שגרת הקורונה שמלווה אותנו בחודשים האחרונים מעלה לא מעט שאלות תקדימיות, שלחלקן תשובות חד משמעיות ולחלקן עדיין לא. באמצעות מומחים מתחומי משפט שונים גיבשנו מדריך כדי להבין איך ניתן להתמודד משפטית עם הקורונה בשלל מצבים שכיחים.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החלטנו להתחתן בבית - מה המגבלות שחלות על כך? חל איסור על התקהלויות של מעל 30 אנשים בשטח פתוח וסגור. שטח סגור עד 80 מ"ר מותר עד 10 אנשים. מעל 80 מ"ר מותר עד 20 אנשים.
3 צפייה בגלריה
חתונה בצל הקורונה
חתונה בצל הקורונה
חתונה בצל הקורונה
(צילום: דובי ריין)
היה תאריך לחתונה שבוטלה לאור המגבלות, או משפחה שהזמינה חופשה במלון, ונדרשת להיכנס לבידוד. מה יעלה בגורל המקדמות? בשני המקרים יש להידרש לחוזים בין הצדדים, ולבחון האם אלה כוללים מתן מענה לנושא הקורונה, או סעיפי "כוח עליון". שאלת היותה של הקורונה "גורם מסכל" טרם הוכרעה ובית המשפט מהלך בין הטיפות ומשתדל שלא לקבוע קביעות חד-משמעיות.
במקרה אחד למשל, קבע ביהמ"ש כי בעל אולם ישיב לזוג שחתונתו בוטלה את המקדמה בסך 5,000 שקל. בעניין אחר קבע ביהמ"ש המחוזי בתביעה שהגישה חברה נגד בנק בטענה להפרת חוזה, כי דינה של התביעה להידחות, שכן החוזה נחתם בעיצומו של משבר הקורונה ומתוך ידיעה על קיומו. אפשר ללמוד מכך שבמידה והוזמנה חופשה או אולם אירועים טרם פרוץ הקורונה, ייתכן שבית המשפט יכיר במגפה כגורם בלתי צפוי המזכה בביטול מלא של ההסכם והשבת תשלומים. אבל אם החוזה נחתם בתוך תקופת הקורונה, ייתכן ויהיה קשה להוכיח שלא ידעתם.
אנחנו רוצים להתחתן בנישואים אזרחיים. מה ניתן לעשות? לא ניתן להינשא בנישואים אזרחיים בישראל ולכן האפשרות היא לטוס לחו"ל ולקחת בחשבון את תקופת הבידוד ביעד הנסיעה ובחזרה, או לדחות את הנישואים ולחיות בינתיים כידועים בציבור עם הסכם המסדיר את כלל הזכויות והחובות ביניכם.
3 צפייה בגלריה
חופשה מכונית אילוסטרציה
חופשה מכונית אילוסטרציה
החופשה בוטלה בעקבות בידוד. מה יעלה בגורל המקדמות?
(צילום: shutterstock)
אנחנו בהליכי גירושים - האבא רוצה לקחת את הילדים לנופש ביוון. אני מתנגדת בגלל הקורונה. כאשר קיימת מחלוקת בין ההורים יש לפנות לביהמ"ש לענייני משפחה והוא מכריע על פי טובת הקטינים. שאלת יציאת קטינים לחו"ל, למדינה "ירוקה", תלויה בנימוקי כל אחד מההורים ובעמדת ביהמ"ש. לאור העובדה שיוון הוכרזה כמדינה ירוקה מצד אחד, אין סיבה למנוע יציאה מהארץ. מצד שני, המצב הנוכחי הוא חסר תקדים וזכותו של הורה לנקוט במשנה זהירות ולא לאפשר לילדיו לטוס לחו"ל. למשל, במחלוקת בעניין יציאת ילדים לניו יורק, לפי דרישת אביהם המתגורר שם, הוכרע נגד הנסיעה בשל היקף התופעה בניו־יורק.
האם המעסיק מחויב לאפשר לי לעבוד מהבית לאור העובדה שחלק מילדיי ילמדו מהבית? אין חובה על המעסיק לאפשר לעובד לעבוד מהבית. המעסיק מחויב כמובן לקיום חוזה העבודה בתום לב, ובכלל זה להתחשב בצורכי העובד, אבל העובד נדרש גם להתאמות מצידו. בהתאם, ניתן להגיע להבנות שונות עם המעסיק, כגון: עבודה חלקית מהבית, או מעבר לעבודה במשמרות.
הילד שלי בבידוד. האם המעסיק מחויב לתת לי ימי מחלת ילד? ימי בידוד אינם ימי מחלה, והמעסיק לא מחויב לשלם עבורם דמי מחלה, וכך גם בנוגע לימי מחלת ילד. הורה אינו זכאי לדמי מחלה בגין היעדרות בעת השגחה על ילדו שבבידוד. יודגש כי החלטת העליון לפיה ימי בידוד בשל הקורונה אינם ימי מחלה, תיכנס לתוקף ב-30 בספטמבר 2020.
בעלי ואני בחל"ת. אין לנו יכולת לעמוד במשכנתה. כדאי להקפיאה? הקפאה של תשלום המשכנתה עלולה לגרום לתוצאה בעייתית כי עולות השאלות האם בתום תקופת ההקפאה, צפוי לכם מקור כספי שיכול לפרוע את הפיגור שייווצר, והאם יכולת ההשתכרות וההכנסה יחזרו לשיעורם טרם המשבר? כמו כן מה המשמעות הכספית של ההקפאה, מהו שיעור ההחזר כולל הריבית? כל אלו הם נתונים שכדאי לקבל מהבנק ולהבין את משמעותם הכספית בטרם תקבלו החלטה. חשוב לוודא כי תקופת ההקפאה המוצעת לא תיחשב כתקופת פיגור. יש לקבל לכך הסכמות בכתב.
3 צפייה בגלריה
זוג חותם על חוזה
זוג חותם על חוזה
האם כדאי להקפיא את המשכנתה?
(צילום: Shutterstock)
הילד נדבק בקורונה בקייטנה. לדעתי הדבר נובע מרשלנות. מה ניתן לעשות? יהיה עליכם להוכיח כי אכן הילד נדבק בקייטנה ולא במקום אחר. אם ניתן יהיה להוכיח שילדים נוספים בקייטנה חלו, זה יסייע. יש להוכיח כי מארגני הקייטנה התרשלו בכך שהפרו את ההוראות בעניין הריחוק החברתי, בדיקת חום, עטיית מסכות וכו'. כמו כן, יש להוכיח כי נגרם נזק לילד. יש הבדל מהותי בין מקרה שבו המחלה הייתה א־סימפטומטית והילד החלים ממנה, לבין מקרה שבו נותרו לילד נזקים בריאותיים לצמיתות.
המדריך גובש באמצעות עו"ד אלון לוונשטיין ממשרד פרגן-פלס ושות' המתמחה בלטיגציה ומשפט מסחרי-אזרחי, עו"ד רות דיין-וולפנר, בעלת משרד המתמחה בדיני משפחה וירושה, עו"ד דפנה שמואלביץ, ממשרד רובין שמואלביץ, המתמחה בדיני עבודה, עו"ד שי פיאדה ממשרד פיאדה, ליבוביץ־מאיר, המתמחה בבנקאות וחדלות פירעון ועו"ד ענת גינזבורג, המתמחה בתביעות נזיקין וביטוח.