בשורה ליבואנים? משרד הכלכלה הודיע כי מהיום (ג') ניתן לייבא משקאות אלכוהוליים בייבוא מקביל מכל מדינות העולם. יבוא מקביל הוא הבאה מסחרית ארצה של מוצרים שלא דרך היבואן הרשמי, שלרוב גובה מהצרכנים בישראל מחיר גבוה. לפי משרד הכלכלה, משקאות אלכוהוליים מיובאים יקרים כיום ב-55% בממוצע ממחיריהם במדינות ה-OECD. יבוא מקביל הוא בדרך כלל זול יותר מיבוא רשמי, תלוי כמה היבואן מעוניין לגלגל לכיסו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עד כה ניתן היה לייבא משקאות אלכוהוליים רק מהארץ שבה יוצרו, בעוד שיבואנים מקבילים מחפשים סחורות בכל העולם. כך למשל אם משקה יוצר במקסיקו, היבואן המקביל יכול מעתה לקנות סטוק של המשקה גם מרשת קמעונאית באירופה ולא רק מספקים במקסיקו. עיקר היבוא המקביל לארץ הוא של ג'וני ווקר, בירות כמו קורונה וקרסלברג, וסוגי וודקה.
1 צפייה בגלריה
בקבוקי אלכוהול
בקבוקי אלכוהול
בקבוקי אלכוהול
(צילום: shutterstock)
כעת, בעקבות פעולה של מינהל תעשיות, במשרד הכלכלה והתעשייה, האמון על רישוי יבוא המשקאות, פורסמה הוראת מנכ"ל משרד הכלכלה - המסדירה נוהל חדש להרחבת היבוא המקביל. ממשרד הכלכלה נמסר כי "במסגרת הנוהל החדש, המרחיב את הוראת מנכ"ל 2.5 המסדירה את התנאים למתן אישורי יבוא למשקאות משכרים, תותר כניסת משקאות (שלא מסוג יין) שכבר יובאו לישראל, אשר נרכשו מספק מורשה של יצרן משקאות, גם ממדינות מהן אין כיום יבוא ישיר. במשרד הכלכלה מצפים כעת כי מהלך זה יגביר את מגוון המוצרים ואת התחרות בשוק המשקאות האלכוהוליים".

יבואנים: אין לנו אישור הליך ייצור

כן נמסר כי "על מנת להגן על בריאות הציבור, ידרשו היבואנים, בין היתר, לעמוד בבדיקת מעבדה הנדרשת לתאימות המוצר המיובא למקבילו בייבוא הישיר וכן להראות קשר ישיר בין ספק המוצרים ליצרן".
לטענת חלק מהיבואנים, כאן טמונה הבעיה, בהוכחת "הקשר הישיר" הזה. "אין פה שום חידוש", אמר ל-ynet יבואן משקאות. "ברגע שהמדינה ממשיכה לבקש מסמכי תהליך ייצור זה לא יבוא מקביל. לא יהיה כאן כלום. יהיו כאלה שיזייפו את המסמכים ויתבעו אותם והם יקימו חברה חדשה. אין בשורה אמיתית".
היבואן המקביל אבי פרידמן, הבעלים של חברת טאץ' וואן שמייבא לארץ מותגי בירות רבים, אומר שהוא זה שדרבן את משרד הכלכלה לצאת למהלך הזה.

היבואן שיזם את המהלך: "הורדת יוקר המחיה"

"זאת בשורה ענקית, נוכל להוריד מחירים בעשרות אחוזים. נכון להיום, בזכות שנה וחודשיים שאני דוחף את המהלך הזה אני יכול להביא היינקן שמיוצרת בירדן ובמצרים שזה תקדים ענק", אמר פרידמן ל-ynet. "עד היום, היינקן אפשר היה להביא רק מהולנד. לנו יש את כל הליך הייצור, את כל המעבדות, ASAP ו-ISO. ברור שצריך לבדוק את טיב הסחורה ודרך מכון התקנים וכשרות, אבל המוצר ראוי למכירה. אנשים חושבים שיבוא מקביל זה מוצר מפוקפק וזה לא נכון, זה אותו מוצר בדיוק. המונופולים הגדולים מנסים לעצור אותנו בכל דרך ולמנוע בעדנו למרות שאנחנו מנסים להוריד את יוקר המחיה בישראל. גם להרוויח אבל גם לעזור לציבור ולמכור לו אלכוהול בעשרות אחוזים פחות. היום תמצאי יבוא מקביל בכל הרשתות".
יבואנים אחרים שקונים סטוקים מרשתות לא מחזיקים בהליך הייצור. "אני לא קונה סטוקים. אני יבואן מקביל מסודר, עם כשרות, פיקדון, עומדים בכל התקנים, ללא קיצורי דרך וקומבינות. אני קונה לפעמים יותר מהיבואן הרשמי במוצרים מסוימים. בוודאי שיש לי את טפסי הליך הייצור, יבואני סטוקים הם לא יבואנים מקבילים. זה בהחלט לא מתאים לכל היבואנים. אני נלחמתי בשביל החברה שלי, לא בשביל אחרות, אבל זה נכון שאין מישהו בממשלת ישראל שנותן דחיפה כמו שצריך".
יבואן נוסף אמר ל-ynet: "אני בהחלט יבואן ותיק. מייבא ארצה יבוא מקביל כמעט 20 שנה. למה עדיין דורשים מאיתנו להראות טפסי תהליך ייצור מהיצרן? אם אני קונה קורונה מספק צרפתי, אני צריך לבקש ממנו את הטפסים האלה ואין לו. הוא לא מחזיק בהם בכלל כי אין בכך צורך באירופה ואם יבקש - יצרן יחשוד בו שהוא לא מוכר ליבואן רשמי ולא יתנו לו.
"אם היינקן באוסטריה קיבל אישור לייצר מוצר, למה אני צריך להביא תהליך ייצור לארץ? אף יצרן עולמי לא ייתן ליבואן מקביל אישור כזה. חלק מהיבואנים מייבאים בכלל דרך רשתות שיווק אירופיות שאין להן דוקומנטציה על הליך הייצור אבל הן הרשתות הכי גדולות בבריטניה. רוצים לוודא שזה אותו מוצר, תשוו מוצר מול מוצר מהמכולה. יש לכם אישור שזה נקנה ממדינה אירופית".
מכשול נוסף בפני יבואנים הוא הרבנות. יבואנים מספרים כי יבואנים גדולים מנסים להכשיל את הייבוא דרך הרבנות. ליבואנים רשמיים יש מכתב המאשר כשרות מהגוף המייצר בחו"ל. ליבואנים מקבילים אין מכתב כזה. יבואן מסביר: "ברבנות מדברים עם מאכערים שם ומסתדרים איתם, או מוכרים את המשקאות ללא כשרות, כשהמוצר עצמו כשר. הציבור בישראל מוכן לקבל את זה".
במקביל, באוקטובר הודיעה הרבנות כי תקל על יבואנים ותאפשר תעודת הכשר למוצרי יבוא המוחזקים ככשרים ובלבד שיוכח שמדובר באותו המוצר כמו זה המיובא בייבוא רשמי.