"אנחנו מאמינים שאזרחי ישראל מוכנים לפתוח את הכיס ואת הלב למען תוצרת כחול לבן כדי להבטיח שגם במצבי משבר תהיה לנו חקלאות", כך אמר הבוקר לאולפן ynet שר החקלאות, אלון שוסטר, על רקע הארכת מתווה החלב בחצי שנה, עליה סיכם בשבוע שעבר עם שר האוצר, ישראל כץ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בקרב הרפתנים שרר מתח לקראת פקיעת מתווה החלב בסוף החודש. המתווה מסדיר את מכסות ייצור החלב לרפתנים, קובע את כמות ייצור החלב בשנה, את מחיר המטרה - המחיר המובטח לרפתן לליטר חלב גולמי - ומבטיח הגבלות על כמות יבוא מוצרי חלב.
לדברי שוסטר, "שר האוצר מתעקש, בצדק, על תכנון הגיוני, סדור, יחד איתנו כמובן, על תכנון במשק החלב. אין אפשרות לקיים במדינת אי כמונו משק חלב שהוא לא מתוכנן, בכל מדינות העולם יש איזשהו תכנון, בין אם על ידי היצרנים, על ידי המחלבות הגדולות או המדינה".
1 צפייה בגלריה
שר החקלאות אלון שוסטר
שר החקלאות אלון שוסטר
שר החקלאות אלון שוסטר
(צילום: דנה קופל)
עד כה, לא הגיעו נציגי ענף החלב ומשרד החקלאות להסכמה עם משרד האוצר באשר למתווה חדש. הרפתנים טוענים כי ביטול התכנון במשק החלב יביא לקריסתו ולפגיעה בביטחון המזון, ולאחרונה אף נחשף ב-ynet כי לראשונה ייסגרו רפתות קיבוציות לאחר שהרווחיות בענף נשחקה בעקבות רפורמות שונות שדרש האוצר, ביניהן הורדת מחיר המטרה לרפתן.
"חקלאות היא לא רק ביטחון מזון, היא גם פריסה גיאוגרפית, היצמדות אל הגבולות, מימוש ריבונות. היא היופי של הארץ הזאת, וזה אלמנט תרבותי ושימור מסורת שאנו מאוד גאים בה", אמר שוסטר. "הנה, מכניסים פוליטיזציה בכלכלה - מעדיפים כחול לבן. חשוב לנו שתהיה פרנסה למושבניקים הקטנים, הזעירים, בגבול הצפון. אנחנו נאבקים על זה, כן. אין בזה שום בושה".

ייבוא חמאה - רק כשחסר

שוסטר הבהיר כי "אנו לא מתנגדים לחלוטין לייבוא חמאה, כאשר חסר - בוודאי שכן. אנו נגד ייבוא פרוע, חסר גבולות. אמרנו שעד אפילו 8,000 טון מתנהלים מגעים עם האוצר, מקווה שנגיע להסכמות".
לדבריו, "אנחנו בדרך האמצע, מחויבים לשמר את התקווה של החקלאי ובן החקלאי שיש עתיד בחקלאות למען ייצור פנימי ומזון מקומי, ביטחון מזון, ויחד עם זה מסתכלים גם על העלויות".