רגע לפני הבחירות ומחשש שלא תקום מיד לאחריהן ממשלה, האריכה היום (ב') ועדת הכספים של הכנסת בחודשיים את תוכניות הסיוע לעסקים ועצמאים. ההארכה היא למענקי הסיוע לעצמאי ולשכיר בעל שליטה (מענקים סוציאליים) ולמענקי ההוצאות הקבועות לעסקים, עבור החודשים מרץ ואפריל 2021.

במסגרת המענק הסוציאלי שולמו עד כה כ-15 מיליארד שקל, במסגרת מענק הוצאות קבועות כ-13 מיליארד שקל ובמסגרת המענק עקב פגיעה ממושכת בעסקים רק כ-872 מיליון שקל. המימון לצורך תשלום המענקים בחודשים אלה כבר נכלל במסגרת הגדלת ההוצאה לשנת 2021 לצורך ההתמודדות עם משבר הקורונה.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך הדיון חברי הוועדה קראו לפעול להחזרת עובדים הנמצאים בחל"ת לשוק העבודה, ובוחרים שלא לעשות זאת. ישראלה מני, סמנכ"לית אגף כלכלה ומיסים, באיגוד לשכות המסחר, אמרה כי "יש עסקים רבים, גדולים וקטנים, שסובלים ממחסור עצום בכוח אדם. היה לי מקרה של עובד שבא למעסיק ואמר לו שהוא מעדיף לצאת לחל"ת עם הבת זוג שלו, כי יש לו מימון מהמדינה. אנחנו בבעיה מאוד חמורה של עובדים. ניתקע עם זה בהמשך".
לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, "יש אנשים שאינם יכולים לצאת, שמקומות התעסוקה שלהם לא חזרו לפעילות או חזרו בצורה חלקית. זה עניין אחר. אנחנו מדברים על עובדים שיכולים לחזור באופן מלא למקומות העבודה שלהם שמשוועים להם, ולא רוצים לחזור בשל הקיבעון שהמדינה אומרת, כך החלטנו, זה המנגנון, בואו נחכה שתסתיים התקופה. צריך לחשוב על כל התהליך הזה".
יצוין שכ-650 אלף מחוסרי עבודה טרם חזרו לעבודה. ההערכה הראשונית היא שאתמול חזרו לעבודה עשרות אלפים מחל"ת ועד פסח יחזרו עוד כמה עשרות אלפים ומספר מחוסרי העבודה ינוע סביב 600 אלף עובדים בחופשות ללא תשלום וכאלה שפוטרו או שמקומות עבודתם נסגרו כליל.