לצד בעלי עסקים קטנים רבים שעדיין פוחדים לפתוח את החנויות שלהם, יש כאלה שלא מחכים להנחיות חדשות של הממשלה - והחליטו לפעול למרות הסיכון שבקנסות. "באנו לעבוד, להתפרנס, אנחנו צריכים את הפרנסה הזאת", מסביר אילן דיין, ממארגני מחאת העצמאים ובעל עסק לבגדים בדרום תל אביב, בריאיון לאולפן ynet.

חנויות הרחוב מתוכננות להיפתח ביום ראשון הקרוב, אך את דיין זה לא ממש מרגיע. "אנחנו, היצרנים בדרום ת"א, הבנו שאין פה עניין של קורונה בריאותית, כמו שאנחנו קוראים. אלא זוהי קורונה פוליטית. אף אחד לא עוזר לנו במצוקות האמיתיות של בעלי העסקים. יש את נושא הרמזור - עיר אדומה נסגרת, עיר ירוקה נפתחת, לא יכול להיות שבגלל שבאיזה כפר ערבי אי שם בצפון יש תחלואה גוברת כל המדינה תסבול. לא יתכן. אני אומר דבר מאוד פשוט: תעבדו לפי התו הסגול ונושא הרמזור".
2 צפייה בגלריה
מחאה עצמאים תל אביב דרישה לפתוח את חנויות הרחוב
מחאה עצמאים תל אביב דרישה לפתוח את חנויות הרחוב
ההפגנה של העצמאים בשבוע שעבר בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב
(צילום: מוטי קמחי)
דיין מספר כי העסק שלו סגור כבר 55 ימים. "אני לא רואה שהחבר'ה שם באולימפוס הפוליטי דואגים לנו ואני צועק מפה, אדון ביבי אתה צריך להבין שרק אתה תתן את הדין על כל מקום שאתה רואה פה להשכרה. כל חנות להשכרה זה בגללך. אתה חייב לדאוג לעתיד של הכלכלה שלך. ואנחנו מחוללי הצמיחה במשק. לא אף אחד אחר. אנחנו בעלי העסקים הקטנים דואגים למדינה וחשוב מאוד שהם יבינו את זה שם למעלה, שהם בסוף ישלמו את המחיר אם הם לא יתנו לנו כאן לפתוח את העסקים שלנו".
דיין התייחס לסרטון שפרסם ראש הממשלה בסוף השבוע בו פנה לסוחרים ואמר שבשבוע הבא יפתחו את העסקים. "זה מה שהרגיע קצת את השטח", אומר דיין. "השטח ממש בער. ביבי הוציא סרטון כדי להרגיע את השטח. הוא אוהב להרדים את אנשים. אנחנו כבר הבנו את המשחק הזה. לא ניתן שירדימו אותנו. אם לא תהיה פתיחה או אמירה חד משמעית שהסוחרים יפתחו ביום ראשון אתם תראו מה יהיה פה ביום חמישי. אני קורא לכל בעלי העסקים בארץ: תבואו לדרום תל אביב, תהיה הפגנה. באנו לצעוק צעקה מאוד פשוטה - לא מסכימים לחוסר ההיגיון הזה. הפכנו ממדינה חכמה למדינה טיפשה".
לדיין חשוב להדגיש, כי הוא אדם שומר חוק אבל בגלל הממשלה הוא נאלץ להפר את החוק. "הם נפלו על הראש. אין לנו ברירה. אותנו ריסקו. לנו הרסו את הפרנסה. לנו עשו נזק כלכלי אדיר שאנחנו לא יודעים איך לתקן את זה", הוא אומר. "אנחנו קודם כל מבקשים - תפתחו לנו את העסק. קודם כל תתנו לנו את החמצן. אחר כך נראה מה יהיה. אני גם לא יודע להגיד לך מה יקרה אחרי הפתיחה. האם אשרוד בכלל, האם הלקוחות שלי ישרדו. כולם נמצאים במצב קטסטרופה שאי אפשר להבין. הממשלה לא נותנת אופק לכלום. אומרים: 'נפצה אתכם, נדאג לכם, נעשה לכם'. אבל הכל בנדמה לך. זה משהו לא אמיתי מה שקורה במדינה שלנו".
גם ליאור אברביה, פתח את חנות הבגדים שלו בדרך יפו. "אנחנו מעבירים את הזמן פה במקום לשבת בבית, אנחנו כולנו בחל"ת, מחפשים פרנסה. אנחנו לא יודעים אם מסיימים את החודש, כולם פה יושבים בדיכאון", הוא אומר לאולפן ynet. "יש פה סחורות במיליוני שקלים שכל יום שעובר הערך שלהן יורד, אין לי למכור, לקוחות מחזירים צ'קים, מחזיקים סחורה, אין ערך לכלום, לא מבינים שהסחורה ששווה כסף היום, מחר שווה כלום, מחרתיים שווה כלום ואז תרומים אותה".
לכן ראינו תמונות של שריפת בדים של בגדים, של סחורה? "כולם שורפים, כולם מיואשים, כי הסחורה מיום ליום לא שווה כלום". בעלי ההחלטות לא מבינים שכל יום שעובר זה כמו חודש בענף הזה. יש לי חברים בענף הזה, כולם סגורים, כולם בוכים. יש גנבים במירכאות שפותחים את החנות, מנסים להתפרנס, אנחנו לא יכולים לתת שירות. לא יודעים מה לעשות, עובדי עצות. יש ייאוש. אנחנו אופטימיים אבל וסומכים על מקבלי ההחלטות".
2 צפייה בגלריה
מחאה דגלים ירוקים נתניה
מחאה דגלים ירוקים נתניה
מחאת בעלי עסקים וסוחרים מהשוק בנתניה, היום
(צילום: דותן סופר)
בתוך כך, עשרות בעלי עסקים וסוחרים מהשוק בנתניה הפגינו היום (ג') בעיר במסגרת המחאה ההולכת וגוברת של הדגלים הירוקים שבה מנסים בעלי חנויות הרחוב להביע את מחאתם על המצב. בדומה להפגנה השבוע בראשון לציון, גם בהפגנה זו הבעירו צמיגים וקראו לממשלה לשנות גישה ביחס אליהם תוך דרישה לקבלת פיצויים או פתיחת העסקים.
דותן סופר, ממנהיגי מחאת הדגלים הירוקים, אמר ל-ynet כי "אנחנו רואים את המענקים שאזרחים קיבלו מהמדינה מסביב לעולם וביחס לזה מדינת ישראל מתקמצנת על האזרחים שלה. אנחנו שרפנו את כל הרזרבות, זה לא חודש-חודשיים זה שמונה חודשים. שרפנו את כל השומנים הכלכליים שלנו. אנחנו, הדגלים הירוקים, נעבור עיר עיר ונפגין עם בעלי החניות המקומיים עד שהעניין ייפתר. אנחנו דורשים מהממשלה שימנו פרויקטור כלכלי למצב שנוצר".