משרדי הרווחה והאוצר סיכמו על ביטול קיזוז הקצבאות בתקופת הקורונה. כך נמסר הערב (ב') מלשכת שר העבודה והרווחה, איציק שמולי. בהודעה נכתב כי שמולי הגיע עם נציגי אגף התקציבים במשרד האוצר לסיכום בדבר הפסקת קיזוז דמי אבטלה מקצבאות הבטחת הכנסה, דמי מזונות, אזרח ותיק, תוספת תלויים לקצבת נכות ושארים.
על פי הסיכום, הסכומים שקוזזו מתחילת מרץ עד לסוף מאי יוחזרו רטרואקטיבית לזכאים, עם כניסת החוק לתוקף, ובמהלך חודש יוני גם כן לא יהיו קיזוזים. מדובר בהחזר של כ-250 מיליון שקלים. המהלך צפוי להיות מאושר בכנסת מיד לאחר אישור מסגרת תקציב החירום בגובה 14 מיליארד שקל בשבוע הבא.
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
(באדיבות שירות התעסוקה)
החוק ייטיב עם כ-40 אלף מפוטרים מקבלי קצבאות, שעד כה לא קיבלו דמי אבטלה מלאים. עם זאת, הוא יהיה תקף כאמור רק למפוטרים בתקופת הקורונה, ולאחר מכן הקיזוז מדמי האבטלה צפוי להתחדש.
שמולי אמר כי "לא נהיה מוכנים להשאיר אף אחד מאחור. מדובר בהישג חסר תקדים לטובת השכבות החלשות. אני מודה לשר האוצר על הגיבוי ולמנכ"ל הביטוח הלאומי ולנציגי אגף התקציבים על שיתוף הפעולה התכליתי והמקצועי".
2 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
שר העבודה והרווחה, איציק שמולי
(צילום: אבי מועלם)
טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121-מנוע לשינוי חברתי, שהייתה ממובילי המאבק בנושא, הוסיפה כי "סוף סוף יתוקן העוול הנורא שנעשה ל-40 אלף מפוטרים מקבלי קצבאות, שלא קיבלו את דמי האבטלה שמגיעים להם יותר מחודשיים. אנו מברכים על ההסכם עם האוצר ומקווים שיעוגן בחקיקה מהירה ובהעברה דחופה של הכספים. הממשלה חייבת להמשיך גם מעבר לחודש מאי את מתן דמי האבטלה למי שפוטרו בתקופת הקורונה ולא יחזרו לעבודה גם בחודשים הקרובים".
מדובר על שינוי בעמדת משרד האוצר, שעד לכניסתו של השר ישראל כץ לתפקיד בשבוע שעבר הביע התנגדות לביטול הקיזוז. באוצר טענו אז בהקשר לקיזוז מקצבאות אזרח ותיק כי "מתן גמלת אבטלה במקביל לקצבת אזרח ותיק תגדיל את התמריץ ליציאה משוק העבודה בשל התנאים המשופרים ביציאה ביחס למצב הקיים ועשויה להביא לפגיעה בתעסוקה. מאחר שקיים קושי לחזור לשוק העבודה לאחר יציאה ממנו בגילאים אלה, ובהתחשב בכך שתקופת הזכאות לקצבת אבטלה מוגבלת בזמן, פגיעה זו עלולה להיות בלתי הפיכה, מה שהופך תמריץ זה לבעייתי אף יותר".
כך גם בהקשר לביטול הקיזוז למקבלי הבטחת הכנסה, נטען כי הדבר "יגדיל את התמריץ של העובדים הזכאים להבטחת הכנסה להפסיק את עבודתם ולהיות זכאים לקצבת אבטלה, בשל הידיעה שהכנסתם לא תיפגע באופן משמעותי. כך שצפוי שיותר עובדים הזכאים להבטחת הכנסה יבחרו להפסיק את עבודתם".