החל מהיום (שלישי) מעסיקים יוכלו להגיש בקשה לביטוח לאומי להחזר כספי גם על ימי בידוד בחודשים דצמבר וינואר. זאת לאחר שהאפשרות להגיש את הבקשות עבור החודשים הקודמים החלה לפני כשבועיים. התשלום יהיה על הימים בהם שילמו משכורת מלאה לעובדים בעת שאלו היו בבידוד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההחזר הכספי למעסיקים מגיע בעקבות עתירת התאחדות התעשיינים לבג"צ בתחילת משבר הקורונה, שדרשה כי המדינה תממן את ימי הבידוד לעובדים, שכן אלו אינם ימי מחלה, ובעקבות ההסדר שהושג בוועדת העבודה של הכנסת יחד עם ראשי המגזר העסקי וההסתדרות.
1 צפייה בגלריה
החזר כספי למעסיקים עבור ימים ששילמו משכורת לעובדים ששהו בבידוד
החזר כספי למעסיקים עבור ימים ששילמו משכורת לעובדים ששהו בבידוד
החזר כספי למעסיקים עבור ימים ששילמו משכורת לעובדים ששהו בבידוד
(צילום: shutterstock)
קבלת הכספים זורזה על מנת לסייע לבתי העסק, בעקבות בקשת נשיאות המעסיקים והעסקים. נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר: "אנו שמחים שמעסיקים יוכלו להגיש את הבקשה מיידית ולקבל את הכסף המגיע להם על תשלום ימי הבידוד באופן מהיר גם על חודשי העבודה האחרונים. בתקופה קשה זו, כשמעסיקים רבים כל כך נאבקים מדי יום כדי לשרוד ולשמור על מקומות התעסוקה של העובדים שלהם, הכספים אשר יוחזרו להם יהוו סעד אמיתי וזריקת עידוד כלכלית ליציאה מהמשבר".
בימים האחרונים פנו מאות מעסיקים כדי לקבל את הפיצוי על ימי הבידוד הקודמים, אולם בשל תקלת מחשוב היה קושי להעביר את הבקשות וחלקן נעשו טלפונית.

קוראים לעובדים ולמעסיקים להתחסן

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, קראו היום לכל המעסיקים והעובדים במשק להתחסן מיד על מנת להחזיר את המשק לשגרת עבודה מלאה. שני הגופים גיבשו המלצות משותפות שיסדירו את אופן הפעולה של המשק, זאת בהיעדר מסגרת חוקית או הסדר מחייב בתחום החיסונים נגד נגיף הקורונה.
בהתייחס לעובדים שאינם מחוסנים, שמקבלים קהל באופן קבוע, וכן עובדים שבמסגרת תפקידם באים במגע באופן קבוע עם אוכלוסיות בסיכון ולא ניתן לשלבם בעבודתם הרגילה, ההמלצה של ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי היא לדרוש הצגת בדיקת קורונה שלילית מעודכנת מדי 72 שעות. במקומות עבודה עם מאפיינים מיוחדים שבהם סכנת ההדבקה עלולה לסכן חיים - ייבדקו העובדים בתכיפות גבוהה יותר.
אם לא תתאפשר הצגת בדיקה כזו, ממליצים בר דוד ואמיתי לפעול בהתאם למגבלות המעסיק ולצורכי העבודה, להעביר את העובד למקום מרוחק מעובדים אחרים ולקוחות, או לעבודה מהבית. לחלופין, מוצע לנייד את העובד לתפקיד אחר שניתן לבצעו במקום מרוחק מעובדים אחרים ומלקוחות.
לדברי אמיתי, המדינה "אינה משתפת את המעסיקים והעובדים בהחלטות שיש בהן כדי לשנות סדרי עולם ביחסי העבודה", ולכן "החלטנו לקחת אחריות למען השמירה על בריאות הציבור ולהבראת המשק".