הפער גדל: שירות התעסוקה מדווח היום (ג') כי ביממה האחרונה התקבלו 1,033 דיווחים על חזרה לעבודה, לעומת 3,704 דורשי עבודה חדשים שפוטרו או הוצאו לחל"ת - פי 3.6 (זאת לעומת פער של פי 3.5 אתמול, ולעומת פער של פי 2.6 במהלך סוף השבוע).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מאז תחילת ההקלות לשחרור המשק מהסגר הראשון ב-19 באפריל התקבלו בשירות התעסוקה 407,360 דיווחים על חזרה לעבודה, ובמקביל, נרשמו 172,408 דורשי עבודה חדשים. כיום רשומים בשירות התעסוקה 862,438 דורשי עבודה, מהם 576,277 בחל"ת. שיעור האבטלה עומד על 21.2%.
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, אמר אתמול בשיחה עם ynet כי מספר דורשי העובדה החדשים שנרשמים בשירות התעסוקה חוזר לרמות שנרשמו בתחילת חודש מאי, אז הן היו הגבוהות ביותר. "אנחנו רואים כל הזמן עלייה במספר הנרשמים החדשים בשירות התעסוקה לעומת אלו שחוזרים למעגל העבודה. ייתכן שחלק מהנרשמים החדשים הם מהמעגל השני של המשבר, כלומר אנשים שהוצאו לחל"ת, חזרו לעבודה ועכשיו פוטרו. הסיבה לכך היא שחלק מהמעסיקים החזירו עובדים, אבל פשוט לא מתאוששים ונאלצים או לפטר או שוב להוציא לחל"ת. לכך יש להוסיף את מפוטרי הקיץ שבאים בעיקר מתחום החינוך ולרוב מפוטרים בסוף יוני ובתחילת יוני".
גראור ציין כי אחד הדברים החשובים שיש לעשות כעת כדי לטפל במצב הוא הכשרות מקצועיות, אך אלו אינן מתקיימות כעת בכלל שכן הנושא אינו מתוקצב. "לא זכורה לי כזו הפסקה של הכשרות מקצועיות", הוא ציין. "עדיין לא קיבלנו תקציבים כדי לאפשר הכשרות. זה בדרך, אבל מתחילת הסגר אין הכשרות בכלל, למעט הכשרות דיגיטליות בהיקפים קטנים, כמו סדנאות לדורשי עבודה בנושאי אוריינות דיגיטלית וכתיבת קורות חיים, שמתקיימות בזום. אנחנו ממתינים לתקציב. זו תקופה שלא הייתה כדוגמתה מעולם, משבר ענק שכולם מתמודדים איתו, ולומדים ומתארגנים תוך כדי".

הלמ"ס: מספר המשרות הפנויות התאושש ביוני

בתוך כך, מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) המתפרסמים היום עולה, כי מספר המשרות הפנויות התאושש בחודש יוני, על רקע ההקלות בהגבלות ופתיחת פעילויות כלכליות שהיו סגורות בחודש מאי. כך, ביוני היו כ-52.9 אלף משרות פנויות לעומת 46.7 בחודש מאי. שיעור המשרות הפנויות עמד על 2.19% לעומת 2.01% במאי. עם זאת, מאחר שהנתונים נכונים ליוני, הם לא מבטאים את המצב במשק היום עם התחדשות ההגבלות בחודש יולי.
נתונים אלו מגיעים לאחר שבחודש אפריל נרשמה הרמה הנמוכה ביותר של משרות פנויות מאז החל הסקר בשנת 2009 - כ-27 אלף. חודש זה אופיין ברמות שיא בהגבלות במסגרת המאבק בנגיף הקורונה, לצד מיעוט ימי עבודה בגלל חופשת הפסח. בחודש מרץ נרשמו 42.6 אלף משרות פנויות. טרום משבר הקורונה, מספר המשרות הפנויות במשק עמד על כ-90 אלף בחודש בממוצע.
משרה פנויה היא משרה שאינה מאוישת, או שעתידה להתפנות בקרוב, או משרה חדשה שנוצרה והמיועדת לאנשים מחוץ לארגון ושעבורה המעסיק מחפש עובדים באופן פעיל. מספר המשרות הפנויות מעיד על הביקוש לעובדים מצד המעסיקים ומשקף כמה משרות ממתינות לאיוש. עלייה במספר המשרות הפנויות מעידה על עלייה בביקוש לעובדים מצד המעסיקים.

יוני: עלייה בביקוש למהנדסים ולמלצרים, ירידה בנהגים

בפילוח לפי מקצועות, מספר המשרות הפנויות הגבוה ביותר בחודשים אפריל עד יוני היה בקרב מהנדסים (מחשבים, חשמל, תעשייה וניהול, מכונות וכדומה) - 5,166, ללא שינוי מהתקופה של מרץ עד מאי. עם זאת מבין המהנדסים, הביקוש למפתחי תוכנה ירד ב-1%, ל-3,519 משרות פנויות.
בצד של העליות בלטה עלייה של 35% בדרישה למלצרים ומוזגים, עם 1,218 משרות פנויות, ושל 34% לטבחים, עם 397 משרות פנויות. בנוסף נרשמה עלייה של 16% במספר המשרות הפנויות של פקידים ל-809 משרות, ושל 7% בדרישה לרצפים, סתתים, טייחים, מסגרים ועובדי שלד בתחום הבנייה, עם 2,246 משרות פנויות.
מספר המשרות הפנויות של הנדסאים וטכנאים טיפס ב-7% עם 1,616 משרות פנויות, הכולל עלייה של 8% במספר המשרות הפנויות של טכנאי רשתות ומערכות מחשבים, ל-362 משרות פנויות. כמו כן, מספר המשרות הפנויות של עובדי מטבח וניקיון במוסדות ובמשקי בית עלה ב-4% ל-1,625 משרות, ומספר המשרות הפנויות של עובדי מכירות עלה אף הוא ב-4% ל-2,573 משרות פנויות.
מנגד, נרשמה ירידה של 4% במספר המשרות הפנויות של מטפלים סיעודיים במוסדות ובמשקי בית ל-3,359 משרות, של 2% במספר המשרות הפנויות של נהגי אוטובוס ומשאיות ל-1,467 משרות, ושל 19% במספר המשרות הפנויות של מאבטחים, ל-835 משרות.
אתמול דיווחה הלמ"ס, כי מספר המשרות הפנויות ירד ברבעון הראשון של 2020 (בחודשים ינואר-מרץ) ל-73.9 אלף משרות, לעומת 98.9 אלף משרות פנויות ברבעון הרביעי של 2019 (אוקטובר-דצמבר) - ירידה של 25.3%. היחס בין ההיצע לביקוש (כלומר בין מחפשי עבודה לבין מספר המשרות הפנויות) עלה ברבעון הראשון ל-4.4 לעומת 3.5 ברבעון הרביעי 2019. המשמעות: על כל משרה פנויה התמודדו 4.4 מועמדים.