חבילות שמגיעות מבריטניה תוך יומיים במשלוח חינם? אין דבר כזה יותר. פקידים בדואר ישראל מבהירים בימים אלה ללקוחות: "אל תזמינו כרגע מאתרים לא ידועים, רק מהגדולים. אחרת יש סיכוי נמוך שתקבלו את החבילה. וגם מאתרים גדולים - תקבלו באיחור".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מגפת הקורונה שיבשה את ענף המשלוחים לחלוטין. החל ממאי, כשאתרים נפתחו, צרכנים קונים יותר אונליין, אבל החבילות מגיעות לרוב הרבה יותר לאט. הסיבות: מחסור בטיסות ועיכובים שונים ומשונים שקורים בכל מיני מקומות בעולם כתוצאה ממגבלות הקורונה.
8 צפייה בגלריה
חבילות אמזון
חבילות אמזון
חבילות מאמזון
(צילום: Shutterstock)
לכל זה תוסיפו את בעיות הדואר בישראל וגם מבצעים נקודתיים של המכס בארץ (למשל, לפני כחודשיים פצחו במבצע בדיקה של חבילות שנקנו בקרטרס ארה"ב באמצעות קופון) - וקיבלתם חילזון במקום מה שאמור להיות צבי. "איחורים זה הנורמלי החדש, זו השגרה החדשה שאנחנו צריכים להתרגל אליה", אומר יניב קוטר, בעלי חברת השליחויות DealTas, שמספקת כתובת בארה"ב עבור מי שרוצה לקנות באתרים אמריקאיים שלא שולחים לישראל.

מחכים חצי שנה לחבילה

אור סרגני הזמין בחודשים האחרונים כמה חבילות, והוא עדיין מחכה להן. "הזמנתי בעלי אקספרס מתקן לייבוש כלים, והוא לא הגיע", הוא מספר. "יש אפשרות לפתוח 'דיספיוט' (הליך בירור מול המוכר – מ"ק), אבל הם מורחים את הקונים, לא משחררים את הכסף בקלות, משחקים משחקים בתקווה שהמשלוח יגיע מתישהו, והאריכו את זמני המשלוח ל-90 יום. אם לא יגיע עד שלושה חודשים - אולי תקבלי החזר כספי. לעומת זאת, היו כמה חבילות שהגיעו מהר. נראה שחבילות קלות מגיעות מהר, וכבדות לא מגיעות בכלל".
גם ריטה ויצמן מתל אביב עדיין מחכה לחבילות שלה. "הזמנתי לפני שלושה חודשים מהאתר SHEIN וההזמנה עדיין לא הגיעה. הזמנתי מהאתר הפולני (ladymakeup - מ"ק) - והחבילה הגיעה אחרי חודשיים. יש לי הזמנות מעלי אקספרס: שלוש חבילות לא הגיעו בכלל, וחבילות אחרות הגיעו אחרי חודשיים.
"אני עדיין ממתינה לחבילות שהזמנתי לפני חודש מהאתר הפולני ומהאתרים webna ומ-Boohoo", מוסיפה ויצמן. "כשזה עובר את זמן ההמתנה הסטנדרטי, אני פונה לשירות הלקוחות. יש אתרים שאומרים לי שיש בעיות בעיבוד ההזמנות והם לא מצליחים לעמוד בעומס בגלל הקורונה. יש אתרים שאומרים שהפריט כבר הגיע לישראל, שזה תחת הדואר, ולא לוקחים אחריות. בדואר בדרך כלל אין מענה. אני כבר שוקלת לפעמים לקנות בארץ, למרות שהמחיר פה כפול".
8 צפייה בגלריה
ריטה ויצמן
ריטה ויצמן
"כבר שוקלת לפעמים לקנות בארץ, למרות שהמחיר כפול". ריטה ויצמן
(צילום: אביגיל עוזי)
ולנטינה שיגרין סוקול מחיפה מזמינה המון מעלי אקספרס. "בדרך כלל החבילות מגיעות פעמיים בשבוע ישר למשרד", היא מספרת. "זו אחת ההטבות של החברה שבה אני עובדת. עכשיו הגעתי למצב שיש חבילות שכבר חצי שנה לא מגיעות. בדרך כלל הן היו מגיעות תוך חודש. הזמנתי מתנה לבעלי אוזניות בלוטות', לא הגיעו. יש לי שתי חבילות נוספות שלא הגיעו מעל חודשיים. הכל מעלי אקספרס. מאייהרב, לשם השוואה, הגיעו תוך שבוע".

4 ביולי ללא מבצעים

לקוחה של חברת האופנה הבריטית NEXT: "בשיחה עם שירות הלקוחות אמרו לי שהחבילות תקועות כי אין מספיק טיסות שיוצאות לארץ"
גם הלקוחות הישראלים והישראליות של חברת האופנה הבריטית נקסט (NEXT) מתוסכלים. נקסט, שהייתה אלופת המשלוחים הזריזים, עברה למתכונת של איחורים וחוסר ודאות. רוב המשלוחים מגיעים אחרי שבועיים והלאה, לעומת עד שבוע לפני הקורונה. "מילא שהמלאי שם הידלדל, אבל המשלוח מתעכב כבר שבועיים", טוענת אחת הלקוחות. "בשיחה עם שירות הלקוחות אמרו לי שהחבילות תקועות כי אין מספיק טיסות שיוצאות לארץ".
בקבוצת הפייסבוק של חובבי נקסט בישראל יש עשרות רבות של תלונות על העיכובים. בדואר ישראל ענו למתלוננות רבות כי "המשלוחים לא מתעכבים אצלנו. יש עיכובים בהטסות בגלל הקורונה בכל העולם. נקסט עצמם הודיעו על עיכוב של עד שבוע, וכל עוד הפריט לא נחת בארץ איננו יכולים לטפל בו. משך ההגעה של פריט נקסט כיום הוא בממוצע כעשרה ימים". בנקסט מאשרים שהמשלוחים מגיעים בימים אלה בתוך 9-12 יום, לעומת 4-7 ימים לפני הקורונה, ומוסיפים: "השינוי נעוץ בצורך להטמיע נוהלי בטיחות חדשים במרכזי האחסון והלוגיסטיקה של החברה, וכן במספרן הנמוך של הטיסות לישראל".
8 צפייה בגלריה
ולנטינה שיגרין סוקול
ולנטינה שיגרין סוקול
"לרוב חבילות מגיעות פעמיים בשבוע למשרד. עכשיו יש חבילות שכבר חצי שנה לא מגיעות". ולנטינה שיגרין סוקול
(צילום: אלעד גרשגורן)
גם באתר חביב נוסף על הישראלים, אסוס, שבדרך כלל חבילות ממנו הגיעו בתוך שבוע, יש הודעה שהמשלוחים יתעכבו, אם כי גורם בענף אומר לנו שבאסוס יש כבר פחות איחורים: "חברות מסוימות לקחו את עצמן בידיים", הוא אומר. "חברה שרוצה להישאר חזקה בשוק כל כך מטורף ופופולרי כמו ישראל, מגיעה להסכם עם חברת התעופה. הם משלמים מראש ומבטיחים לעצמם מקום בטיסה. בסופו של דבר זה מסחר: אם בא מישהו גדול וקונה מקומות במטוס, ייתנו לו עדיפות".
גם באמזון ארה"ב סגרו את הדלת בתקופת הקורונה והמשלוחים נעשו יקרים להחריד
אמזון ארה"ב, שהייתה באר משאלות ללא תחתית והציעה משלוחים חינם עד הבית, סגרה את הדלת בתקופת הקורונה והמשלוחים שלה נעשו יקרים להחריד, עשרות עד מאות דולרים למשלוח, והגיעו אחרי המתנה מייגעת של שבועות. "עד עכשיו בתקופת הקורונה אמזון שלחו לפה במשלוח אקספרס יקר מאוד", אומר גורם בענף. רק בשבוע שעבר החלו באמזון להציע משלוחים מוזלים בדולרים בודדים עד עשרות דולרים, שהם אמנם לא המשלוח החינמי שהיה, אבל גם זה משהו.
8 צפייה בגלריה
אור סרגני
אור סרגני
"כשפותחים בירור הם מורחים אותך, משחקים משחקים בתקווה שהמשלוח יגיע מתישהו". אור סרגני
(צילום: יובל חן)
לדברי יניב קוטר מ-DealTas, "בתחילת הקורונה אמזון הופצצה בהזמנות ‑ הזמינו אוכל, חומרי ניקיון. במקום תוך יומיים, החבילות הגיעו תוך שבוע, כולל ללקוחות אמזון פריים, שמקבלים משלוחים באופן קבוע תוך יומיים. מאז זה השתפר טיפה, אבל עדיין לא חזר לעצמו. המחסן של אמזון ממוקם פה לידי, אני לקוח פריים, ובכל זאת אקבל את הפריטים תוך שלושה ימים. בעבר קיבלתי חיתולים כל יום, וכעת אני צריך לתכנן את ההזמנה שבועיים לפני".
גם לגבי אייהרב, אתר אמריקאי למוצרי מזון, טבע ופארם, שבזמן הקורונה הפך עוד יותר פופולרי מכפי שהיה בקרב ישראלים, ואשר שולח לארץ לא דרך הדואר אלא דרך שירות שנקרא בוקסיט (שירות לוקרים או מסירה דרך בתי עסק), יש תלונות על איחורים של כשבוע מעבר למועד המובטח. גם באתר הזה יש הודעה שמזהירה מפני עיכובים במשלוחים.

1.5 טיסות ביום

לדברי קוטר, "ישראלים שקונים דרכנו מאתרים בארה"ב מקבלים משלוחים באיחור, למשל מחנויות בגדים כמו קרטרס ודה צ'ילדרנס פלייס, חנויות של דל, hp, בסט ביי, וולמארט. קשה להם עדיין לעמוד בביקוש. המון אתרים, כולל אתרים גדולים מאוד כמו ויטקוסט, אייהרב וטרגט, מצהירים: 'לא נוכל לעמוד בזמני האספקה. אנחנו חווים עיכובים'". עד כדי כך המצב בארה"ב מבולבל, שב-4 ביולי, יום העצמאות האמריקאי, רבים מהאתרים הגדולים בארה"ב לא הציעו מבצעי חיסול בביגוד, כפי שנהוג בחג הזה.
8 צפייה בגלריה
לפי הקורונה - 27 טיסות יומיות מארה"ב לישראל. היום - 1.5 טיסות בממוצע
לפי הקורונה - 27 טיסות יומיות מארה"ב לישראל. היום - 1.5 טיסות בממוצע
לפי הקורונה - 27 טיסות יומיות מארה"ב לישראל. היום - 1.5 טיסות בממוצע
(צילום: shutterstock)
כמה זמן לוקח היום משלוח מארה"ב לישראל דרככם?
יניב, מחברת המשלוחים DealTas: "אנחנו משריינים מקום במטוסים ומנסים לבחור את הנתיב המהיר ביותר. המחירים מאוד גבוהים, פי 6 מהרגיל"
"לפני תחילת הקורונה היו 27 טיסות יומיות מארה"ב לישראל. היום יש לנו 1.5 טיסות יומיות בממוצע. יונייטד טסים כל יום ודלתא טסים כל יומיים. יונייטד הודיעו לאחרונה שיגבירו את הטיסות לישראל. גם אייר קנדה תטוס מתישהו לישראל, אז אנחנו מקווים שבעקבות זה הבעיה תיפתר. אנחנו מבטיחים שהחבילות יגיעו תוך 15-10 ימים, ב-95% הצלחה. לפני הקורונה חבילה הגיעה תוך 7-9 ימי עסקים. כיום יש עומסים מטורפים. אנחנו משריינים מקום מראש במטוסים ומנסים לבחור את הנתיב המהיר ביותר במחיר טוב. המחירים מאוד מאוד גבוהים ‑ פי שישה מהרגיל".
בלוגרית הביוטי המכונה "ביוטי אין ביטווין" (Beauty in Between) היא הראשונה שהכירה לצרכניות ישראליות את אתר מוצרי האיפור והטיפוח הפולני ליידי מייקאפ, המכונה האתר הפולני. לדבריה, לעומת שבוע עד שבוע וחצי לפני הקורונה, היום לוקח לחבילה מהאתר חודש וחצי עד חודשיים להגיע.
"יש שני גורמים שאחראים לבלגן", היא אומרת. "הראשון הוא דואר ישראל, שלא היה להיט מלכתחילה. פעמים רבות לא יודעים מה קרה לחבילה, אם הלכה לאיבוד, ולא תמיד מקבלים הודעה עד שהחבילה מגיעה לסניף. הגורם השני הוא האתרים עצמם: הם קצת התייאשו מלענות ללקוחות. שירות הלקוחות באתר הפולני קורס. האתר לא רגיל לכמויות כאלה של מיילים ולא תמיד נותן מענה מהיר, וזה גורם לגל של כעס. מספר הפוסטים בנושא מטורף.
8 צפייה בגלריה
תור בכניסה לסניף דואר בחיפה
תור בכניסה לסניף דואר בחיפה
"לא היה להיט מלכתחילה". תור בכניסה לסניף של דואר ישראל בחיפה
(צילום: אחיה ראב"ד)
"עוד בעיה שיצרה הקורונה היא שמוצרים רבים חסרים במלאי, וגם זה יוצר עיכוב", היא מוסיפה. "יש עיכובים באתרים כמו סיגמה וקאלט. האתר קולור פופ לא מצליח להוציא הזמנות ומבטל הזמנות ללא הסבר. גם מחירי המשלוחים עלו משמעותית, במיוחד באתר הפולני, כי שיטת גלובל אקספרס (שילוח מהיר וזול - מ"ק), שהייתה מקובלת ויחסית זולה, לא מתאפשרת. אז מצד אחד, בגלל המצב את הרבה בבית ומזמינה יותר אונליין, ומצד שני האונליין לא מתקתק. זה מצב קצת מבאס".

מהר ויקר

בדואר ישראל מציינים כי במחצית הראשונה של 2019 (ינואר-יוני) הגיעו 30 מיליון חבילות לארץ, ואילו במחצית הראשונה של 2020 הגיעו 21 מיליון חבילות. כלומר, ירידה של 30%. "עיקר השפעת הקורונה הייתה במרץ-אפריל, אז הייתה ירידה של 45%. יולי הוא בדרך כלל חודש חלש, אבל אנשים לא טסים לחו"ל השנה, אז ייתכן שתהיה דווקא עלייה בקניות".בתשובה לתלונה שלנו על עשר חבילות ספציפיות שהזמנו החל מחודש מרץ, בדקו בדואר ואמרו שאף אחת מהן עדיין לא הגיעה לארץ.
עובדים בדואר ישראל אומרים שהאיחור במשלוחים תלוי לא רק בחברות השולחות בחו"ל, במטוסים ובמשלוחי הדואר בארץ, אלא גם בפעילות סניפי הדואר הספציפיים. "יש סניפים שנסגרו בגלל עובד שנדבק. יש סניפים שעובדים לאט מאוד בגלל מגבלות הקורונה".
8 צפייה בגלריה
יש אופציות יותר מהירות, למי שמוכן לשלם
יש אופציות יותר מהירות, למי שמוכן לשלם
יש אופציות יותר מהירות, למי שמוכן לשלם
מי שרוצה משלוח מהיר יכול לקבל אותו כרגע אצל חברות הבלדרות כמו DHL ,UPS או פדאקס (אם כי רוב האתרים לא מאפשרים הרבה בחירה באמצעי המשלוח), אבל יצטרך לשלם דמי משלוח של כמה עשרות דולרים לפחות.
יונתן איבגי, סמנכ"ל מסחרי של DHL אקספרס ישראל: "עכשיו, כשהעולם הלוגיסטי כבר נכנס לשגרת הקורונה, כבר כמה חודשים שב-DHL אקפרס ימי העסקים הם כמעט כמו בשגרה. לקוחות מקבלים את המשלוח תוך יום עד שלושה ימי עסקים. לנו יש שתי טיסות יומיות שנוחתות בארץ. אלה טיסות משלנו, צבועות צהוב, טיסות מטען ולא נוסעים, והן טסות הלוך-חזור לגרמניה, ארה"ב והמזרח הרחוק. לכן אנחנו מצליחים לפעול כרגיל.
"עם זאת, בתקופות מסוימות באזורים מסוימים יש סגרים ומגבלות, ויש בהחלט פה ושם שינויים ועדכונים", מציין איבגי. "לכן הפצנו בין כל הלקוחות קישור שמתעדכן בזמן אמת, שבו ניתן לראות את ימי העסקים מכל נקודה לכל נקודה בעולם".
רונן כהן, סמנכ"ל שיווק UPS ישראל: "יש בעיות במטענים גדולים, כי אין מקום בטיסות"
רונן כהן, סמנכ"ל שיווק UPS ישראל, מסביר שמטענים קטנים במשלוחי אקספרס מגיעים כרגיל: "יש בעיות במטענים גדולים, כי אין מקום בטיסות. בהודו וסין יש עיכובים שנובעים בעיקר כיוון שיש שם פקק אדיר, כי רבים רוצים לייבא פריטים מסין והם לא משתלטים על זה. לנו יש שירות אקספרס ושירות איטי יותר. מי שהזמין אקספרס ושילם יותר - יקבל עדיפות על פני מי שהזמין שירות איטי".
תוך כמה זמן מגיע משלוח מארה"ב? "מאירופה וארה"ב - יומיים-שלושה".
אבל הוא עולה כמה עשרות דולרים? "אכן כן".
פעם הייתי מקבלת מנקסט תוך 2-3 ימים ובחינם. "זה היה פעם".