ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (שלישי) לקריאה ראשונה הצעות חוק בתחום המענקים והמיסים. אחת מהן היא הארכת תקופת הזכאות למס רכישה מופחת למשפרי דיור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על רקע הקושי למכור דירות בתקופת הקורונה, נקבע כי במסגרת מניין התקופה לזכאות למס רכישה מופחת, לא תיכלל התקופה שבין 1 במרץ 2020 ל-28 בפברואר 2021. מדובר בהארכה שנייה, שכן בחודש יולי נקבע כי בספירת הזכאות להטבת המס לא תיכלל התקופה שבין 1 במרץ 2020 ל-1 באוקטובר 2020.
2 צפייה בגלריה
אושר לקריאה ראשונה: בשל הקורונה תקופת הזכאות למיסוי מופחת
אושר לקריאה ראשונה: בשל הקורונה תקופת הזכאות למיסוי מופחת
אושר לקריאה ראשונה: בשל הקורונה תקופת הזכאות למיסוי מופחת
(צילום: ירון ברנר)
המשמעות היא שאדם שרכש דירה חדשה ולא הספיק למכור את הישנה, יזכה להארכת תקופת הזכאות לשיעורי מס מופחתים, כך שחודשים אלה לא יכללו במניין התקופה הקצובה לו בחוק - 18 חודשים - במהלכם מתאפשרת לו מכירת הדירה הראשונה וקניית הדירה השנייה במיסוי מופחת. מדובר במחזיקי דירה יחידה ולא במשקיעים, כולל רוכשים במסגרת קבוצת רכישה.
רשות המיסים והאוצר ציינו כי הם מתנגדים לתיקון בטענה לעלות תקציבית של כ-41 מיליון שקל. הדברים עוררו את זעמם של חברי הכנסת, שתמהו כיצד נטען לעלות תקציבית כה גבוהה, שעה שמדובר בדחיית תשלומים ולא בביטולם. כמו כן, אל מול טענות הרשות כי לא ניכר בשטח קושי במכירת דירות, הציגו חברי הכנסת פניות שונות של אזרחים המתקשים למכור את דירותיהם בתקופת הקורונה.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אף אחד לא ביקש פה 41 מיליון שקל. אל תעבדו עלינו, איך אתם מגיעים לסכום הזה? הרי אם נגיד שאנחנו רוצים להעביר עיפרון עוד תטענו שהעלות היא 16 מיליון שקל. אנשים קורסים תחת המשבר הזה, הפניות אלינו הולכות ונערמות, אין חבר כנסת שלא קיבל פנייה בנוגע לאנשים שלא מצליחים למכור את דירותיהם".
2 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הגשת בקשה למענק עידוד תעסוקה - עד סוף השנה

ועדת הכספים של הכנסת עסקה היום גם בתיקון לחוק מענק לעידוד תעסוקה. במסגרת החוק, נקבע בהוראת שעה כי נוכח משבר הקורונה מעסיקים שהשיבו עובדים אשר שהו בחל"ת או שקלטו עובדים חדשים בתקופות מסוימות, יהיו זכאים למענק סיוע מיוחד. לצורך כך, נקבעה תקופה במסגרתה יכולים המעסיקים להגיש את בקשותיהם.
במסגרת התיקון, האריכה הוועדה את המועד להגשת הבקשה למענק עד ל-31 לדצמבר. על פי סמנכ"ל שירות התעסוקה, אופיר פינטו, מדובר בבשורה הפותרת בעיה של ממש. לדבריו, "רבים פספסו את יוני ויולי, כאשר הגישו את בקשותיהם רק באוגוסט ובספטמבר. הכנו רשימות של מעסיקים, שאנחנו יודעים שיש להם עובדים שהוצאו לחל"ת וחזרו לעבוד, אשר לא מיצו את זכויותיהם לעניין המענק. מדובר בכ-3,000 מעסיקים".
כ-61,400 מעסיקים הגישו עד כה בקשה לקבלת מענק מיוחד, שהובטח למעסיקים שיחזירו עובדים מחל"ת. עד כה אושרו המענקים ל-56 אלף מעסיקים בגין החזרת 410,200 עובדים. בסה"כ אושרו 1.47 מיליארד שקל לתשלום במסגרת מענק זה, שמתוכם שולמו עד היום בפועל 1.46 מיליארד שקל.

זכאות למענק עבודה מועדפת - שלוש שנים במקום שנתיים

תיקון נוסף שאושר היום על ידי ועדת הכספים נוגע לתקופת הזכאות למענק עבודה מועדפת על רקע משבר הקורונה. על פי התיקון, מי שהשתחרר משירות סדיר או משירות לאומי, בתקופה שבין ה-1 בינואר 2019 ל-31 בדצמבר 2020, יהיה זכאי למלא את תקופת העבודה המועדפת - 6 חודשים בענפי העבודה שהוגדרו בחוק - במשך 3 שנים במקום שנתיים.