וול סטריט סיימה עוד יום עגום בצל חששות המשקיעים מהמשך השפעת הקורונה על השווקים: דאו ג'ונס צנח ב-5.9% ונכנס לטריטוריה דובית - 20% פחות מהשיא; נאסד"ק איבד 4.7%, ו-S&P 500 השיל 4.9% מערכו - שני המדדים כבר נכנסו במהלך המסחר לטריטוריה דובית, לאחר שאיבדו כבר יותר מ-5.5% - אך בחצי השעה האחרונה הירידות התמתנו מעט, והם לא נכנסו לשוק דובי.
המושג שוק דובי מגדיר ירידה של 20% מרמת השיא האחרונה, ולא כל המשקיעים מחשיבים תנודות במהלך המסחר לצורך החישוב.
1 צפייה בגלריה
בהלת הקורונה מושכת את הבורסות לירידות
בהלת הקורונה מושכת את הבורסות לירידות
ירידות בבורסה
(צילום: AFP)
הירידות מגיעות על רקע הודע ארגון הבריאות העולמי הכריז על התפרצות נגיף הקורונה כ"מגיפה עולמית", לאחר שהנגיף - שלא היה מוכר למערכת הבריאות עד לפני שלושה חודשים - הגיע ליותר מ-121 אלף נדבקים ברחבי העולם.  
בתוך כך, הנשיא דונלד טראמפ צפוי להיפגש היום עם מנהלים בכירים בוול סטריט, לדיון על תגובת התעשייה הפיננסית להתפשטות הקורונה ועל ההשפעה השלילית שלה על בתי עסק קטנים, על השווקים ועל הכלכלה האמריקנית בכלל.
"הנשיא ממוקד מאד במה שהבנקים יכולים לעשות עבור בתי העסק, אנחנו לא רואים כל צורך להתערבות כלשהי בשווקים", אמר שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין בשיחה עם עיתונאים בוושינגטון. גורם בבית הלבן אמר על הפגישה הצפויה שטראמפ מעוניין לשמוע על ההשקעות של המנהלים על הכלכלה ועל חבילת סיוע אפשרית, שכוללת הקלות מס, חופשות מחלה בתשלום והקלות לעסקים קטנים.

מלחמת הנפט

מלחמת המחירים על הנפט בעיצומה: ענקית הנפט הסעודית ארמקו התבקשה ע"י משרד האנרגיה הסעודי להעלות את התפוקה בכמיליון חביות ביום - ומחיר הנפט בעולם יורד. מנכ"ל ארמקו, אמין נאסר הודיע כי התבקש להעלות את התפוקה ל-13 מיליון חביות מ-12 מיליון.
בתוך כך, גם איחוד האמירויות תגדיל את מספר החביות ליום במיליון: החל מהחודש הבא חברת הנפט הלאומית בנסיכות תגדיל את מספר החביות למעל ל-4 מיליון, כך לפי דיווח בבלומברג. ההודעה יצאה זמן קצר לאחר החלטת סעודיה והחלטת רוסיה עוד קודם לכן להגדיל את התפוקה שלה, לאחר שההסכם שלה עם אופ"ק להגבלת מלאי הנפט קרס ביום שישי.
בתוך כך, מחיר הנפט הגולמי מסוג WTI איבד 4% ל-32.98 דולר לחבית.

מט"ח של קורונה

המגמה שוב התהפכה והדולר נחלש היום מול רוב המטבעות המובילים בעולם, אך מול השקל, המטבע האמריקני דווקא מתחזק - הדולר מטפס ב-1.7% לרמה של 3.56 שקלים. גם מול המטבעות האחרים נחלש המטבע הישראלי - האירו עולה ב-1% לשיעור של 4.05 שקלים, הפאונד מוסיף 0.4% ל-4.600 שקלים.
בעולם, כאמור שינוי מגמה, כאשר האירו מטפס אל מול הדולר ב-0.5% ל-1.133 דולר, והפאונד מתחזק אף הוא לעומת המטבע האמריקני ב-0.1% לשיעור של 1.292 דולר - ברקע הורדת הריבית בבנק המרכזי של אנגליה. הין מתחזק אל מול הדולר ב-0.8% (אמש הדולר זינק בחדות לעומת המטבע היפני).
לאחר שהמטבע האמריקני טיפס אמש בעקבות רמזים מצד הממשל האמריקני להחלת תמריצים כלכליים לשווקים בשל בהלת הקורונה, שב הדולר לירידות מול המטבעות המובילים בעולם. ברקע, ירידות בחוזים העתידיים על המדדים המובילים הבוקר בוול סטריט ובתשואות האג"חים של ארה"ב - המשקיעים עדיין חוששים מהמשך התפשטות הנגיף והשפעתו על השווקים.
זאת ועוד, הבוקר הודיע הבנק המרכזי באנגליה על צעד הקלה חריף בניסיון לתמוך בכלכלה מול ההשפעה השלילית של הקורונה: הורדה חדה של 50 נק' בסיס בריבית (0.5%), מ-0.75% ל-0.25%. הבנק האנגלי הולך בעקבותיו של הפד האמריקני, שהוריד במפתיע לפני כשבוע את הריבית ב-0.5%. בשוק מעריכים שהבנק האמריקני יבצע הורדה חדה נוספת של הריבית, בשיעור של 0.5% לפחות, בפגישת הריבית הצפויה ב-18 במרץ. בבריטניה אמר יו"ר הבנק היוצא מארק קרני שיש עדיין מרחב להורדות נוספות בריבית, עד הרמה האפסית בקירוב.
פורסם לראשונה: 07:45, 11.03.20