לראשונה: הורים שנעדרו מעבודתם בשל בידוד של ילדיהם יזכו לתשלום. על כך החליט הערב (ה') שר האוצר, אביגדור ליברמן, שיביא את ההחלטה לאישור בישיבת הממשלה הקרובה כבר ביום ראשון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההחלטה מהווה תקדים, שכן עד כה סרבו במשרד האוצר לממן את ימי הבידוד של ילדי העובדים ובתוקף מצויה רק החלטה שהממשלה תממן שני שליש מעלות ימי הבידוד של העובדים והמעסיקים יממנו רבע מימי הבידוד. החלטה זו היא כעת בתוקף עד ל-6 ביולי וליברמן כבר הודיע לראשי המגזר העסקי כי החליט להאריך את הימים שבהם יוכלו מעסיקים לבקש פיצוי על ימי הבידוד של העובדים.
1 צפייה בגלריה
מתחם בדיקת בדיקות קורונה ב ירושלים
מתחם בדיקת בדיקות קורונה ב ירושלים
מתחם בדיקת בדיקות קורונה בירושלים
(צילום: AP)
משרד האוצר מסדיר למעשה בהחלטה החדשה את מתווה מימון ימי הבידוד בשלמותו, כאשר הורים מחוסנים שילדיהם בבידוד יהיו זכאים לתשלום דמי בידוד. ההסדר הקיים עבור המעסיקים ימשך כאמור לגבי העובדים ויוארך משך הזמן להגשת הבקשות על ימי הבידוד מהעבר.
משרד האוצר פרסם במפתיע את תזכיר החוק, כדי להספיק לאשר את ההחלטה שאינה מופיעה בסדר היום של הממשלה כבר ביום ראשון. בכך, יוארך החוק למתווה מימון היעדרות עובד בשל דרישה לבידוד עד סוף ספטמבר 2021.

התזכיר כולל:

  1. הארכת ההסדר הקיים: הסדר השיפוי בגין ימי הבידוד, הכולל תשלום שכר לעובד והתחלקות של המדינה והמעסיק בעלויות השכר ימשך עד לסוף חודש ספטמבר, כששר האוצר יהיה רשאי להמשיך את ההסדר בהתאם לצורך.
  2. הארכת משך הזמן להגשת בקשה ב-30 יום נוספים, כך שמעסיקים יוכלו לבצע זאת החל מאפריל וזאת באמצעות הארכת האפשרות להגיש בקשה תוך 90 יום בחוק, במקום 60 יום הקבועים בו.
  3. עובד יהיה זכאי למקסימום תשלום עבור עשרה ימי בידוד, זאת בהתאם להנחיות משרד הבריאות לאפשרות קיצות השהות בבידוד
  4. עובד שלא התחסן ויהיה חייב בבידוד יהיה זכאי ל-50% מהשיפוי.
  5. הורים מחוסנים שילדיהם חייבים בבידוד יהיו זכאים להסדר. ההטבה תינתן רטרואקטיבית, החל מינואר 2021, להורים שילדיהם היו בבידוד ועומדים בתנאים.
משמעות ההחלטה היא שבידוד של הורים לילדים יהיה תקף למתווה הפיצויים הכללי לימי בידוד, לפיו עובד שנמצא בבידוד לא יקבל שכר על יום הבידוד הראשון בלבד, שייגבה באמצעות פדיון יום מחלה או חופשה. המדינה תשפה את המעסיק על עלות היום השני לבידוד ולאחר מכן על מחצית מעלות הבידוד למעסיק, כשהשיפוי יינתן באמצעות המוסד לביטוח לאומי. עם זאת, מעסיקים עד 20 עובדים המדינה תשפה בסך 75% מעלות הבידוד.
שר האוצר, אביגדור ליברמן: "לראשונה ניתן מענה להורים מחוסנים ששהו עם ילדיהם בבידוד והתשלום יינתן באופן רטרואקטיבי מינואר 2021. הענקת רשת ביטחון לעסקים היא קריטית. נעשה כל שביכולתנו כדי שהעסקים לא יפגעו כלכלית מכניסת עובדיהם לבידוד".
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי:"המדינה הקצתה 720 מיליון שקל לטובת השיפוי, אך 580 מיליון שקל מתוכם כלל לא נוצלו. אני קורא למעסיקים לנצל את הזכות שמגיעה להם על תקופה קשה של נשיאה בנטל. בהתייחס לאזרחים שבחרו לא להתחסן, שלא מסיבות רפואיות, אנו דורשים לתקן את תזכיר החוק, כך שמי שבחר שלא להתחסן יישא בעצמו במימון ימי ההעדריות שלו מהעבודה. אין שום הגיון בכך שהמעסיק או המדינה יישאו בעלויות אלו".
יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר: "מדובר בשינוי מבורך וההסדרה עצמה תסייע למשק להתמודד עם התפרצות שכזו ככל ותהיה ואף תעודד עובדים להתחסן שכן עובד שלא התחסן יקבל תשלום מופחת, זהו מהלך קריטי בימים אלה. אני חוזר וקורא לכלל העובדים ומשפחותיהם להתחסן ולדאוג לשלומם ולשלום הקרובים להם".