בסוף השבוע האחרון יצא לדרך פיילוט הקניונים, שבמסגרתו 15 קניונים ברחבי הארץ הורשו לפתוח את שעריהם. רבבות ניצלו את ההזדמנות ועומסים כבדים נצפו בקניונים, מה שעשוי להעמיד את המשך מתווה הפיילוטים ואת פתיחת הקניונים בכלל, בסכנה.
"אני חושב שקצת מאבדים פרופורציה. לא חרגנו מהכמות שמשרד הבריאות הגדיר, אבל אין ספק שאם היו פותחים את כל המסחר אז לא היו עומסים כאלו", כך טען הבוקר (ראשון) משה רוזנבלום, מנכ"ל רשת קניוני עופר, בריאיון לאולפן ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רוזנבלום הסביר: "החליטו לקחת 15 קניונים, לא כולם עשו את ההכנות ולא כולם ידעו בהתחלה, אחד ידע ב-00:30 בלילה, הוא לא יכול להתארגן לשעה שמונה בבוקר. אי אפשר לפתוח שני קניונים בגוש דן ולצפות שמיליון וחצי אנשים יסתדרו".
3 צפייה בגלריה
קניון מלחה בירושלים פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
קניון מלחה בירושלים פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
קניון מלחה בירושלים פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
(צילום: עמית שאבי)
לטענת רוזנבלום, הסיבה לצפיפות הרבה הייתה בהנחיות של משרד הבריאות: "לא יכול להיות שכל חנות שהגודל שלה הוא של 600 עד 2,000 איש תכיל רק 10 אנשים. כשהקניון הגדול בפתח תקווה מכניס 5,000 איש ויש כ-200 חנויות כפול 10, זה 3,000 איש שיהיו במרחב הציבורי של הקניון ולא בתוך החנויות. מישהו לא מבין, לא ניהל קניון וחבל שלא התייעצו איתנו".
"חלק מהקניונים בפיילוט הם קניונים כמו אם הדרך שרובו מסעדות, מה ההיגיון? איזו אוכלוסייה גרה שם? מי יגיע אליו? למה לא לפתוח חמישה קניונים בתל אביב כדי לחלק את האנשים?", אומר רוזנבלום. "מה שאנחנו רואים כרגע זה כדי להשתיק את המסחר במדינת ישראל. רוצים לפתוח? תפתחו. אם נפתח הכל לא נראה את התורים האלה".
3 צפייה בגלריה
קניון אילון ברמת גן פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
קניון אילון ברמת גן פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
עומסים בקניון איילון ברמת גן
(צילום: טל שחר)
3 צפייה בגלריה
הקניון הגדול בפתח תקווה פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
הקניון הגדול בפתח תקווה פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
תורים בקניון הגדול בפתח תקווה
(צילום: יאיר שגיא)
גם רינה טל, מנכ"לית קניון עזריאלי איילון ברמת גן, טוענת כי הקניונים מנהלים את העומסים, אולם ההנחיות של משרד הבריאות הן שיוצרות את התורים הגדולים. "המתווה של משרד הבריאות מאוד נוקשה. עשרה אנשים בחנות של 80 או של 1,500 מטר, זה מה שמייצר את התורים בסופו של דבר וצריך לתקן את זה. המסה הייתה בעצם בתורים".

המנכ"לים נגד הביקורות: "תמונה אחת לא מהווה את המציאות"

יחד עם זאת, גם רוזנבלום וגם טל מסרבים להכיר בכישלון הפיילוט וטוענים כי העומסים שנצפו בסוף השבוע אינם מייצגים, וכי הבוקר התמונה כבר נראתה אחרת. "אם מישהו רוצה שזה ייכשל אז הוא יגרום לזה שזה ייכשל. תמונה אחת לא מהווה את המציאות. אנחנו נלמד מהדברים ואנחנו משתפרים כל הזמן. צריך להבין, לא מדובר פה על קניון עזריאלי איילון ולא על קבוצת עזריאלי, מדובר פה על חצי מיליון עובדים שנמצאים בבית וזה מקור ההכנסה שלהם. אם לא נניע את הכלכלה לא יקרה שום דבר", אמרה טל.
נינו פרץ, לשעבר יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה בירושלים, הצטרף לטענות מנכ"לי הקניונים וטען כי התמונות מציירות תמונה חלקית. "לא היה עמוס כמו שכולם אומרים או חושבים. הפידיונות דווקא ירדו ב-20% יחסית לשבוע שעבר. השוק משמש כמעבר בין הרכבת לאוטובוס, אז זה נראה מלא. אבל אנשים בלי שקיות, בלי עגלות, לא היו הרבה קניות. אנחנו שוק פתוח וגם אם היו פי שניים אנשים עדיין זה היה בסדר. כולם עמדו בהנחיות".

בנוגע לחשש כי העומסים בסוף השבוע יובילו לסגירה מחודשת, טוען פרץ כי "אין מה לסגור את השוק כשאנחנו אפילו לא ב-50% מהתפוקה שהייתה תמיד, להיפך. בגלל שפתחו את הקניונים ראינו ירידה של 20%. גם היה חשש לגשם אז הייתה ירידה יחסית לשבוע שעבר וללפני שבועיים. אין פה מדגרת קורונה, המצב בסדר גמור והלוואי שיעלה בלפחות עוד 40-30 אחוז".

למרות הטענות, מספר המבקרים בסופ"ש היה רחוק מהמקסימום

בהמשך ישיר לכך, אמש פורסם ב-ynet כי למרות התורים בכניסה וניהול שנראה מבולגן, בשלושת קניוני עזריאלי שנפתחו במסגרת פיילוט הקניונים, ביקרו בשעות השיא 7,000 איש בו זמנית, כשהגבול העליון המותר להם לפי מ"ר הוא 22 אלף איש והקבוצה הגבילה עצמה ל-20 אלף בסך הכל. השטח הכולל של שלושת הקניונים - איילון, חיפה וירושלים - מגיע ל-150 אלף מ"ר.
מספר הקונים הגדול ביותר היה באיילון. בשעה 13:00 מספר הקונים שם עמד על 3,104 איש שביקרו בקניון בו זמנית, כשהמקסימום לפי הפיילוט הוא 7,143 איש לקניון זה, לפי שטחו. ב-8:00 ביקרו בו 1,376 קונים בו זמנית, ב-10:00 2,930 קונים בו זמנית וב-14:00 2,548 קונים.
גם בקניון חיפה התמונה הייתה דומה: בקניון מותר להכניס 6,000 קונים בו זמנית, אולם המספרים בשטח היו נמוכים בהרבה. ב-9:00 היו בו 1,604 קונים בו זמנית ובשעת השיא בקניון זה, 11:00, שהו בו יחד 1,881 קונים בלבד. בקניון מלחה בירושלים, שבו הותר להכניס 7,571 קונים, היו רק 3,016 קונים בשעת השיא.