שוב שלושה שחקנים גדולים זוכים במכסות של משרד הכלכלה והתעשייה. אושר עד, ויליפוד ורמי לוי הם הזוכים במכסה פטורה ממכס של שמן זית מיובא.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ועדת המכסות של המשרד החליטה על חלוקת מכסת 600 טונות שמן זית כתית מעולה בבקבוקים שחולקו בהליך תחרותי ומכסה נוספת של שמן זית בהיקף של 1,400 טונות בצוברים לתעשייה.
1 צפייה בגלריה
שמן זית
שמן זית
שמן זית
(צילום: Shutterstock)
חברת מרב מזון כל בע"מ (אושר עד) זכתה במכסה הגדולה ביותר: 300 אלף ליטר שמן זית, משום שהתחייבה למכור את השמן המיובא במחיר לצרכן של 9.8 שקלים לבקבוק של 750 מ"ל.
חברת וילי פוד זכתה במכסה לייבוא 200 אלף ליטר שמן זית, אחרי שהתחייבה למכור את השמן במחיר 12 שקל לבקבוק 750 מ"ל.
רמי לוי זכתה במכסה לייבוא 100 אלף ליטר שמן זית, אחרי שהתחייבה למכור את השמן במחיר 12.80 שקל לבקבוק 750 מ"ל.
בנוסף, זכו 11 תעשיינים במכסות לייבוא שמן זית במכלים תעשייתיים פטורים ממכס. החברות הזוכות הן: שמן תעשיות, מכוורת יד מרדכי, משק משפחת ג'האשן, סבא חביב, משק אחיה, תה ויסוצקי, טבע גב, מיה תעשיות, ג.מ. טעם הארץ וקבוצת יבנה.
חלק מהחברות שמשווקות שמן זית בישראל עושות זאת תחת שם מותג ישראלי. החברות מחויבות ליידע צרכנים כי שמן הזית שהן מבקבקות תחת מותגים ישראלים, הוא מתוצרת חו"ל ולא מתוצרת הארץ, כדי לא להטעות צרכנים.
שיעור המכס על שמן זית מיובא עומד על 4.48 שקלים לק"ג + 12%. המכס מוטל שכן שמן זית זה מוצר חקלאי מסורתי, שהמדינה רוצה להגן עליו מפני יבוא זול.
לאחרונה פורסם כי מחירי שמנים כמו שמן חמניות עלו. יו"ר וועדת המכסות במשרד הכלכלה דני טל, מסר כי "להערכתנו ב-2021 צפויה עלייה במחיר שמן הזית לצרכן והמכסות הפטורות ממכס כמו גם ההליך התחרותי בו הזוכים מתחייבים למחיר נמוך לצרכן, יסייעו במיתון עליית המחירים הצפויה. המחירים להם התחייבו היבואנים נמוכים בכ-60% ממחיר שמן הזית כיום".
מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה דוד לפלר, מסר: "אני קורא לצרכנים להשוות מחירים ולנצל את ההטבה הגלומה במכסות הפטורות ממכס".