכת שר האוצר זועמים על אי מינוי החשב הכללי היום - ממש אחרי הרגע האחרון, שכן רוני חזקיהו המתפטר עזב את האוצר ביום חמישי האחרון, ומתריעים שהנזק למשק בימים אלה עלול להיות חמור ביותר באין חשב כללי למדינה.
יצוין, כי בימים אלה בודקות חברות האשראי הבינלאומיות אם יש מקום להוריד את דירוג האשראי לישראל, כאשר הגירעון בתקציב עצום, הצמיחה שלילית ביותר, יש כמעט מיליון מובטלים ואין מנכ"ל, ראש אגף תקציבים ועכשיו גם חשב כללי קבוע במשרד האוצר.
אם יורד דירוג האשראי של ישראל תעלה הריבית על ההלוואות שנוטלת המדינה. זאת דווקא בתקופה שבה קיים גירעון גדול ביותר בתקציב והמדינה חייבת להנפיק אגרות חוב וליטול הלוואות במיליארדי דולרים, כדי לפעול במשק בימי משבר הקורונה.
בתגובה נמסר אמש מכחול לבן: "כחול לבן לא תעכב מינויים, סיוע לאזרחי ישראל או כל החלטה ותוכנית שתסייע לקידום המשק, החברה או הכלכלה. רק השבוע העבירה כחול לבן רשימת מינויים ובהן מנכ"ל משרד המשפטים ורבים אחרים שיש לאשרם על מנת לאפשר עבודה תקינה, והליכוד סירב ממניעים לא ענייניים. נאשר מינוי חשב כללי, שהינו חשוב ונחוץ בימים אלה, יחד עם אישור מינוי למנכ"ל משרד המשפטים".
פורסם לראשונה: 19:59, 31.10.20