המשא ומתן הארוך אי פעם לחתימה על הסכם קיבוצי הסתיים אמש (ראשון), כשנחתם על ההסכם בחברת נמל אשדוד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המגעים להסכם, שהחלו בראשית שנת 2013, נוהלו על ידי שלושה ממונים על השכר, תחת שלושה שרי אוצר, ארבעה מנכ"לי אוצר ושלושה ראשי הסתדרות. השר ישראל כץ היה מהממונים על ניהול המשא ומתן הן כשר תחבורה והן כשר האוצר.
2 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
נמל אשדוד
(צילום: אבי רוקח)
ההסכם, שתומך בהשלמת הרפורמה בנמלי הים של ישראל, נחתם בין הנהלת חברת נמל אשדוד לבין ההסתדרות הכללית, והוא כולל סעיפי הגנה מפני פיטורים קולקטיביים, סעיפי פרישה מרצון וצמצום פערי שכר בקרב עובדי מינהל.
בשנים האחרונות התנהל מו"מ ממושך לקראת התמודדות חברת נמל אשדוד מול נמל פרטי שיוקם בנמל אשדוד, במטרה לסלול את הדרך להגברת התחרותיות בענף.
בשנת 2016 הושג מסמך עקרונות ובשנת 2020 נחתמו הסכמים קיבוציים בנוגע להשלכות התחרות על חברת נמל חיפה, שהתוו במידה רבה את הדרך להסכמות גם בנמל אשדוד, וכן הסכמים קיבוציים לגבי מעבר עובדי מחלקת ים לחברת בת של חברת נמלי ישראל, כחלק מהרפורמה.
2 צפייה בגלריה
הסכם קיבוצי נמל אשדוד
הסכם קיבוצי נמל אשדוד
טקס החתימה על ההסכם הקיבוצי בנמל אשדוד
(צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
לפני שלושה שבועות הושגו הבנות סופיות בין ההסתדרות לבין נציגות העובדים, הנהלת הנמל ומשרד האוצר, והצדדים התכנסו לגיבוש הסכמים קיבוציים מפורטים שנחתמו סופית היום.
המשנה לממונה על השכר, אפי מלכין: "ההסכמים שנחתמו יאפשרו לחברת נמל אשדוד להיערך לתחרות הצפויה בנמלי הים, ובהמשך להסכמים למעבר מחלקות ים ולהסכמים הקיבוציים שנחתמו בנמל חיפה, משלימים את מכלול ההסכמות לגבי זכויות העובדים בנוגע להשלכות הרפורמה בנמלי הים בישראל".
שרת התחבורה, ח״כ מירי רגב: "ההסכם הוכיח שיש מקום גם לזכויות עובדים וגם לתחרות ושוק חופשי".
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "ההסכם הוא ציון דרך משמעותי לעתידו של אחד מענפי התשתיות החשובים ביותר במדינה. בהידברות ובשיח מכבד, אנו מצליחים להביא לקו הגמר רפורמות מורכבות שמחזקות את הכלכלה הישראלית".
פורסם לראשונה: 23:53, 28.02.21