מצוקת עולם התרבות ממשיכה: בית המשפט המחוזי בחיפה מינה אתמול (א') לתיאטרון הצפון מרכז אמנויות הבמה (בית העם) בקריית חיים נאמן זמני, עו"ד רון חכים, לאחר שהתיאטרון צבר חובות של כ-11 מיליון שקל והגיש בקשת הקפאת הליכים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהבקשה עולה שבמהלך השנים הזרימו בעלי המניות עוד ועוד כספים כדי "להחזיק את התיאטרון מעל למים". השופטת בטינה טאובר קבעה כי "יש חשיבות לפעול לשמירת נכסי החברה, ולא פחות מכך לנסות למכור אותה בהקדם האפשרי". את התיאטרון מייצגים עוה"ד איתי פריימן ורועי ספיבק.
2 צפייה בגלריה
עדי קאופמן, מנכ"לית תאטרון הצפון
עדי קאופמן, מנכ"לית תאטרון הצפון
"התחננתי לעזרה, לא קיבלנו שקל בודד". עדי קאופמן, מנכ"לית תיאטרון הצפון
(צילום: אלעד גרשגורן)
לתיאטרון, שנוסד ב-1994, יש כ-20 אלף מנויים ומועסקים בו 48 עובדים, "אך עם פרוץ מגפת הקורונה 45 מהם הוצאו לחופשה ללא תשלום", נכתב בבקשה, שממנה עולה שגם לפני הקורונה מצבו הכלכלי של התיאטרון לא היה מיטבי: הוא היה מצוי במחנק תזרימי שהביא אותו ליטול מפעם לפעם הלוואות גישור מבעלי המניות (איזה פלדמן וסמיון קזנסקי, שמחזיקים במניות מאז שנוסד התיאטרון).
עדי קאופמן, מנכ"לית התיאטרון מאז 2010, נשמעה אתמול כואבת ועצובה על מצב התיאטרון, שהגדירה "הבן הבכור שלי". "אני עובדת פה 21 שנה. גדלתי מלמטה, התחלתי כפקידת קבלה. זה מפעל חיי. הלב שלי מדמם כמו שאי אפשר לתאר", היא מספרת.

הכל במימון פרטי

עד הימים האחרונים קאופמן עוד הייתה במשא ומתן על רכישת התיאטרון בידי איש עסקים מהתחום. "אפשר בקלות להפעיל את התיאטרון הזה, אבל אי אפשר לנתק את משבר הקורונה. יש הבנה שבשנה הזו אי אפשר יהיה לצרף רווחים. אנחנו התיאטרון היחיד בבעלות פרטית, אנחנו לא מקבלים תקציבים מאף גוף במדינה" היא אומרת, ומוסיפה שבחודשים האחרונים פנתה למשרדי התרבות והאוצר ולרשות המסים: "התחננתי לעזרה, למענק, אבל לא קיבלנו שקל בודד. לא פעימה ראשונה, לא שנייה ולא שלישית. אמרתי לכל מי שדיברתי איתו שזה להיות או לחדול ושיעזרו לנו, אבל לא נעניתי".
גם תושבי האזור נשמעו אתמול מאוכזבים: "זו בשורה לא משמחת", אמר לנו מנוי, "חשוב שהמדינה תסייע לענף התרבות, זה חשוב שבפריפריה יהיו מופעים והצגות. זה חלק מהחיים של כולנו". מנויה נוספת הצטרפה ואמרה ש"כשתיאטרון נסגר זה מאוד משמעותי וחבל. אני חוששת שיהיו עוד תיאטראות בפריפריה שלא ישרדו, הם ייפלו כמו קוביות דומינו. לי אין נזק כספי משמעותי, הפסדתי הצגה אחת, אבל מה קורה עם מי שיש לו עוד הצגות?".
2 צפייה בגלריה
 נאמן תיאטרון הצפון, עו"ד רון חכים
 נאמן תיאטרון הצפון, עו"ד רון חכים
נאמן תיאטרון הצפון, עו"ד רון חכים
(צילום: אורן שליו)
עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות, אומר שבמקרה של כשל תמורה שלא במסגרת פשיטת רגל חברת האשראי מחויבת לעצור את התשלומים העתידיים, אך היא לא מחזירה את הכספים שכבר חויבו. במקרה של בקשה לפשיטת רגל, כינוס נכסים או פירוק, יוחזרו רק כספים שטרם הועברו לבית העסק (מיום פניית הלקוח). הכוונה היא לייצב את התיאטרון ולהחזירו לפעילות כך שמנויים יוכלו לראות הצגות. אם התיאטרון יפורק, הסיכוי לקבל החזר כספי קלוש.
תגובת בעלי המניות באמצעות עו"ד איתי פריימן ממשרד פריימן ספיבק ושות': "בעלי המניות פעלו שנים להמשיך להפעיל את התיאטרון בהיעדר תמיכה מצד עיריית חיפה, הממשלה או גורם אחר. עם פרוץ מגפת הקורונה וסגירת שעריו, הגירעון שבו מצוי התיאטרון העמיק. לאחר שנים שבהן העמידו לתיאטרון הלוואות, שעה שהתיאטראות השכנים ממומנים מתקציבים ציבוריים, החליטו בעלי המניות שאינם מעוניינים להזרים עוד כספים להפעלתו".
נאמן התיאטרון הזמני עו"ד רון חכים מסר: "אפגש עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי למצוא פתרון שיאפשר לתיאטרון לשוב ולהציג".