חברת מקס פרסמה הבוקר (א') את הדו"ח המסכם של הרבעון השני, שהציג כצפוי תוצאות חלשות לנוכח משבר הקורונה. הרווח הנקי של החברה עמד ברבעון על 11 מיליון שקל, צניחה של 76.5% לעומת הרבעון השני של 2019.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסיבה המרכזית לירידה ברווח היא עלייה בהפרשות להפסדי אשראי. ההפרשות קפצו ברבעון זה ב-83.8% ל-57 מיליון שקל לעומת 31 מיליון שקל ברבעון השני של 2019. בנטרול הוצאות להפסדי אשראי, חל קיטון של 10% בסך ההוצאות ברבעון השני לעומת הרבעון המקביל.
אשראי של מקס   אשראי של מקס
אשראי של מקס
עוד דיווחה מקס על ירידה של 18% במחזורי העסקאות בכרטיסי האשראי של החברה לסכום כולל של 17.4 מיליארד שקל, בעקבות הסגר והירידה בפעילות המשק ברבעון השני. בסיכום המחצית הראשונה ירד מחזור העסקאות ב-10.8% ביחס לתקופה המקבילה ועמד על 37 מיליארד שקל.
מדובר בנתון חריג, המשקף את עומק המשבר - לאורך שנים רשמו חברות כרטיסי האשראי צמיחה עקבית בהיקף העסקאות. נתונים אלה צפויים להשתפר בתוצאות הרבעון השלישי, בהנחה שהמשק יתאושש ולא יהיה סגר נוסף.
היקף תיק האשראי הצרכני ברבעון זה התכווץ ב-6.6% ביחס לתחילת השנה ועמד על 5.2 מיליארד שקל. שיעור הריבית הממוצעת בגין אשראי צרכני עמד על 7.8%, בדומה לשיעור הריבית בסוף שנת 2019 ולעומת 7.6% בסוף יוני 2019.
לעומת זאת, היקף תיק האשראי לעסקים ברבעון זה גדל ב-22.8% ל-409 מיליון שקל. שיעור הריבית הממוצעת בגין אשראי עסקי עמד על 5.9%, לעומת 6.4% בסוף שנת 2019 ובסוף יוני 2019.
מקס דיווחה כי כמות כרטיסי האשראי התקפים עמדה בסוף יוני 2020 על 2.7 מיליון, עלייה של 4.2%, כאשר כמות הכרטיסים החוץ בנקאיים גדלה ב-8.8% והגיעה למעל מיליון כרטיסים.

מנכ"ל מקס: זה הזמן של שר האוצר לקדם תחרות במערכת הבנקאית

מנכ"ל מקס, רון פאינרו, מסר כי "השפעת הגל הראשון של משבר הקורונה ניכרת היטב בדו"חות הרבעון השני, בו ראינו ירידה בצריכה הפרטית ושינוי משמעותי בסל הקניות של הישראליים. רבעון זה כלל את תקופת הסגר וההגבלות, שהביאו לעלייה בצריכת מזון, מחד, ומחיקה כמעט מוחלטת של ההוצאות על תיירות, מסעדות, פנאי ובידור, מאידך. בחודשים יוני-יולי אנו רואים התאוששות יפה והמחזורים המקומיים מתחילים לחזור לרמה שהכרנו.
"ברבעון השני ראינו ירידה בביקוש לאשראי צרכני לעומת עלייה בביקוש לאשראי עסקי, בדגש על עסקים קטנים. בחודשי יולי ואוגוסט, כבר ניכרת עליה בביקוש לאשראי צרכני והחברה הכפילה את היקף העמדות האשראי לציבור לחודש מאי".
רון פאינרו, מנכ"ל חברת מקסרון פאינרו, מנכ"ל חברת מקס
רון פאינרו, מנכ"ל חברת מקס
(צילום: בני גמזו לטובה)
פאינרו גם התייחס לסוגיית קיצוץ מסגרות האשראי שהבנקים הגדולים מחוייבים לבצע עד סוף השנה, ולדיונים הנעשים בימים אלה בניסיון להקטין את היקף הקיצוץ לאור המשבר. פאינרו סבור כי אין צורך בשינוי במתווה הקיצוץ: "מקס מתחייבת להציע מסגרת משלימה לכל לקוח שמסגרתו תופחת באמצעות כרטיס אשראי חוץ בנקאי. כבר היום, ממילא למעלה מ- 60% ממסגרות הבנקים לא מנוצלות על ידי הציבור ולכן לא ברור לנו החשש הגדול של הבנקים לעמוד בחוק ככתבו וכלשונו. יתרה מכך, דווקא בתקופת משבר הקורונה, ניצול מסגרות כרטיסי האשראי אף ירד בחודשים מרץ-אוגוסט ועומד כיום על פחות מ- 30% בממוצע. החוק קבע שהבנקים מחויבים להפחית 50% בממוצע מסך כל המסגרות בכרטיסי אשראי, כך שאם הם אינם רוצים להפחית לבעלי מסגרות נמוכות הם יכולים לעשות זאת ביוזמתם ללא כל מעורבות של שר האוצר.
"נערכנו וחיכינו לשלב הזה למעלה משלוש שנים, ואנו נדע להציע מענה טוב ויעיל גם ללקוחות שנפגעו ממשבר הקורונה. שר האוצר התחייב מעל כל במה לקדם תחרות במערכת הבנקאות - זה הזמן להוכיח זאת הלכה למעשה. זאת הזדמנות היסטורית להזיז ולו במעט את המפה בשוק הבנקאות".