הקורונה כבר מזמן טרפה את הקלפים בכל תחומי החיים, כשהשורה התחתונה ברורה: כשנכנסים לסגר ממושך כל הענפים מושפעים - בהם גם שוק הדיור. הסקירה שפרסמה אתמול (א') הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, לגבי ענף הנדל"ן למגורים ברבעון השני של 2020 לא מותירה מקום לספק: שפל של 17 שנים בעסקאות נדל"ן משפיע על כל פלחי האוכלוסייה, בעיקר על רוכשי דירה ראשונה, שקניית נכס עבורם נשענת בראש ובראשונה על ההכנסות משוק העבודה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אמנם בחודש יוני ראינו התאוששות בעקבות היציאה מהסגר הראשון, אבל הנתונים העדכניים מראים אילו השלכות דרמטיות יש לקורונה על הענף: צניחה ברכישות של זוגות צעירים, משפרי דיור ומשקיעים ברבעון שהושפע רק בחלקו מהסגר. רבעון שלם תחת הגבלות עלול להוביל לנתונים עגומים אף יותר, ואם חודש אפריל האחרון נחשב קטסטרופלי, אל תצפו לשיפור בחודש אוקטובר.
1 צפייה בגלריה
הקורונה כבר מזמן טרפה את הקלפים. דירה למכירה
הקורונה כבר מזמן טרפה את הקלפים. דירה למכירה
הקורונה כבר מזמן טרפה את הקלפים. דירה למכירה
מדינת ישראל צריכה להציג התאוששות חזקה בשוק העבודה כדי שהזוגות הצעירים, שמהווים כמחצית מהשוק ונפגעו מהמשבר במידה רבה לאחר שפוטרו או הוצאו לחל"ת, יוכלו לקנות בית. נכון שהם כנראה נעזרו בהוריהם ביתר שאת, אבל חזרה איתנה לשוק תוכל לקרות רק אחרי היציאה מהסגר. מי שרכש דירה לפני הרבעון השני והוצא לחל"ת ייאלץ לדחות את החזר תשלומי המשכנתאות, מהלך שכמובן מייקר את ההחזרים.

אל תבנו על ירידות מחירים

גם שוק היוקרה ואוכלוסיית המשקיעים לא הצליחו להימלט מהנגיף הסיני. אזור תל אביב ספג את עיקר הפגיעה עם צניחה בהיקף העסקאות וכך גם נכסי יוקרה באזור המרכז. רק אחרי החגים נדע כיצד השפיעה הורדת מס הרכישה על רכישות המשקיעים, אולם אם מסתכלים על נתוני המכירות ניתן לראות כיצד התקצרה התקופה שבה החזיקו דירות ואיך טיפס מספר הנכסים שמכרו בהפסד, בעיקר בדרום הארץ.
גם משפרי הדיור, מי שיש בבעלותו דירה ומעוניין למכור אותה לצורך נכס גדול יותר (למשל כי משפחתו התרחבה) חוששים לקחת סיכונים בתקופה הנוכחית. הטיפול הכושל במשבר הוביל את שוק הנדל"ן למפולת ברבעון השני, ובלי תפנית של ממש התחזית לענף לא אופטימית.
"כרגע כולם משהים עסקאות בגלל חוסר ודאות. אם יהיו ירידות הן יהיו בעיקר בפריפריה היכן שהממשלה הציפה בקרקעות. באזורי הביקוש אולי לא יהיו עליות, אבל גם לא ירידות מחירים"
ואיך יושפעו המחירים? לפי מדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודשים יוני-יולי טיפסו מחירי הדירות באחוז לעומת החודשיים שקדמו להם, ובכך השלימו עלייה שנתית של 2.9%. לכך יש להוסיף את הירידה בהתחלות הבנייה ברבעון השני וההיקף הנמוך של שיווקי הקרקעות – גורמים שעלולים להוביל להתייקרויות.
השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין ומומחה נדל"ן, מציין כי "ירידה בהיקף העסקאות לא בהכרח משקפת הוזלות. כרגע כולם משהים עסקאות בגלל חוסר ודאות. אם יהיו ירידות הן יהיו בעיקר בפריפריה היכן שהממשלה הציפה בקרקעות. באזורי הביקוש אולי לא יהיו עליות, אבל גם לא ירידות מחירים".