סערת התקציב: לצד חילוקי הדעות המתמשכים בין הפוליטיקאים המצדדים בתקציב חד-שנתי לאלה שדחפו לתקציב דו-שנתי הייתה במשך שבועות למעשה רק הסכמה אחת: חייבים לגבש ולאשר את התקציב, יהא משכו אשר יהא, באופן מיידי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר זאת רק אמש. פרופסורים לכלכלה הסבירו עד כמה העניין חשוב שלמדינה יהיה תקציב. במשרד האוצר התחננו ממש שהתקציב יאושר בתוך ימים. בחברות דירוג האשראי כבר "איימו" שתהיה תגובה לאי-אישור תקציב מיידית. אבל במציאות, דבר לא נעשה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש הממשלה, בנימין נתניהו
(צילום: לע"מ )
הפשרה הפוליטית שגובשה אמש עשויה להרוויח עוד זמן לממשלה, אולם היא פוגעת דווקא בעניין המהותי ביותר: ראש הממשלה הקריב את תקציב מדינת ישראל על מזבח הישרדותו הפוליטית. לפי הפשרה, תקציב יהיה רק בראשית החורף. וזאת, כפי שאמר אותו ראש ממשלה כשהסביר שוב ושוב מדוע חשוב להעביר מיידית תקציב חד-שנתי, בשעה שהמדינה נאנקת תחת משבר בריאותי וכלכלי שטרם היה כמותו.
דווקא ההחלטה הזאת עלולה לדרדר את המשק החבול לספוג מכה קשה עוד יותר: הורדת דירוג האשראי הטוב בדיוק שנתיים אחרי העלאתו לשיא בכל הזמנים. וזו רק תחילתו של כדור השלג: הורדת הדירוג תוביל להעלאת הריבית על ההלוואות שישראל תיאלץ ליטול, הגזירות שהממשלה תיאלץ להטיל על הציבור - מיסים חדשים וקיצוצים בשירותים - ימוטטו עוד עסקים ויחד עימם את בעליהם, והחשש יהיה חצייה מחודשת של מיליון המובטלים וצניחת עוד ישראלים ממעמד הביניים אל מתחת לקו העוני.
תגידו, הפוליטיקאים העומדים מאחורי נוסחת הפשרה, האינכם רואים דבר חוץ מאשר את הכיסא שעליו אתם יושבים? אין כאן משפחות עניות, אנשים רעבים, רפורמות דחופות שיש לבצע רק תחת תקציב מאושר, ומערכות בריאות, חינוך ורווחה הזקוקות נואשות למיליארדי שקלים שלא ניתן יהיה להעביר להן ללא תקציב מאושר?