חברת ישראכרט פרסמה הבוקר (ד') את הדו"ח המסכם של הרבעון השני, שהציג כצפוי תוצאות חלשות, לנוכח משבר הקורונה. בה בעת, למרות הצמצום החד בהיקף השימוש בכרטיסי אשראי והעלייה בהפרשות להפסדי אשראי, הרווח הנקי ירד ב-18% "בלבד" ל-64 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ- 78 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2019 (בנטרול מענק ההיפרדות לעובדים) - לאחר שברבעון הראשון של השנה הנוכחית עמד הרווח על 10 מיליון שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הוצאות ישראכרט על הפסדי אשראי קפצו ברבעון ב-70% לעומת הרבעון המקביל ל-66 מיליון שקל (מול 39 מיליון שקל ברבעון השני של 2019). ההרעה בתנאים המקרו כלכליים במשק ברבעון השני לשנת 2020 ואי הוודאות בעקבות מגפת הקורונה גררו העלה של ההפרשות הקבוצתיות.
רון וקסלררון וקסלר
רון וקסלר, מנכ"ל ישראכרט
(צילום: עמית שעל)
עוד מדווחת ישראכרט על ירידה של 15% במחזורי העסקאות בכרטיסי האשראי המונפקים על ידי החברה במהלך הרבעון, לסכום כולל של 35.3 מיליארד שקל. בסיכום המחצית הראשונה ירד מחזור העסקאות ב-6.8% ביחס לתקופה המקבילה ועמד על 75 מיליארד שקל.
במחצית הראשונה של 2020 עמד מחזור העסקאות בכרטיסי אשראי על כ-75 מיליארד שקל, ירידה של כ-6.8% לעומת המחצית הראשונה של 2019. מדובר בנתון חריג, המשקף את עומק המשבר - לאורך שנים רשמו חברות כרטיסי האשראי צמיחה עקבית בהיקף העסקאות. נתונים אלה צפויים להשתפר בתוצאות הרבעון השלישי, בהם המשק יצא מסגר.
ישראכרט המשיכה לצמוח בפעילות האשראי הצרכני: תיק ההלוואות של החברה גדל ב-6% מתחילת השנה ל-4.2 מיליארד שקל. הריבית הממוצעת בהלוואות ממשיכה במגמת עלייה ועמדה על 9.1% בממוצע נכון לסוף יוני לעומת 8.7% ביוני 2019.
הכנסות המימון עמדו על 109 מיליון שקל ברבעון השני לעומת 88 מיליון שקל ברבעון המקביל. כמו כן, בעקבות הירידה בהיקפי הפעילות, חלה גם ירידה של 25% בהיקף ההוצאות התפעוליות, הוצאות השכר והאחרות: סך ההוצאות (ללא הוצאות בגין הפסדי אשראי) הסתכמו ברבעון השני בכ-323 מיליון שקל לעומת כ-406 מיליון שקל (בנטרול מענק היפרדות לעובדים) ברבעון המקביל אשתקד.
רון וקסלר, מנכ"ל ישראכרט, אמר כי "משבר הקורונה פגע מאוד במגזר העסקי בישראל, במיוחד במגזר העסקים הקטנים והבינוניים, לצד תעשיות הבידור, התרבות והתיירות. כקבוצת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, עסקנו בחודשים האחרונים בסיוע לעסקים קטנים - תוך המשך פיתוח מנועי הצמיחה".