ביטול המגבלה בנטילת הלוואה לדיור בפירעון מוקדם של ההלוואה נכנס הבוקר (ראשון) לתוקפו. בכך, הושלם המהלך שהחל בהוראת בנק ישראל ב-17 בינואר לגבי הלוואות דיור חדשות בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זהו לפיכך המהלך השני של שחרור מגבלת הפריים. מעתה מותר ליטול בכל הלוואת דיור שני שליש ממנה, כאשר היא מוצמדת לריבית הפריים העומדת כעת על שפל של 1.6%.
1 צפייה בגלריה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
(צילום: Gettyimages)
הפיקוח על הבנקים הינחה היום את המערכת הבנקאית להעביר לידיו כל הצעת משכנתא שניתנת ללקוח - ברמת כל הצעה שניתנת ולא רק עסקה שבוצעה - ובימים אלו מנתחים בפיקוח כ-100 אלף הצעות שונות שניתנו מהבנקים ללקוחות בחודשים האחרונים.
הפיקוח בוחן האם ועד כמה ההצעות הניתנות במסלול הפריים המורחב משקפות את הטבת הפריים, וימשיך במעקב ההדוק אחר ההתפתחויות בזמן אמת גם בהצעות של מיחזורי המשכנתא, שנכנסו לתוקפן היום.
יצוין כי נמתחה ביקורת קשה על הבנקים לאחר כניסת השלב הראשון של מהלך הרחבת ההצמדה לפריים לתוקף, לאחר שהבנקים העלו את הריבית לנוטלי ההלוואות ובכך רוקנו את המהלך שיזם בנק ישראל מתוכן.
להערכת אורי יוניסי, ראש חטיבת קשרי לקוחות בבנק לאומי, צפויים השנה על רקע זה מיחזורים בהיקף משמעותי של עד 50 מיליארד שקל - הרבה יותר מבשנים עברו. הכדאיות במיחזור תלויה בכל מקרה - כמה זמן נשאר לתשלום המשכנתא, באיזה ריביות ובאיזה תמהיל היא נלקחה וכמה מהריבית כבר שולמה.