הסכמי ההתייעלות באל על: מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, שלח היום אגרת לעובדים ועדכן בתוכן הסכמי ההתייעלות שנחתמו לפנות בוקר, במסגרתם הוחלט כי החברה תיאלץ להפרד בחודשים הקרובים מ-1,750 עובדים. טרם המשבר הועסקו בחברה כ-6,000 עובדים, חלקם עזבו כבר בתחילתו לפני כארבעה חודשים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"החלק הקשה ביותר בהסכם נוגע לחובה שלנו להיפרד מחלק מאנשינו", כתב אוסישקין. "מדובר באנשים משלושת המגזרים שסוכמו עד עתה, ובהתייעלות בסעיפי רווחה ונוהלי עבודה. הסכמים אלו הם צעד חשוב ומשמעותי לקראת קבלת הסיוע הנדרש מהמדינה, מאחר שהם מהווים תנאי בסיסי לקבלת ההלוואה והנפקת המניות לציבור".
2 צפייה בגלריה
מטוס של אל על
מטוס של אל על
מטוס של אל על
(צילום: Shutterstock)
הסכמי השכר החדשים נחתמו עם שלושה ועדי עובדים מתוך ארבעה: אנשי צוות דיילי אוויר (מנהלי שירות בטיסה ודיילים), עובדים מנהליים ואנשי תחזוקה והנדסה, במסגרתם, אמורה החברה להיפרד מ- 2,000 עובדים, בהם 950 עובדים קבועים ועוד 1,050 עובדים זמניים, שלחלקם יוצע מנגנון פרישה מוקדמת בתנאים מיטיבים ולחלק אחר מנגנון פיצויים מוגדלים.
מסתמן שכ-500 עובדים יהיו מהתחזוקה, 800 עובדי מנהלה ועוד 700 דיילים. בכך החברה צפויה להיפרד משליש מכוח האדם שלה. בחברה ממשיכים במשא ומתן עם ועד אנשי צוות אוויר של הטייסים לקראת פגישה דרמטית שצפויה להתקיים בתחילת השבוע הבא. בכוונת החברה להוציא לפרישה מוקדמת כ-200 טייסים בסך הכל.
2 צפייה בגלריה
גונן אושיסקין
גונן אושיסקין
מנכ"ל אל על, גונן אושיסקין
(צילום: מוטי קמחי)
אוסישקין פנה לנציגי הוועדים ואמר להם כי "יחד עם נציגי העובדים הוכחתם כי אל על איננה רק מקום עבודה, כי אם בית ומשפחה לאלפי אנשים שקשרו בה את גורלם. השיח היה כואב ומורכב, מאחר ומעולם לא חווינו משבר בעוצמה המתקרבת לזו של הקורונה. טבע ההסכם שנחתם אינו דומה להסכמי עבודה שנערכו בעבר, מאחר ואין מדובר כאן על הסכם עבודה חדש, אלא מימוש של תוכנית עסקית שנבנתה למטרה אחת - לאפשר לאל על לשרוד בענף בו תנועת הנוסעים נעצרה לחלוטין ולהתמודד מול תחרות קשה ביום שאחרי, מול 'אריות התעופה' העולמית".
אושסקין סיפר כי נפגש הבוקר עם נציגי משרדי האוצר והתחבורה וציין כי חש מעודד. "ניכר כי המדינה מחויבת לעזור לאל על בתנאי שאל על תתגייס לעזור לעצמה", כתב אוסישקין. "הכוונה כי ניישם את התוכנית שהוצגה לאוצר באופן הדוק ובהתאם לשלבים שנקבעו. אני נחוש לעשות זאת על מנת להבטיח את המשך קיומה של אל על.
"יחד עם זאת, הדרך שלפנינו ארוכה והיא מחייבת התגברות של המדינות על הנגיף והסכמים למעבר של אזרחים בין המדינות, תחת כללים ורגולציה כפי שייקבעו על ידי הגורמים המוסמכים. גם אז, החזרה שלנו תהיה באופן הדרגתי ומותאם לפעילות והיא תלויה בחתימה על הסכם עם מגזר הטייסים והגעה להסכמות עם המדינה והבנקים על ההלוואה", הוסיף.
אוסישקין פנה לוועד הטייסים, הוועד היחיד בקרב עובדי החברה מתוך ארבעה ועדים, שטרם חתם על הסכמי העבודה החדשים וקרא להם לגלות אחריות ולהצטרף לכל יתר עובדי החברה.