הגאות בשוק המשכנתאות נמשכת ובמלוא העוצמה: מנתונים שפרסם היום בנק ישראל עולה כי באפריל ניתנו משכנתאות בהיקף של 8.3 מיליארד שקל, נתון הגבוה ב-67% לעומת אפריל אשתקד.

אמנם אפריל 2020 היה חודש של סגר קורונה וירידה בפעילות, ואולם גם בהשוואה לממוצע מדובר בנתון הגבוה ב-25% לעומת הממוצע ב-12 החודשים האחרונים.
1 צפייה בגלריה
הגאות בשוק המשכנתאות נמשכת
הגאות בשוק המשכנתאות נמשכת
הגאות בשוק המשכנתאות נמשכת
(צילום: ענר גרין, ידיעות אחרונות)
הנתון הגבוה בולט במיוחד לאור העובדה שאפריל היה חודש של חגים (פסח ויום העצמאות), כך שמספר ימי העבודה בו היה נמוך יחסית.
במערכת הבנקאות מציינים כי הקצב הגבוה נמשך גם בחודש מאי, וכי סיכוי טוב שגם מאי יסתיים עם משכנתאות חדשות בהיקף של יותר מ-8.5 מיליארד שקל.
עוד מעריכים במערכת הבנקאות כי בקצב הזה, 2021 עשויה להסתיים עם משכנתאות בהיקף של מעל 100 מיליארד שקל, לעומת פחות מ-80 מיליארד שקל אשתקד.
הגורם המרכזי להיקפי הפעילות הגבוהים הוא הביקוש שגבוה יותר מההיצע. כמו כן, לא נראה שיש באופק תוכנית שתגדיל את ההיצע ותמתן את עליית המחירים - טרם הוקמה ממשלה וגם אם תקום בקרוב, לא ברור אם תהיה תוכנית להגדלת היצע הדירות וכמה זמן ייקח ליישם אותה.
בסיטואציה הזו, רוכשי הדירות מעדיפים למהר ולסגור עסקאות, ולא להתמהמה ולהסתכן בהמשך עליית המחירים. בנוסף לכך, בבנקים מעידים כי גם פעילות המשקיעים גדלה באחרונה. כמו כן הרפורמה במסלול הפריים, שמאפשרת להגדיל את רכיב המשכנתא הזול ביותר, מגדילה גם כן ביקושים בעיקר מצד מי שרוצים למחזר משכנתא קיימת.
העומס בפניות מקשים על הבנקים, ובאחרונה הולכות ומתרבות התלונות, שבחלק מהבנקים השירות במשכנתאות איטי יותר, בעיקר בכל הקשור לפעילות של מיחזורים (בה הרווחיות של הבנק נשחקת לרוב).