החשש של אלפי זוגות שעומדים להינשא שוב הופך למציאות: היום (ד') צפויות להיכנס לתוקף הגבלות חדשות, שבמסגרתן ייסגרו כלל אולמות האירועים ולא ניתן יהיה לערוך חתונות וחגיגות אחרות. מעבר לעוגמת הנפש של הזוגות המאורסים, מה שמטריד במיוחד הוא כיצד עליהם לפעול במקרה שבו הם נאלצים לבטל או לדחות את האירוע: האם הם ייאלצו לספוג את עלות דמי המקדמה או שמא יקבלו קנס כספי מצד האולם? גיבשנו מדריך לשאלות שמטרידות את הזוגות שתכננו להינשא, כמו גם מי שמתכנן אירוע של בת מצווה, בר מצווה או ברית.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המועצה לצרכנות מסבירים כי ההודעה על ביטול כלל האירועים משמעותה "כשל תמורה מלא". כלומר, לאור העובדה שלא ניתן כלל לקיים את האירועים בנסיבות של כוח עליון, אין הצדקה משפטית להטלת הוצאות בעלי האולמות על הלקוחות. עמדת המועצה זהה במובן זה להמלצת הוועדה הבין משרדית בנוגע לאולמות אירועים, שטוענת כי אם הצדדים לא מגיעים להסכמה לגבי דחיית האירוע למועד מאוחר יותר, דמי ביטול בסך 10% או 10 אלף שקל (הנמוך מביניהם), הם הסכום המירבי שיוכלו לשמור בעלי האולמות.
3 צפייה בגלריה
מתחתנים בצל הקורונה
מתחתנים בצל הקורונה
מתחתנים בצל הקורונה
(צילום: דובי ריין)
מה קורה עם מקדמות שניתנו כבר לבעל האולם?
אם האירוע מתוכנן לעוד חודשיים, בני הזוג לא יכולים לבטל ולקבל בחזרה את המקדמה ששילמו, משום שלא ניתן לבטל חוזה באופן חד צדדי.
אם מדובר בחתונה שלא התקיימה בדיעבד עקב נסיבות הקורונה, החוק קובע שבית המשפט יכול לחייב את בעל האולם להחזיר לצד השני את מה שקיבל על פי החוזה, וזאת אם בית המשפט סבור שזה מה שיש לעשות בנסיבות העניין, כאשר האירוע לא התקיים בפועל.
מה עושים אם בעל האולם לא מאפשר ביטול?
המצב מורכב לכל הצדדים - הן לבעל האולם ולספקי השירות והן לזוג שחתונתו בוטלה או נדחתה. אין חקיקה חדשה בנושא זה, אולם מצופה בנסיבות כאלה משני הצדדים לפעול בתום לב כדי להקטין ככל הניתן את הנזק שנגרם לכל הצדדים. מוטב כאמור להגיע להסדר ולא להיגרר להליך משפטי ארוך, יקר ובעיקר מיותר לאור הנסיבות. אם הצדדים כן יגיעו למצב זה, במקרה של אי הסכמה הצרכן יאלץ לתבוע הצרכן את האולם.
תכננו להתחתן אחרי החגים. מה מומלץ לעשות?
אם טרם חתמתם על ההסכמים - מומלץ לבדוק את כל החוזים מול בית העסק ולהתאים למציאות החדשה את סעיפי המדיניות במקרה של כוח עליון. בנוסף, מומלץ להכניס סעיף שלפיו כל עוד יתאפשר להפיק את האירוע במסגרת הנחיות המדינה, בעל האולם יהיה מחויב לאפשר זאת ולא יוכל לבטל מיוזמתו את האירוע.
העסקה כבר סוכמה ונחתמה בחוזה - האם ניתן לבטל אותה?
ראשית, יש לבחון את הסכמי ההתקשרות בין כלל הגופים ואת ההסכם הספציפי החל בין הצדדים, ולבדוק אם יש התייחסות כלשהי לביטול או לסיכול ההסכם עקב כוח עליון ו/או צד שלישי. בתוך כך יש לבדוק מהם תנאי הביטול, ואיזה פיצוי ניתן להשיג מאיזה גוף. מומלץ לשני הצדדים לנהוג בתום לב ולפעול ככל הניתן לשם הקטנת הנזק או מציאת תחליף, תוך הבנה כי במכלול הנסיבות יש לצרכן סיכוי גבוה לבטל חתונה או אירוע על אף שנחתמו החוזים על ידי הצדדים.

ומה עם שמלת הכלה שלי

האם ובאילו מצבים אפשר לבטל עסקת רכישה של שמלת כלה?
אם מדובר על שמלה שאינה לפי מידות או דרישות מיוחדות, ניתן לבטל את העסקה בתוך יומיים שאינם ימי מנוחה מיום ביצועה, ודמי הביטול יהיו 5% או 100 שקלים, על פי הנמוך מביניהם.
שמלה שתיתפר על פי מידות שלא החלו בייצורה, ניתן לבטל בכפוף לתשלום דמי ביטול בתוך 14 ימים מיום ההזמנה. ברגע שנערכו מדידות, גם אם ראשוניות, ובית העסק ביצע פעולת ייצור ראשונית (נגזר בד), לא תהיה אפשרות לבטל את העסקה. אם חלף מועד הביטול - החוזה בין הצדדים קובע אם יש לשלם דמי הביטול.
לגבי השכרת שמלת כלה - אין זכות ביטול לפי התקנות לגבי שירות זה, לכן החוזה בין הצדדים הוא שקובע את תנאי הביטול.
האם ניתן לבטל את שירותי האיפור ועיצוב השיער?
על מנת לבטל את העסקה צריך ששני תנאים יתקיימו - מועד הביטול יהיה בתוך 14 ימים מיום שבוצעה העסקה (בעסקה של מכר מרחוק, בטלפון או באינטרנט, יחולו הוראות חוק הגנת הצרכן בעניין מכר מרחוק); וכן בתנאי שנותרו יומיים שאינם ימי מנוחה לפני מועד האירוע, בכפוף לדמי ביטול של 5% או 100 שקל לפי הנמוך מביניהם.
3 צפייה בגלריה
ניתן לבטל את שירותי האיפור בתוך 14 ימים מביצוע עסקה וכן בתנאי שנותרו יומיים שאינם ימי מנוחה עד למועד האירוע
ניתן לבטל את שירותי האיפור בתוך 14 ימים מביצוע עסקה וכן בתנאי שנותרו יומיים שאינם ימי מנוחה עד למועד האירוע
ניתן לבטל את שירותי האיפור בתוך 14 ימים מביצוע עסקה וכן בתנאי שנותרו יומיים שאינם ימי מנוחה עד למועד האירוע
(צילום: shutterstock)
על מנת לבטל את העסקה צריך ששני התנאים יתקיימו, כאמור, כך שמומלץ ככל שניתן להתקשר בעסקאות הללו קרוב למועד האירוע, כי זכות הביטול שלכם מוגבלת בזמן.
אם חלף מועד הביטול, החוזה בין הצדדים הוא שקובע. אם החתונה נדחתה למועד אחר כדאי להגיע להסכמה לגבי דחיית מועד מתן השירות, ולעגן את הדברים בהסכם בכתב.
מהם תנאי הביטול של תקליטן, להקה או זמר, צלם ושירותים אחרים?
אם מדובר על עסקה שבוצעה באמצעות הטלפון או האינטרנט (מכר מרחוק), יחולו הוראות חוק הגנת הצרכן בעניין מכר מרחוק. כלומר, ככל שההתקשרות הייתה טלפונית או באינטרנט, אתם רשאים לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום שבוצעה, או מיום שקיבלתם טופס גילוי נאות, שמפרט את כל פרטי ההסכמות, לפי המאוחר מביניהם, וכן בתנאי שנותרו יומיים, שאינם ימי מנוחה, לפני מועד האירוע המתוכנן, בכפוף לדמי ביטול של 5% או 100 שקלים, לפי הנמוך מביניהם.
אם חתמתם על ההסכם בבית העסק - חשוב לדעת כי תקנות ביטול עסקה לא חלות במקרה הזה, ועל כן, זכות הביטול תהיה אך ורק בהתאם לתנאים שנקבעו בהסכם.
אם מועד הביטול חלף או שהחוזה לא מאפשר לבטל והאירוע בוטל בשל המגבלות - משום שהשירות כפוף לקיום האירוע באולם, שבוטל בשל הנחיות משרד הבריאות, ייתכן שבית המשפט יקבע כי לא ניתן לדרוש פיצוי בגין הפרת חוזה. לבית המשפט הסמכות לקבוע את סכום ההשבה שלו זכאי הצרכן.
מה בנוגע לביטול רכישה של טבעות ותכשיטים?
אם רכשתם טבעת או תכשיט בחנות שעלותם נמוכה מ-3,000 שקל, אתם רשאים לבטל את העסקה בתוך יומיים שאינם ימי מנוחה מיום הרכישה, בכפוף לתשלום דמי ביטול.
היה ועלות כל מוצר בנפרד גבוהה יותר, או לחלופין שנדרשו התאמות מיוחדות עבורכם - לא תקום זכות הביטול ולא תוכלו לחזור בכם מהעסקה.

מה עושים אם תתאפשר חתונה, אך בתנאים מגבילים?

מה קורה אם התחייבנו ל-500 מנות אבל ההנחיות מגבילות את מספר האורחים?
התחייבות למספר אורחים גדול שלא יתאפשר בשל מגבלות ממשלה מהווה "כישלון תמורה חלקי", שמשמעותו היא שאין בגינו זיכוי אוטומטי למתחתנים על התשלום ששולם. כאן המקום להדגיש כי מכיוון שסוגיה זו נתונה לפרשנות משפטית, מומלץ לשני הצדדים לנסות להגיע לעמק השווה ולהימנע מלהגיע לערכאות משפטיות.
על פי עמדת המועצה לצרכנות מדובר, לכאורה, בשינוי מהותי בתנאי העסקה. על כן ככל שהצדדים לא יגיעו להסכמות בעניין הקפאת העסקה תמורת הקפאת התשלום, עדיין הצרכן רשאי לבטל את העסקה בהתאם להוראות חוק הגנת הצרכן. עם זאת, האולם לא רשאי לגבות את דמי הביטול שנקבעו בהסכם, ככל שנקבעו, שכן הם מהווים פיצוי מוסכם ועל פי סעיף 18 לחוק החוזים: כאשר ביטול ההסכם נובע מסיכול או כוח עליון, לא תקום הזכות לפיצוי.
כוח עליון במובן החוזי הוא נסיבות חדשות שלא נגרמו על ידי אחד הצדדים, ושאי אפשר היה לחזות אותן או למנוע אותן. בנסיבות החדשות הנוצרות כתוצאה מאותו כוח עליון, קיום העסקה בתנאים שנקבעו מראש הוא בלתי אפשרי ובלתי צודק. החוק היבש לא מסייע לצרכן להבין מה מגיע לו במקרה של ביטול בשל כוח עליון. עקרון הצדק המנחה בחוק הוא שעל כל צד לשלם את ההוצאות הסבירות שהוצאו לשם קיום החוזה ולהשיב את יתרת הכספים. בסופו של עניין, נתונה לבית המשפט הסמכות לקבוע כיצד לחלק את הנזק בין הצדדים לעסקה, ואם המקרה יתגלגל לערכאות משפטיות, שם יוחלט האם יש להשיב כספים, למי ואיזה סכום.
יש לי מוזמנים בקבוצת סיכון. אני לא אתחתן בלי סבא וסבתא שלי!
לפי המתווה טרם סגירת האירועים, שממנו ניתן לשער מה יקרה אם יחזרו החתונות תחת מגבלות קהל, בכל חתונה חייב להיות "אזור סטרילי" שבו ישהו האנשים שנמצאים בקבוצת סיכון. אחרי "התו הסגול", הכוונה הייתה ליצור "תו לבן", שאותו יקבלו האולמות וגני האירועים שיתחייבו לעמוד בהנחיות המדינה. אם יחזרו האירועים, ודאו מראש מול האולם שלכם שהוא מחזיק בתו כזה.
מכיוון שנאלצנו לצמצם את מספר המוזמנים, בעל האולם הודיע לנו שנצטרך לשלם 600 שקל על מנה במקום 370 שקל, הסכום שעליו סיכמנו. אם לא נקיים את האירוע ניאלץ לשלם קנס בסך עשרות אלפי שקלים. מה הדין במקרה כזה?
בעל האולם לא רשאי לעשות דין לעצמו ולשנות את תנאי החוזה באופן חד צדדי, לשנות את מחיר המנה, להוסיף קנס במקרה של ביטול או להפקיד צ'קים שניתנו לו אם השירות לא סופק. בעל האולם בעצם מנסה לכפות על בני הזוג תנאים חדשים: מחיר כפול למנה וקנס גבוה במקרה של ביטול.
3 צפייה בגלריה
בעל האולם לא יכול לכפות על בני הזוג תנאים חדשים, כמו מחיר כפול למנה. עם זאת, לא ניתן לצפות את המגבלות ולכן על שני הצדדים חובה לקיים את החוזה בתום לב
בעל האולם לא יכול לכפות על בני הזוג תנאים חדשים, כמו מחיר כפול למנה. עם זאת, לא ניתן לצפות את המגבלות ולכן על שני הצדדים חובה לקיים את החוזה בתום לב
בעל האולם לא יכול לכפות על בני הזוג תנאים חדשים, כמו מחיר כפול למנה. עם זאת, לא ניתן לצפות את המגבלות ולכן על שני הצדדים חובה לקיים את החוזה בתום לב
(צילום: shutterstock)
הצדדים התחייבו שניהם למחיר, למספר מוזמנים ולתנאים נוספים, אולם לא ניתן היה לצפות שהאירוע יתבטל בשל המגבלות. כלומר, שני הצדדים מנועים מלקיים את האירוע כפי שהתחייבו על פי החוזה ועל כן מדובר בסיכול חוזה. על שני הצדדים חלה החובה לקיים את החוזה בתום לב. למשל, ניתן לדחות את האירוע למועד אחר שבו לא יהיו מגבלות מבחינת כמות המוזמנים.
דרישת בעל האולם לקיים את החתונה עם מספר מאוד מצומצם של מוזמנים, תוך שינוי המחיר והטלת קנס כבד במקרה של ביטול, מעלה חשש לחוסר תום לב מובהק - שאין לו הצדקה כלל בנסיבות אלה. בנוסף, אם בני הזוג מסרו צ'קים לקיום התחייבותם, צ'קים אלה לא מהווים התחייבות לתשלום במנותק מקיום החוזה.
בהתאם, אם האירוע התקיים עם מספר מוזמנים קטן יותר ובני הזוג ביטלו חלק מהצ'קים בשל מגבלות על מספר המוזמנים, או אם האירוע בוטל בשל המגבלות שהוטלו כעת, יש לבני הזוג טענת הגנה טובה בשל כשל תמורה, משום שהאולם לא יכול לספק את השירות כפי שהתחייב. זו גם עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה כפי שפורסמה.
מה קורה אם אחד הספקים נמצא בבידוד ולא יכול להגיע?
ככלל, ברגע שאדם (הצלם לדוגמה) מחויב להיכנס לבידוד - החוזים שחלים עליו מבוטלים והוא לא יהיה חשוף לתביעת נזיקין בשל עוגמת הנפש שנגרמה לכם כתוצאה מהיעדרו. מכיוון שכך, לא חלה על המתחתנים חובה לשלם לו את מלוא הסכום ואם שולמה מקדמה - עליו להשיב את הכסף, שכן יש כאן "כישלון תמורה מלא" והחוזה כאמור מבוטל אוטומטית.
פורסם לראשונה: 13:02, 06.07.20