אחרי הליך משפטי מורכב של יותר מ-20 שנה בעקבות פרשת שחיתות משנות ה-90 של המאה הקודמת: הוועדה הארצית לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), שתפקידה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מהיר, החליטה אתמול (ד') לאשר תוכנית להתחדשות עירונית בשכונת גיורא שבגבעת שמואל, הכוללת תוספת של 1,831 יחידות דיור.
המאבק ארוך השנים החל ב-1998, אז היזם דודי אפל שזכה במכרז של מינהל מקרקעי ישראל (הגוף שקדם לרשות מקרקעי ישראל) על הקרקע הסתבך בפרשת שוחד והמכרז בוטל. שנתיים לאחר מכן הוציאה חברת מגדל הזוהר שהייתה בבעלותו צו מניעה שאסר על פעילות במתחם עד שיוכרע אם זכייתה במכרז תקפה, מה שהותיר את הדיירים בשכונה "בני ערובה" והם לא היו יכולים לקדם תוכניות פינוי בינוי במתחם במשך שנים ארוכות.
רק כעבור 18 שנה ביטל בית המשפט את צו המניעה שהגישה החברה, שבינתיים נקלעה להקפאת הליכים והחליפה ידיים ונרכשה על ידי חברת א.ב התחדשות עירונית בבעלות משפחת דיין. בשלב מסוים הוחלט כי למתחם יוכלו להיכנס יזמים נוספים שיקדמו תוכניות מול הדיירים, ובשנתיים האחרונות נסובו הוויכוחים שהמשיכו לעכב את התוכנית, בין היתר, על מספר יחידות הדיור וסוגיית כמות המטרים שוועדות התכנון והעירייה הסכימו לתת לדירות התמורה ושטחי הפרויקט.
תוכנית ותמ"ל התחדשות עירונית גבעת שמואלתוכנית ותמ"ל התחדשות עירונית גבעת שמואל
תוכנית ההתחדשות העירונית בגבעת שמואל
(הדמיה: טוטם הדמיות)
בגבעת שמואל מתגוררים כיום למעלה מ-26 אלף תושבים והתוכנית שאושרה מבקשת להוסיף לעיר למעלה מ-1,800 בתי אב. שכונת גיורא ממוקמת בצפון מערב העיר, בסמוך לגשר קוקה קולה בכביש גהה (4). היא תחומה בין רחוב הנשיא מצפון, כביש 4 ממערב ורחוב הזיתים במזרח והבנייה בה מאופיינת בבנייני רכבת נמוכים בני 3-4 קומות עם דירות ישנות בנות 2-3 חדרים.
במסגרת התוכנית יהרסו 22 מבני המגורים הוותיקים, שנמצאים במצב פיזי רעוע וכוללים בסך הכול 552 יחידות דיור, לטובת הקמה של 18 בנייני מגורים בבנייה מרקמית בגבהים שונים: מבנים בני 10 קומות ומגדלים בני 25-31 קומות. 300 מיחידות דיור המתוכננות ייבנו על קרקע משלימה, וזאת לאחר שתוקצה על ידי רשות מקרקעי ישראל ובהתאם להמלצת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. בנוסף, כוללת התוכנית 27 אלף מ"ר עבור שטחי משרדים ותעסוקה.
התוכנית מתחלקת בין שלושה מתחמים לאורך רחוב הנשיא בשכונה: מתחם גיורא, המיועד לפינוי בינוי ובו משולבים גם שטחים למבני ציבור ותעסוקה; מתחם מזרחי, המיועד כקרקע להשלמה ובו מתוכננים מבני מגורים ומסחר בקומת הקרקע ושטח ציבורי פתוח; והמתחם האזרחי, שבו מתוכננים לצד מגורים גם שטחי ציבור. בהיבט התחבורתי, מקודמות תוכניות לתחבורה ציבורית לא רחוק מקו הרכבת הקלה והמטרו וכן מתוכנן חיבור לשכונת צפון גבעת שמואל שאושרה במחוז וכן חיבור נוסף למחלף גהה, שאמור לעבור שדרוג בות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות).

"מורכבת וסחבת משפטית של שנים"

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, מסר: "מדובר בבשורה של ממש, שכן ליווינו מקרוב את הפרויקט לאורך השנים והיינו עדים למורכבות ולסחבת המשפטית. התושבים אשר סבלו מכך רבות, יוכלו כעת להיכנס לתהליך שבסופו תחכה דירתם החדשה".
ראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודני, הוסיף: "התוכנית, שקודמה על ידי עיריית גבעת שמואל ונערכה על ידי משרד האדריכלים פרחי צפריר, נעשתה בהסתכלות עירונית רחבה תוך התחשבות בהיבטי תחבורה, פיתוח סביבתי, תשתיות, שבילי אופניים, חניות וריאות ירוקות וצפויה להביא לשיפור חזות העיר ואיכות החיים של תושבי שכונת גיורא ושל תושבי העיר בכלל".
מקבוצת כנען, החברה היזמית שקידמה מול חלק מדיירי המתחם את הפרויקט בתקופה האחרונה, נמסר: "אנו מברכים על אישור התוכנית על ידי הותמ"ל. לאחר תקופה ארוכה של עבודה מקצועית הצלחנו לשפר אותה בצורה משמעותית. למרות שבתוכנית הותמ"ל נותרו מספר פרמטרים כלכליים שקצת מאתגרים את יישומה, אנו מאמינים שבאמצעות שיתוף פעולה עם התושבים במתחם ובזכות הידע הרב שנצבר בחברה נצליח, בשיתוף הגורמים המעורבים בתוכנית, למצוא פתרונות יצירתיים להוציא אותה מהכוח אל הפועל, להוציא היתרי בנייה במהירות האפשרית ולתת לתושבי שכונת גיורא להגשים סוף סוף את חלום הדירה החדשה".
מיפה דיין, מנכ"לית חברת א.ב התחדשות עירונית בבעלות משפחת דיין המייצגת את מרבית הרוכשים בפרויקט, נמסר: "אחרי 20 שנה הגיע הזמן להעניק תקווה ובשורה לשנה החדשה למאות מתושבי שכונת גיורא שחיכו לרגע ההיסטורי הזה. לאחר שנים רבות ומשאבים רבים שהושקעו בתוכנית, אנו שמחים שהמתווה שהצגנו לגורמי התכנון צלח ואנחנו מוכנים כעת להתחיל בבנייתה מחדש של שכונת גיורא. הדיירים מאמינים בקבוצה החזקה שלנו ואנחנו נכנסים כעת לשלב הביצוע".
מהותמ"ל, בראשות אדית בר המשמשת גם ראש מינהל הפיתוח במשרד הפנים וזוהי לה מהתוכניות הראשונות באישורה, נמסר: "התוכנית מספקת את הפתרונות הנדרשים על מנת לתת מענה לתוספת האוכלוסייה הנגזרת ממנה. אתגרי התחבורה במרכז הארץ ברורים ומוכרים ועל כן, לצד המשך פיתוח מגורים במרכז הארץ, המדינה מקדמת אמצעי תחבורה ציבורית מגוונים, ובהם רכבת קלה ומטרו אשר ייתנו מענה לכלל המטרופולין. מדובר בכ-2,000 דירות התורמות לציפוף מרכז העיר ובמקביל לשיפור המרקם העירוני הקיים ויצירת שטחי ציבור חדשים".
בתוך כך, החליטה הוועדה לאשר תוכנית של רשות מקרקעי ישראל להגדלת מספר הדירות שצפויות להיבנות על שטח המחנה צריפין, שפונה במסגרת החלטת הממשלה לפנות בסיסי צה"ל במרכז הארץ לצורך הגדלת היצע הדיור באזורי הביקוש. מדובר במתחם 1 המשתרע על שטח של כ-432 דונם מתוך היקף כולל של כ-5,000 דונם מערבית לכביש 44, ממזרח לעיר ראשון לציון, באופן שמשלב פיתוח מגורים בצפון באר יעקב. הותמ"ל אישרה שינויים הכוללים הגדלת מספר הדירות בכ-1,000 ל-4,794 יחידות דיור, מהן 600 יחידות דיור יוקצו לדיור מיוחד (מוגן או לסטודנטים). בנוסף הורחב היקף השטחים הציבוריים והוגדלו זכויות הבנייה למוסדות ציבור ומסחר.
רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר תכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, התייחס לתוכנית בצריפין: "מדובר בתוכנית משמעותית אשר מהווה חלק ממתווה לפינוי מחנה צריפין. היא נותנת מענה לביקושים הגבוהים למגורים במרכז הארץ. התכנון המחודש משתלב עם תכנון תוואי המטרו ומספק שילוב בין נגישות תחבורתית גבוהה באמצעות מערכות הסעת המונים ובין תכנון איכותי תוך ניצול יעיל של הקרקע".