משבר האבטלה: במהלך חודש אוגוסט, על כל אדם שדיווח שחזר לעבודה היו 2.5 אנשים שנרשמו בשירות התעסוקה. זאת לאחר שביולי שיעור הנרשמים עלה לראשונה מאז תחילת ההקלות על פני מספר האנשים שדיווחו על חזרה לעבודה. כך עולה מדו"ח שפרסם היום (שלישי) שירות התעסוקה.
העיר אילת הובילה בחזרת עובדים מחופשות ללא תשלום לעבודתם בחודש אוגוסט והדבר מעיד על ההשפעה הרבה שהייתה לשהיית הישראלים בחופשות בארץ במקום בחו"ל. חזרה בשיעורים גבוהים יחסית לעבודה באוגוסט נרשמו גם בהרצליה, ראשון לציון, חולון, חיפה, רמת גן, תל אביב, גבעתיים ונתניה. לעומת זאת גדל מספר דורשי העבודה בעיקר ברהט וכמו כן במודיעין עלית. בבני ברק לא חל שינוי באוגוסט.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
בשירות התעסוקה אמרו היום, כי הכניסה לסגר ביום שישי מוצאת את שוק העבודה הישראלי במצב מורכב יותר מאשר בגל הראשון של התפשטות נגיף הקורונה. בשירות טוענים, כי צעדים כגון הגבלת תקופת החל"ת, עידוד לתעסוקה ושימור עובדים שיאפשרו חזרה כמעט מלאה של המשק לפעילות כלכלית עם תום הסגר, "הינם מרכיב הכרחי על מנת למתן את ההשפעה השלילית של הסגר, ולאפשר למשק לצאת עם היציאה מהסגר לתהליך שיקום".
מחברי הדו"ח מציינים, כי העלייה במספר דורשי העבודה לעומת מספר החוזרים לעבודה בחודשי הקיץ מבהירים, כי שיעור קצב החזרה לעבודה הצטמצם באופן ניכר. יתכן כי לצד היעדרות עונתית משוק העבודה בתקופת הקיץ, פתיחת המשק ומענק המעסיקים מיצו את השפעתם. כמו כן בחודש יולי עמד מספר הנרשמים על 65.2 אלף ואילו בחודש אוגוסט נרשמו 52.1 אלף דורשי עבודה חדשים לעומת 35 אלף במהלך יוני. משבר הקורונה השתלב עם השפעות עונתיות, ונותר להמתין לראות האם מדובר בתהליך זמני או קבוע.

כשליש מהמובטלים באוגוסט נמצאים בחל"ת

עוד נאמר בדו"ח, כי החל"ת עדיין מהווה כלי מרכזי לאבטלה: על אף ירידה במספר הנרשמים על בסיס חל"ת במהלך יוני, שיעור דורשי העבודה בחל"ת עמד ביולי ובאוגוסט על 38.3% ו-31%, בהתאמה. החל"ת, שכמעט לא היה בשימוש לפני המשבר, ממשיך להיות כלי מרכזי בשימוש המעסיקים ודורשי העבודה.
4 צפייה בגלריה
מיצג "בית הקברות לעסקים" של בעלי עסקים כמחאה על המשבר הכלכלי בכיכר רבין
מיצג "בית הקברות לעסקים" של בעלי עסקים כמחאה על המשבר הכלכלי בכיכר רבין
מיצג "בית הקברות לעסקים" של בעלי עסקים כמחאה על המשבר הכלכלי בכיכר רבין
(צילום: מוטי קמחי)
מרבית הנרשמים בתחילת המשבר היו נשים ולכן אין זה מפתיע כי במהלך חודש מאי, כשני שליש מקרב אלו אשר דיווחו על חזרה לעבודה היו נשים. לעומת זאת, במהלך אוגוסט, שיעור הגברים שחזרו לעבודה עלה על שיעור הנשים. במקביל, שיעור דורשות העבודה החדשות עלה מחדש והגיע באוגוסט ל-56.3% באחוזים הדומים לתחילת המשבר. מצב זה מדגיש את התנודתיות הגבוהה בקרב הנשים, שנובעת באופן חלקי מהענפים ומשלחי היד הנפוצים בקרב הנשים.

הצעירים והמבוגרים חווים את המשבר באופן שונה

בקרב הנרשמים ניתן לראות עלייה עקבית בשיעור הצעירים שנרשמים, לעומת ירידה בקרב המבוגרים (גיל 55 ומעלה). השיעור הגדל של דורשי עבודה פעילים בקבוצת הגיל הצעירות יכול להעיד על תנודתיות בסטטוס האבטלה של דורשי עבודה צעירים, אך גם על הקושי המתגבר של הצעירים בשוק העבודה או על השימוש המוגבר בזכאות לאבטלה שהוארכה עד לחודש יוני 2021.
מחברי הדו"ח מתריעים, כי בניגוד לתנודתיות בקרב הצעירים, מבוגרים רבים יתקשו לחזור לשוק העבודה ועלולים להתנתק גם הם משוק העבודה לתקופה ארוכה. "הן הצעירים והן המבוגרים חייבים לקבל מענה מענה מותאם שימנע את ניתוקם משוק העבודה - ניתוק שעלול להוביל לצמצום של שוק העבודה לקבוצות הגיל המרכזיות".

חרדים וערבים עדיין מובילים באבטלה

בסוף אוגוסט 2020 היו רשומים בשירות התעסוקה 766.5 אלף דורשי עבודה פעילים. נתון זה מהווה ירידה של 34.2 אלף דורשי עבודה פעילים במהלך החודש. ערים עם רוב חרדי וערבי עדיין עומדות בראש רשימת הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר. הערים בית"ר עלית, מודיעין עלית, ואום אל פאחם מובילות את הרשימה. לעומת זאת אילת, שעמדה בראש הרשימה ממשיכה לרדת, בעקבות תיירות פנים חזקה במהלך החודש.
4 צפייה בגלריה
חרדי במודיעין עילית
חרדי במודיעין עילית
חרדי במודיעין עילית
(צילום: עוז מועלם)
בשירות התעסוקה אמרו היום, כי "אין ספק כי קיצור תקופת החל"ת מאפשרת הפעלה של מודל אבטלה גמיש וזמני יותר. עם זאת, ללא צעדים משלימים כגון הגבלת תקופת הזכאות או הגבלת החל"ת לתקופת הסגר בלבד, מספר דורשי העבודה שייכנסו לחל"ת ויישארו שם לתקופה ארוכה עלול להיות גדול יותר".
עוד ציינו, כי כפי ששירות התעסוקה הדגיש בדו"חות קודמים, ככל שהשהות באבטלה או בחל"ת ארוכה יותר, כך הסיכוי שהאדם יתקשה לחזור לשוק העבודה. "מצב זה עלול לפגוע בהמשך ההתאוששות של המשק גם בחודשים הבאים".

"השלכות המשבר על שוק התעסוקה ימשכו שנים"

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, אמר בתגובה לדו"ח, כי "אנו נכנסים לגל השני במצב קשה הרבה יותר מבחינת תעסוקה ביחס למשבר הראשון. התוצאות יהיו קשות הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. אנו חייבים לעבור לחל"ת גמיש על בסיס המודל הגרמני.
"אם נמשיך להסתמך רק על יציאה לחל"ת, אנו נקבע תרבות אבטלה שתישאר איתנו שנים ארוכות. מוכרחים לעבוד בשת"פ, ולכן בסגר הקרוב, צריך להרחיב את הסיוע לשימור עובדים. המאבק הכלכלי האישי, והזכות להתקיים בכבוד אינה עניין סקטוריאלי, דתי או עדתי. זוהי משימה של כולנו להיאבק על הזכות להתפרנס בכבוד.
4 צפייה בגלריה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
"שיעור החוזרים לעבודה נמוך מדי". רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, הוסיף כי "מסיכום חודשי הקיץ שערכנו, ברור כי התאוששות שוק העבודה נחלשה, שיעור החוזרים לעבודה נמוך מדי, והמשבר הכלכלי-תעסוקתי עדיין בשיאו עוד טרם החלת הסגר השני.
"כפי שהתרענו מתחילת המשבר, גם אם לבעיה הבריאותית יימצא פתרון בעוד מספר חודשים, המשבר התעסוקתי עתיד ללוות אותנו עוד תקופה ארוכה, והשלכותיו יימשכו לאורך שנים. יש להפנות תשומת לב מיוחדת לקבוצות הנפגעות במיוחד, בהן נשים, צעירים ומיעוטים. כמו כן, יש לשים לב לדורשי עבודה שטרם חזרו לעבודה מאז חודש מרס ויתקשו עוד יותר לחזור אחרי סגר השני, עקב אי הוודאות מצד המעסיקים וכתוצאה מהשפעות ארוכות טווח של ניתוק משוק העבודה".