בקשת ההגנה מנושים של וירג'ין אטלנטיק שהוגשה השבוע, נועדה על פי החברה לצורך ארגון מחדש, אבל היא גם חושפת את המצב הקשה של חברות התעופה בעולם בעקבות הקורונה. וירג'ין אטלנטיק הודתה במסמכים שהגישה לביהמ"ש במנהטן כי גרף ההזמנות שלה צלל ב-89% בעקבות הקורונה. החברה האחות, וירג'ין אוסטרליה, הגישה בקשה לפשיטת רגל כבר לפני חודשים אחדים אחרי שנקלעה לחובות של 6.8 מיליארד דולר.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אפילו סימני אופטימיות ניתנים בעירבון מוגבל: שלשום הודיעה איזיג'ט כי תגביר את קצב טיסותיה בחודש הקרוב אחרי עלייה מפתיעה בקצב ההזמנות של תיירים בריטים לקיץ. עם זאת, איזיג'ט הודתה כי מספר ההזמנות שלה ברבעון האחרון צלל ב-99.6% והכנסותיה הסתכמו בשבעה מיליון ליש"ט בלבד. גם בריטיש איירווייז הודיעה כי תקצץ 12 אלף משרות.
2 צפייה בגלריה
מטוס של וירג'ין אטלנטיק
מטוס של וירג'ין אטלנטיק
מטוס של וירג'ין אטלנטיק
(מתוך עמוד הפייסבוק של החברה)

בישראל: הלוואות

החברות הישראליות, אל על, ישראייר וארקיע, נזקקו לסיוע מהמדינה עקב ההפסדים שנגרמו להם משיתוק התעופה העולמית. אל על, שנכנסה למשבר עם הפסד של 60 מיליון דולר ב-2019, נזקקת לסיוע של 400 מיליון דולר שטרם התקבל.
נראה שמחיר הצלת אל על עם סיוע מהמדינה יעלה לבעלים, משפחת בורוביץ', בהפסד השליטה לטובת המדינה או קונה אחר: החברה קיבלה הצעה מהמשקיע אלי רוזנברג, תלמיד ישיבה שאביו בעל הון מארה"ב, לרכוש 45% ממניותה תמורת 75 מיליון דולר. על פי האופציה השנייה, עם הנפקת מניות אל על בסך 150 מיליון דולר שדרש האוצר כתנאי לקבלת הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות מדינה, תרכוש המדינה את המניות ותמנה נאמן שיכין את אל על למכירה. גם העובדים שילמו: פוטרו 2,000 מ-6,000 העובדים, צי המטוסים יקוצץ בשליש.
ישראייר שבבעלות אי.די.בי סיימה את 2019 ברווח. אף שהיא ממשיכה להפעיל את הקו לאילת בסיוע המדינה ומבצעת טיסות חילוץ, שני שלישים מעובדיה נמצאים בחל"ת. גם היא קיבלה הלוואה של 130 מיליון שקל בערבות מדינה.
ארקיע, בבעלות האחים נקש, סבלה מהפסדים עוד לפני הקורונה והושבתה במרץ. בלחץ העבודים הודיעו הבעלים כי יזרימו לה 25 מיליון שקל וכי בכוונתם לחזור לעבודה. החברה קיבלה אישור להלוואה של 100 מיליון שקל בערבות מדינה שטרם מומשה. מאחורי הקלעים נעשו ניסיונות, שלא הבשילו, למזג את ארקיע עם ישראייר.

בעולם: תמיכות

חברות תעופה רבות הגישו בקשה לפשיטת רגל או שהן קרובות לפשיטת רגל: לאטאם הצ'יליאנית הגישה בקשה לפשיטת רגל, ואביאנקה הקולומביאנית, החברה השנייה בגודלה באמריקה הלטינית, הגישה בקשה להגנה מפני נושים. פליי בי, המתמחה בטיסות פנים בבריטניה, נכנסה להליך פשיטת רגל במרץ.
בענף חוזים כי המגפה תגבה מחיר כבד מאוד - הפסד של 314 מיליארד דולר רק ב-2020. גם השנה הבאה צפויה לזעזע את הענף, שכן ללא חיסון מוגדר וזמין נגד קורונה הוא יתקשה להתאושש. החברות הגדולות נעזרות בממשלות.
אלאיטליה קיבלה חבילת סיוע ענקית של שלושה מיליארד אירו מהממשלה, אייר בלטיק מלטביה קיבלה סיוע גדול מהממשלה ומשווקת טיסות למדינות הירוקות במזרח אירופה, וממשלת ארה"ב הודיעה על חבילת סיוע של 25 מיליארד דולר לחברות התעופה שלה.