לאחר הנתונים האופטימיים של משרד האוצר, הנה עוד נתון מעודד: שיעור האבטלה בישראל מצטמצם. מאז היציאה מהסגר השלישי חזרו לעבודה בתוך חודש ושלושה ימים כבר 185,418 עובדים, כאשר מתוכם 83% חזרו מחל"ת. כך לפי נתונים שפרסם היום (שלישי) שירות התעסוקה. נכון להיום, עומד מספר דורשי העבודה על 570,958 כאשר 56% מהם מצויים בחל"ת. כזכור, מספר המובטלים עמד על כ-745 אלף לפני כחודש בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשירות מציינים כי 48.4% מהחוזרים לעבודה עם צעירים מתחת לגיל 34, כ-37% הם בגילאים 35-54, קבוצת הגיל העיקרית בשוק העבודה. כמו כן, 67.5% מכלל החוזרים מאז היציאה מהסגר השלישי הן נשים, נתונים העולים בקנה אחד עם ממצאי דו"ח הניתוח המגדרי של שנת הקורונה שפרסם השבוע שירות התעסוקה.
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
יצוין, כי על פי הערכות במשרד האוצר ובשירות התעסוקה, פתיחתו של המשק כמעט לחלוטין בימים האחרונים צפויה להביא בהדרגה לחזרת עוד עשרות אלפי עובדים עד לחג הפסח. לפי שעה יש עדיין ענפים שבהם החזרה מעטה ביותר, כמו התעופה, התיירות, הספורט, הבידור ומכוני הכושר, שעובדים במתכונת מצומצמת. על פי תחזית האוצר יהיו בישראל רק מעט יותר מרבע מיליון מובטים בסוף שנת 2021.
מהנתונים שפרסם השירות עולה כי אותם ענפים שנפגעו יותר במהלך הסגר השלישי הם הענפים שמתאוששים מהר יותר ביציאה ממנו - ענפי ההוראה, החינוך וההדרכה (27.1%) לצד ענפי המכירות והשירותים (17.1%), המהווים יחד 44.2% מכלל החוזרים לעבודה.
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "קצב החזרה לעבודה מעודד מאוד ואנו צופים שהוא עוד יגבר בשבועות הקרובים. אני קורא לכל דורשי העבודה לעשות כל מאמץ לשוב למעגל העבודה עוד לפני יוני, זה נכון להם ונכון לכלכלת ישראל. בנוסף, אני קורא למעסיקים המתקשים לגייס עובדים להיעזר בנו, אם באמצעות האתר שלנו, המוקד הטלפוני או הלשכות".

בינתיים, בעלי העסקים מיואשים: "לא מצליחה לגייס עובדים"

במקביל, רבים מבעלי העסקים מתקשים לגייס עובדים למרות מספר המובטלים שעדיין גבוה במיוחד. רונית שזר-כרמון, בעלת קומפלקס גני ילדים "גן כמו בקיבוץ" בקריית מוצקין, אמרה באולפן ynet כי "כבר שלושה חודשים שאני מנסה לגייס עובדים חדשים ללא הצלחה. אנשים לא מתביישים ואומרים לי: 'אני בחל"ת ועד יוני נא לא לדבר איתי'".
שזר-כרמון מספרת כי הקושי הגדול הוא בגיוס עובדים חדשים. "הצוות שלי כמובן לא נעלם וכולם חזרו לעבוד", מספרת שזר-כרמון, אך טוענת כי הקושי הגדול הוא בגיוס עובדים חדשים. "זה לא פשוט, אנחנו עובדים עם סקטור שגם ככה קשה לגייס בו עובדים איכותיים וזה סקטור שירותי.
גם עדי מלכא, סמנכ"לית משאבי אנוש ב"קרסו", מספרת שלמרות שהחברה מגייסת למגוון תפקידים, כמו אנשי מכירות, אנשי מטה ואנשי שירות - היצע העובדים שרוצים להתחיל לעבוד נמוך מאוד. "אנחנו מחפשים עובדים באינטנסיביות בחודשיים האחרונים ומתקשים לגייס", אומרת מלכא.
"הוצאנו 500 עובדים במשך הסגרים שנכפו עלינו כי לא יכולנו לתת שירות, האולמות היו סגורים וכעת הכל חזר לעבודה. אנחנו נדרשים לגייס עובדים נוספים וכאן הקושי". לדבריה, "את כל העובדים שהוצאנו לחל"ת החזרנו ביום שהסגר הסתיים. אני מדברת על עובדים חדשים".
2 צפייה בגלריה
החנות של זיכריני גר
החנות של זיכריני גר
החנות של זיכריני גר
זיכריני גר, מעצבת אופנה של המותג ZIKGER ובעלת בוטיק ביפו, מספרת כי לא חזרה לפתוח את החנות משום שלא הצליחה לגייס עובדים. "יש לנו אתר אינטרנט שנפתח ברוח התקופה לפני שנה ועבדנו חזק עם משלוחים, אבל בפועל קיבלנו אישור מהממשלה לפתוח את החנות כבר לפני שבועיים ולצערי לא הצלחתי לגייס עובדת אז עדיין לא חזרנו לעבוד ולקבל לקוחות בבוטיק מלבד יום שישי.
"בעצם נתנו לנו אישור לפתוח אבל במקביל משלמים לכולם להישאר בבתים. במקרה שלי מדובר בדור צעיר, נשים בנות 25-35 עובדות איתי בבוטיק, הן לא אמורות להישאר בבית ולחיות על חשבון משלם המיסים אבל אין שום תגמול ושום תמריץ לחזור לעבודה ואני מאוד יכולה להבין אותן כי הייתי בת 20 פעם. אם הממשלה לא תעזור לנו להחזיר אותם לעבודה, זה כנראה לא יקרה בקרוב".