פנסיה בצל הקורונה: בעוד החוסכים הצעירים לפנסיה מופסדים ממשבר הקורונה רק "על הנייר", ויש להם שנות חיסכון רבות לפניהם כדי לתקן את נזקי התשואה השלילית שנגרמה ברבעון הראשון של השנה, החוסכים המבוגרים יותר הם אלו שצריכים לעקוב אחרי התיק הפנסיוני שלהם מקרוב, בייחוד אם החיסכון שלהם מתנהל בקרנות הפנסיה החדשות.
מה בעצם הסיכון המשמעותי בעולם הפנסיוני לחוסכים בקרנות החדשות? לאט־לאט לאורך השנים, עברו החסכונות הפנסיוניים שלנו להתנהל בשוק ההון, ולכן הם חשופים לתנודות בו - לעליות שמגדילות אותו ומעניקות לכסף תשואה גבוהה, אך גם להפסדים ולירידות.
2 צפייה בגלריה
פנסיה בצל הקורונה
פנסיה בצל הקורונה
פנסיה בצל הקורונה
(צילום: shutterstock)
לאורך שנות חיסכון ארוכות, שוק ההון נמצא במגמת עלייה - התפתחות טכנולוגית וצמיחה דוחפים אותו למעלה. לכן, כסף שנחסך לאורך 40 שנות עבודה יעבור תנודתיות רבה: יהיו עליות, וירידות, ועליות - ובסוף הדרך החוסך יראה בסך הכל תשואה חיובית.
איפה הבעיה? ברגע היציאה לפנסיה הכסף שנצבר בחיסכון עד אותו הרגע מומר לקצבה - לוקחים את סכום החיסכון, מחלקים במקדם מסוים שמייצג תוחלת חיים, ריבית ומשתנים נוספים, ומקבלים קצבה. ככל שהחיסכון קטן יותר, הקצבה נמוכה יותר.
אם בשנה או בשנתיים לפני היציאה לפנסיה יש ירידות חדות בשווקים, החיסכון מצטמצם ואין מספיק זמן להמתין עד ששוק ההון יעלה והחיסכון יגדל בחזרה.
זו אחת הסיבות לכך שמסלולי החיסכון הפנסיוני שמחולקים לפי גיל מפחיתים חשיפה למניות ככל שגיל החוסך עולה. מסיבה זו גם ממליצים לחוסכים צעירים לנהל את החיסכון ברמת סיכון גבוהה, על מנת ליהנות ככל הניתן מהעליות - בתקופה שבה יש להם מספיק זמן לתקן גם נזקים של ירידות.

קרנות חדשות

מומלץ לאנשים שמתקרבים לפרישה, בייחוד מגיל 60 ומעלה, לבדוק היכן מתנהלים החסכונות הפנסיוניים שלהם, ואם הם מתנהלים בקרנות פנסיה חדשות או שיש להם הפקדות לקופות גמל, לדעת גם באיזו רמת סיכון מושקעים הכספים, ואז הם יצטרכו לקבל החלטה: האם לצמצם חשיפה לשוק ההון ולא ליהנות מהעליות אך גם לא להיות חשופים למשבר, או להישאר ברמת הסיכון שבה נוהל החיסכון עד כה.
זאת בהתאם למשתנים כמו מתי ברצונם לפרוש ואם יש להם נכסים נוספים, או שהחיסכון הזה יהיה עיקר הכנסתם בעתיד.
זו המלצה שנכונה לכל החוסכים המבוגרים תמיד, ועוד יותר בהתייחסות למשבר הקורונה: בחודש אפריל עד כה היו עליות שמחקו חלק מהירידות שהיו במארס, אבל אף אחד לא יודע איך יתנהגו השווקים מכאן והלאה.
לכן, חוסכים מבוגרים שלא הכינו את התיק הפנסיוני בזמן והגיעו למשבר עם רמת סיכון גבוהה, צריכים להבין מה המשמעות של התנודתיות הגבוהה עבורם, למתי הם צריכים את הכסף ולאילו סיכונים הם חשופים. וגם לראות אם במקרה שהם ספגו הפסדים גבוהים, הם יכולים לדחות את הפרישה על מנת שאולי תהיה אפשרות לכסף להמשיך לעבוד בשוק ההון ולהחזיר את ההפסד.
אגב, מי שכבר מקבל קצבה מקרן פנסיה חדשה יכול להתעודד מאחר שזו נהנית ממרכיב גבוה יחסית של תשואה מובטחת באמצעות אג"ח מיועדות שהנפיקה המדינה, ובאופן יחסי ההשפעה של המשבר עליהן נמוכה.

קרנות ותיקות

מרבית החוסכים שמגיעים לגיל פרישה כעת מחזיקים בתיק שלהם מכשירי חיסכון ישנים, וזה הזמן גם לדעת אילו מוצרים יש להם בתיק ואיך הם מתנהגים נוכח הסערה בשווקים בתקופה זו. כך למשל, פנסיה תקציבית, קרנות פנסיה ותיקות ופוליסות ביטוחי מנהלים שהופקו בשנות ה־80 - לא חשופים לשוק ההון כלל. בקרנות הפנסיה הוותיקות ובפנסיה התקציבית יש צבירה של זכויות, ופוליסות משנות ה־80 מבטיחות תשואה ומגובות באג"ח מיועדות. גם פנסיונרים שכבר מקבלים קצבה ממקורות אלו, קצבתם לא מושפעת משוק ההון.
בפוליסות ביטוחי מנהלים משנת 1991 ואילך החיסכון מתנהל בשוק ההון, ומשנת 2004 יש אפשרות לחוסכים לבחור את רמת הסיכון שבה יתנהל החיסכון, או לבקש להצטרף למסלול תלוי גיל.
לפנסיונרים שמקבלים קצבה מפוליסות ביטוחי מנהלים אלו, הקצבה המשולמת כן חשופה לשוק ההון, והיא עלולה להיות מושפעת מהמשבר האחרון.

מסלולים תלויי גיל

בשנת 2016 נכנסה לתוקף רגולציה שלפיה השקעות הכספים במכשירי החיסכון הפנסיוני יתנהלו ברמת סיכון תלויית גיל, כלומר - ככל שגיל החוסך עולה, הוא עובר למסלול השקעות מסוכן פחות.
עם זאת, רגולציה זו לא נכנסה לתוקף לגבי חסכונות קיימים, אלא לגבי חוסכים שהצטרפו למכשירי החיסכון מאותה עת ואילך. חוסכים שבאותה עת כבר היו להם מכשירי חיסכון פנסיוני קיימים - צריכים לפנות ולבקש באופן אקטיבי להצטרף למסלול ניהול השקעות תלוי גיל.

ההחלטה בפרישה: מה יקבל בן הזוג

הפורשים מקרנות הפנסיה החדשות וגם בחלק מביטוחי המנהלים צריכים לקבל החלטה נוספת שמשפיעה על גובה הקצבה: כמה קצבאות מובטחות הם מעוניינים להשאיר אחריהם. במה מדובר? הם יקבלו קצבה מקרן הפנסיה למשך כל ימי חייהם, אבל מה יקרה אם חודשיים לאחר יציאתם לגמלאות הם יילכו לעולמם? על מנת להגן על החיסכון הפנסיוני במקרה כזה העמית בוחר כמה קצבאות מובטחות הוא יקבל.
אם הוא נפטר לפני שקיבל את כל הקצבאות המובטחות, יורשיו יקבלו את הסכום שנותר. למשל: אם עמית בחר לקבל 180 קצבאות מובטחות, והלך לעולמו לאחר 10 חודשים בהם קיבל קצבה, השארים או היורשים יקבלו סכום השווה ל-170 קצבאות.

לא לשכוח את הרכיבים הביטוחיים

החיסכון הפנסיוני מכיל גם חיסכון לגיל פרישה ולצדו גם רכיבים ביטוחיים - ביטוח אובדן כושר עבודה וביטוח מפני מוות. ביטוחים אלו בגילאים צעירים מבטיחים את משק הבית מפני מקרים בהם העמית לא יכול להמשיך לפרנס את המשפחה.
בכל שלב של החיסכון הפנסיוני כדאי לבחון אם הביטוחים שיש לכם בקרן הפנסיה מתאימים לצרכיכם. אם הם לא מיותרים (למשל ביטוח שארים לרווקים ללא ילדים, או למי שילדיו כבר מעל גיל 21), האם הם עונים על צורכיכם, ואם כדאי אפילו בגילאים מבוגרים להפחית מעט מהרכיב הביטוחי, ולהפנות עוד כסף לחיסכון במקום זאת. הרכיבים הביטוחיים דורשים רצף של תשלום על מנת שיהיו בתוקף.
לכן, אם יצאתם לחל"ת, עליכם ליצור קשר עם קרן הפנסיה שלכם ולבקש להמשיך את הרצף הביטוחי. דבר זה קורה באופן אוטומטי במשך 5 חודשים לאחר יציאה לחל"ת, ולאחר מכן צריך לבקש באופן אקטיבי שמירת רצף.