לקראת הסגר בחגים: התאחדות המלונות אילת וראש העיר, מאיר יצחק הלוי, דורשים ליישם "מתווה יווני" גם לעיר הנופש הדרומית. לטענתם, אם נתב"ג יוחרג במהלך הסגר ויתאפשרו טיסות ליוון, יש להחריג גם את אילת. ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet נודע כי כמה מלונאים שוקלים להגיש בג"ץ נגד הסגר במלונות בטענה לאפליה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל, "לא ייתכן שישראלים יוכלו לטוס לנופש ביוון ולא באילת. אם צריך אנחנו מוכנים לקרוא לעיר 'אילתוס'. במה אילת שונה מאי ביוון? האיים אדומים מבחינת התחלואה, רק שהיוונים לא מדברים על זה כי יש להם עוד שבועיים-שלושה לסוף העונה.
1 צפייה בגלריה
מלון אגמים המחודש
מלון אגמים המחודש
מלון ישרוטל אגמים באילת
(צילום: שירי הדר)
"באילת יש 70 חולים פעילים בלבד. רק הישראלים חושבים שיוון מדינה ירוקה, הרי הבריטים הפסיקו טיסות לשם. מישהו חושב שהיוונים שומרים על המגבלות בבתי המלון יותר מאיתנו? נותנים לישראלים לטוס ליוון במטוסים צפופים, בהסעות באוטובוסים לבתי מלון ולאילת לא ירשו? זה בלתי נתפס.
"אנחנו דורשים מתווה זהה לטיסות לאילת שכולל בדיקת קורונה חובה, נסיעה לנתב"ג ועלייה לטיסה כמו לאי יווני. מי שיבחר להגיע באוטו, יציג בכניסה לעיר בדיקת קורונה, הזמנה למלון וייכנס. למה שנסגור בריכות שחייה במלון? יש לנו תו סגול בתוך מלון בעיר ירוקה".
אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות, אמר כי "בסגר הראשון המלונות נותרו פתוחים, ועכשו סוגרים. זה לא הגיוני. אפילו צוותי אוויר שנוחתים צריכים מלון להיות בו. אנחנו מנסים לתקן את זה כך שכמו בפעם הקודמת מלונות יהיו פתוחים, גם אם בלי בריכות ובלי חדר אוכל. תעשיית התיירות הוכיחה שהיא ממושמעת. אנחנו מנסים לתקן את ההחלטה ולו רק כדי שיהיו פתרונות לעובדים זרים, עובדי שדות גז וצוותי אוויר של חברות תעופה".

"זו לא פיצוצייה"

רביב: "אם לא נחריג את אילת, מיום חמישי 4,900 עובדים ילכו הביתה. אם בתי המלון ייסגרו עכשיו, חצי מהם לא ייפתחו עד אפריל 2021, הרי למה לפתוח בחורף? למה שיפתחו מלונות בת"א או בירושלים? תיירים לא מגיעים.
"יש לי 20 בתי מלון ואחרי הסגר אפתח במשורה. עדיף לסגור מלון מאשר לפתוח בתפוסה של 20% ולהפסיד עשרות מיליוני שקלים. יש כאן סכנה לחיסול תשתית לאומית. אוגוסט, שהיה מצוין, לא יכול לכסות נזק של סגר שני. אנחנו חייבים לקבל תשובה לפני הסגר. מלון זה לא פיצוצייה שסוגרים ופותחים. צריכים לדעת מה להגיד לאורחים: האם פתוח בסוכות? צריך להתארגן עם מזון. אם סוגרים את המלונות אילת חוזרת ל-80% אבטלה". אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות המלונות: "אם הממשלה נותנת לישראלים לנסוע לחו"ל אפשר גם לנסוע למלונות בארץ".
לפי המתווה של עיריית אילת ("מגן אילת"), שגובש בהובלת תא"ל בצלאל טרייבר, העיר תבצע בדיקות סקר קבועות לעובדי הענף הבאים במגע עם תיירים. יוצבו 8-6 תחנות לבדיקות מהירות לנוסעים ברכב, שימוקמו בתחנות עצירה לאורך הכבישים בדרך לאילת. הטסים לאילת ייבדקו לפני המראתם בנתב"ג. הם יחויבו למסור את תוצאות הבדיקה במחסום בכניסה לעיר. נבדק שיימצא חיובי יחויב לעבור בדיקה מהירה בבית החולים יוספטל. מי שיעברו את שתי הבדיקות ויתגלו חולים, יישלחו לבידוד. תייר ישראלי יוכל להציג אישור על תוצאות בדיקה שלילית שהתבצעה עד 48 שעות לפני ההגעה לאילת, ולא יצטרך לעבור בדיקה בכניסה. מי שחלו והבריאו יוכלו להציג אישור ולהיכנס ללא בדיקות.
לדברי מאיר יצחק הלוי, "אילת לא תוכל לשרוד משבר כלכלי נוסף". ליאור מוצ'ניק, יו"ר התאחדות המלונות אילת: "המתווה יגן על כלכלת עיר התיירות של ישראל. מי שיימצא חיובי לקורונה, לא ייכנס לעיר ויקבל חזרה את כספו".