הצוות המשותף למל"ל, משרדי האוצר, הכלכלה ופרופ׳ גרוטו, יציג מחר (יום א') בקבינט הקורונה מצגת לפיה המתווה הסתיים בהצלחה. המתווה אמור להסתיים מחר בערב ובמקביל הקבינט יתכנס להחליט האם להרחיב את הפיילוט. לפי הצוות, מומלץ להרחיב את הפיילוט והסיכוי שהמסחר ייסגר - נמוך.
גורמים במשרד הבריאות סיפרו הערב כי פרופ' גרוטו טוען שהפיילוט למעשה הצליח ושאין יותר מדי הדבקות בקניונים, ובנוסף, הוא טוען כי באירופה הקניונים פתוחים. בינתיים במשרד הבריאות עדיין לא החליטו אם יתנגדו בקבינט להרחבת המתווה. פרופ' גרוטו לא הגיב עד כה לפניית ynet.
יש לציין כי מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר ביום חמישי כי הוא מזהה עלייה ממשית בתחלואה בקורונה, והבהיר כי הוא ובכירי משרדו שוקלים להמליץ על הגבלות נוספות, ובהן נמנות גם האפשרויות לסגר בחנוכה או עוצר לילי. בנוגע לפיילוט הקניונים, ולתמונות שבהן נראו עומסים במרכזי הקניות, אמר לוי כי "אנשים התגודדו בתורים ולכן הפנמנו את הלקחים והגבלנו את מספר הנכנסים לקניון. יש התנהגות טובה יותר בימי החול השבוע. נסכם את הפיילוט ונחליט מה להמליץ לקבינט".
1 צפייה בגלריה
קניון איילון
קניון איילון
קניון איילון בימי הפיילוט
(צילום: דנה קופל)
למרות הצילומים שהעידו על צפיפות רבה בקניונים, במצגת הממצאים נטען כי "לאורך ימי הפעילות של התוכנית, התפוסה המקסימלית בפועל בכל הקניונים הייתה בפער ניכר מהתפוסה המקסימלית האפשרית, בכ-29% בממוצע. זאת, בהתבסס על שטחי הקניונים והנחיות משרד הבריאות לעניין מ"ר/שוהה.
"כמו כן, שינוי השטח מ-7 מ"ר ל-15 מ"ר לשוהה, לא פגע במספר הנכנסים ובמספר השוהים בו-זמנית בקניונים, אך הגדיל כצפוי את היחס בין תפוסה בפועל לתפוסה אפשרית. שתי קבוצות הקניונים הגדולות - מליסרון ועזריאלי אחראיות לכ-70% מסך התפוסה המקסימלית האפשרית, וליותר מ-75% מהתפוסה המקסימלית בפועל שנמדדה במהלך השבוע הפעילות האחרון של התוכנית", כך נכתב במצגת.
במסגרת מסמך ההנחיות של משרד הבריאות לביצוע התוכנית, התבקשו הקניונים המשתתפים לעודד קנייה בשעות מתות כדי לרווח הגעה של מבקרים לקניון.

מהנתונים עולה שקיים פיזור של מספר השוהים בו-זמנית בקניונים. כך למשל, בקניוני מליסרון שיא השוהים בשעות 20:00-15:00 נע בטווח של 8-5.6 אלף איש, אשר מהווה 33%-25% מהתפוסה המקסימלית האפשרית בקניוני מליסרון, שעומדת על כ-24 אלף איש.
עוד עולה מהנתונים כי הישראלים מצייתים לחובת חבישת מסכות בקניון: לאורך כל תקופת הפעילות, שיעור ההפרה של מבקרים (אי עטיית-מסיכה) היה נמוך באופן משמעותי מהיעד המקסימלי שנקבע (2.5%) ועמד על 0.37%.
נטען כי אף אחד מהקניונים המשתתפים, כולל הקניונים הגדולים, לא הגיע לרף המקסימלי שנקבע. שיעור ההפרה הגבוה ביותר שנמדד עמד על כ-8.1% (בקניון מלחה-עזריאלי). כמו כן, לאורך כל תקופת הפעילות, שיעור ההפרה של עובדים (אי עטית מסיכה) היה נמוך ביחס ליעד המקסימלי שנקבע (1%) ועמד בממוצע על כ-45%.
יחד עם זאת, ישנם מספר קניונים בהם הרף האמור נחצה מספר פעמים בשבוע האחרון. חלק מכך נובע ממספר הפרות גדול באופן יחסי למספר המועסקים, וחלקו נובע מאומדן חסר של מספר העובדים. מספר מנהלי קניונים הדגישו שמספר העובדים בחנויות משתנה באופן תדיר כפונקציה של סידורי עבודה, עומסים וכדומה.
לפי הממצאים, לאורך כל תקופת הפעילות, הקפידו כמעט כלל הקניונים המשתתפים לעמוד בהנחיות משרד הבריאות לעניין מספר סדרנים, חיטוי והחלפת אוויר. כך, כמעט 88% מהדיווחים של הקניונים המשתתפים העלו שנעשו החלפות אוויר לפחות בכל שעה ו-100% מהדיווחים העלו שנערכו לפחות שני סבבי חיטוי ביום.
לגבי מספר הסדרנים - חלק מהקניונים הקפידו לשבץ את מספר הנדרש בהתאם לתקנות לכל אורך שעות פתיחת הקניונים, וחלק אחר ויסת את מספר הסדרנים בהתאם למספר השוהים, כאשר ברוב השעות מספר הסדרנים עמד בדרישות משרד הבריאות.
בעניין ההתקהלויות: לא נקבעו מדדים מספריים אלא הנחיה כללית שלא תהיינה התקהלויות משמעותיות בכניסות לקניון ולחנויות בקניון; בהתאם לנתונים שמציג הצוות, ניכר שלמעט ביום הפתיחה, מספר ההתקהלויות נמוך יחסית ועומד בממוצע על שתי התקהלויות בקניון.
לפי הממצאים, היה ציות להנחיות עטיית מסיכה בקרב מבקרים ועובדים; לא הוכנסו אנשים ללא מסכות, למעט במקרים בהם הוצג אישור רפואי; סדרנים ושומרים מעירים למפרים ומוודאים תיקון ההפרה במקום; מערכות הכריזה תקינות, ומתריעות מספר פעמים על שמירת ההנחיות. עם זאת הכריזה הינה בעברית בלבד, ומוצע לבחון כריזה בשלוש שפות.
כמה נקודות תורפה במתווה: כיוון שמכירת המזון נעשתה בשיטת טייק אוויי, זה חייב סדרנים להעיר למבקרים שאוכלים תוך כדי הליכה. בנוסף, הנחיות משרד הבריאות לביצוע התוכנית מחייבות אספקה של מים חמים בשירותים. יחד עם זאת בהתאם לדרישות התכנון, הקניונים לא נדרשים להתקין מים חמים בשירותים. הדרישה אינה ישימה, ויש צורך לתקן אותה.
מעבר לכך, נראה היה שניהול העומסים לקה בחסר בתחילת הפיילוט. בקניונים הגדולים בעיקר, רחבת כניסה גדולה מאפשרת לשמור על ריחוק חברתי כנדרש; מערכות ניהול וחיווי עומסים מסייעות לקניונים לווסת את כמות המבקרים. נמצא שב-14 מהקניונים ישנה מערכת דיגיטלית לספירת נכנסים ושוהים, ובאחד הייתה ספירה ידנית; לאחר שינוי הדרישה למבקרים ל-15 מ"ר לכל שוהה, ניתן היה לראות צמצום במספר הממתינים בשטח הציבורי וקיטון במשך השהיה שלהמבקרים בקניון.
בחלק מהחנויות הגדולות, לא הייתה מדידה של נכנסים אלא רק התרשמות כללית לגבי מספר הקונים שבחלקן חרגו מהמותר. עוד נכתב כי יש לשפר את העברת המידע על תקנות והנחיות לגורמי האכיפה בשטח, מאחר שמספר עסקים קיבלו דו"חות למרות שעמדו בהנחיות החדשות.
לדברי שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, "העבודה המקצועית שנבחנה בפיילוט שהוביל משרד הכלכלה מייצרת את כל הכללים שיאפשרו לפתיחת כל הקניונים ולכן אוביל עמדה זו בישיבת הקבינט מחר. אני מקבל את עמדת משרד הכלכלה והתעשייה לפתוח 40 קניונים החל מיום ב' הקרוב, תוך אכיפה משמעותית ולא מתפשרת. קניון שלא יעמוד בהנחיות, ייקנס ואף ייסגר מיידית וכך גם חנויות בתוך הקניון".