בקרוב חברות התעופה יחזירו את הכסף לצרכנים מהר יותר? בעוד שעד כה חלקן לא החזירו כסף לחלק מהצרכנים, על אף שהן מחויבות לכך בחוק, בוועדת הכלכלה בכל זאת מתכננים לקצר את זמן ההחזר לצרכנים מ-90 יום כיום (פרק זמן שהוארך בעקבות הקורונה) ל-30 יום. זו עדיין לא חזרה למצב טרום הקורונה, אז הכסף הוחזר לצרכנים שטיסתם בוטלה תוך 21 יום, לפי חוק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדיון בוועדה שנערך היום (א') בו אושרה בקשת משרד התחבורה להארכת תוקף התיקון ל"חוק טיבי" (חוק שירותי תעופה), לפיו חברות התעופה מחויבות להשיב כסף לצרכנים תוך 90 יום, הודיע היו"ר יעקב מרגי, כי הארכת הוראת השעה תחול רק על לטיסות שיבוטלו מאתמול ועד 30 בנובמבר, כאשר במהלך התקופה הזו בכוונתו להגיש הצעה לתיקון החוק.
ח"כ מרגי הזכיר כי לא היה מוכן להאריך את הוראת השעה, המשהה חלק מזכויות הצרכנים. עם זאת, הוא עדכן כי הגיע לפשרה עם משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית, לפיה לאחר שתפקע הוראת השעה ההחזר הכספי יינתן ללקוחות תוך 30 יום מיום ביטול הטיסה, כך נמסר בהודעה לעיתונות ששלחה הוועדה.
1 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק בתקופת הקורונה
נתב"ג ריק בתקופת הקורונה
נתב"ג ריק בתקופת הקורונה
(צילום: AFP)
לפי היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, הרשות סבורה שנכון להשאיר את האפשרות להציע שובר וגם את הגבלת הלינה. לטענתה, "ארקיע סיימה להחזיר את הכספים ללקוחות ואין לה חובות נוספים. ישראייר השיבה 90% וחברת אל על השיבה 70% - אלה הנתונים שמנהל רת"א קיבל מחברות התעופה". לא הייתה התייחסות לחברות תעופה בינ"ל.
נציגת הרשות להגנת הצרכן, אילנה מזרחי, התייחסה להצעת התיקון ואמרה כי ההקלות צריכות להינתן אך ורק לחברות שהחל מדצמבר לא יהיו להן חובות לצרכנים.
ח"כ הילה שי וזאן, העומדת בראש ועדת המשנה לבחינת כשלים בצרכנות שקיימה בשבוע שעבר דיון בעניין, הודיעה כי בכוונתה לקדם תיקון נוסף לחוק, שיחייב את סוכני הנסיעות להשיב כספים תוך 48 שעות מהרגש שהתקבלו מחברות התעופה.
מהוועדה נמסר כי "באשר לתיקון תקנות התעבורה אישרה הוועדה, כי אבטחת המטענים תעשה לפי תקן ישראלי שנקבע בדצמבר 2015. מובילי המטענים יחויבו בהשתלמות מקצועית ומי שלא יעבור השתלמות ייחשב כמי שעבר עבירה פלילית. כמו כן נקבע, כי נהג שיעבור עבירות שנקבעו בתיקון יזקפו לחובתו 6 נקודות.
"במהלך הדיון נקבע כי החובה לעבור השתלמות מקצועית, שלא תפחת משמונה שעות, תיכנס לתוקף מ-1 במרץ 2021 והאכיפה הפלילית תחל שנה לאחר מכן, החל מ-1 במרץ 2022. זאת לאחר שבמהלך הדיון התברר כי ישנם כ-80 אלף נהגים פעילים שצריכים לעבור את ההשתלמות. כמו כן, נקבע כי החובה להתקין נקודות עיגון ברכב מסחרי, בהתאם לתקן שנקבע בתקנות, תיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר 2021.
"הוועדה אישרה גם את תיקון תקנות המעגנות, שנועדו לחייב מפעילי מעגנות להחזיק ולהפעיל ציוד חירום, לתקן את הגדרת 'מפקח למניעת זיהום הים' ועוד. מנהל גף מעגנות ונמלים, אהרון זיסו, הסביר כי כבר כיום יש חובה להחזיק סירת שירות, אולם ההגדרות של סירת השירות כיום למעשה לא מתאימות ובפועל אין סירות שירות שיכולות לתפקד במעגנות. לכן, לדבריו, בוצע אפיון ונקבעו הגדרות לסירות שירות שיודעות לתת מענה לסיוע בחילוץ, כיבוי אש, שאיבה, גרירה ועוד. עוד נקבע כי החובה להחזיק סירת שירות וצוות הפעלה תהיה רק במהלך שעות היום. באשר לכך הסביר זיסו, כי אלו שעות הפעילות במעגנות. יו"ר הוועדה ביקש לאפשר זמן היערכות של מספר חודשים, והוועדה אישרה את הצעתו לפיה התקנות יכנסו לתוקף ב-1 באפריל 2021".